Doppler

tingeling1990

Glad i forumet
Hei!
Ble bare plutselig litt nysgjerrig. Vanligvis har de fleste UL rundt uke 18. Der jo veldig lenge å vente synes jeg :p Jeg kommer ikke til å ta TUL så lenge jeg ikke har komplikasjoner. Mange forteller derimot om hjemmedoppler og om leger som har brukt doppler på legekontoret osv.. Er dette noe alle leger har utstyr til og kan gjøre ved en vanlig rutinekontroll? :) Hadde også vært litt gøy å kjøpe en selv og testet hjemme etterhvert, men vil helst at legen gjør det først så jeg ikke leter meg i hjel :) vet at det mest sannsynlig ikke et aktuelt før iallefall etter uke 12, men hadde vært gøy å vite :)

Er doplere å få kjøpt, ja. Var vel noe som het angelsound?

Lege gjør slikt på kontroll senere i svangerskapet ja, tror det er vanlig å ha doppler hos fastlege. Men som du sier, de gjør ikke det så tidlig. Ville ikke prøve hos meg i uke 12.

Eg har dopler sjølv! Ikkje kjangs å finne hjertelyd før veke 13-14. Ligge så langt nede.
Fastlege og jordmor skjekke fosterlyd kvar kontroll, har gjort på meg hvertfall.

Jeg har en babywatcher her hjemme. Brukte den ikke så mye forrige gang, men mellom jordmorbesøk f.eks. Man kan finne hjertelyden tidligere enn uke 14 hjemme også, men alt kommer an på så mye. I fht hvordan babyen ligger, hvordan livmoren din ligger, morkaken osv.
Men ja, som de andre skriver her, jordmor og lege sjekker hjertelyden på kontroller

Jeg har angelsound. Brukte den med første. Sleit veldig med å finne hjerteslag, fant mest pulsen min som lett kan blandes med hjerteslag... Men kommer nok til å prøve den denne gang og

Er det slik at de bruker apparat hos lege/jordmor der vi og kan høre hjertet? :) har sett noen bilder der de bruker hørehorn av noe slag :p

Legen min forsøkte å finne hjertelyd i uke 11-12, uten hell. Jeg lånte da en doppler av ei venninne og fant den selv:)

For min del var det en trygghet å bruke doppler en sjelden gang fram til jeg kunne kjenne spark/bevegelse.

Jeg vet allikevel ikke om jeg vil anbefale doppler ettersom det helt klart kan føre til bekymring dersom man ikke finner hjertelyden. Jeg er enig med deg i at det kanskje er lurt å vente til legen har funnet lyden først:)

Leger og JM bruker noe slikt ja, men de har erfaring. Jeg fraråder folk i å ljøpe dopler til å ha hjemme da det skaper stress om en ikke finner og lydbølger avgir varme.

Det er morro og kos når en finner lyden, men unødvendig.

Fosterlyden ble sjekket på hver kontroll hos meg med alle de tre andre, så jeg regner med de gjør det nå og

Back
Topp