doppler

Suzie <3

Forelsket i forumet
Var hos jm i dag sammen med mannen og han nevnte at han ville kjøpe Doppler på teknikkmagasinet. og hun advarte sterkt mot å kjøpe disse etter som overlegen ved sykehuset hadde gått hardt du mot dem pga så kalte "billige stråler" at de er usikre i bruk og stor fare for stråleskade.. ( bare til opplysning)

Det har jeg også nevnt her tidligere, og det er ikke noe de kan dokumentere elns :-)

Kine snart mamma til fire <3

Jeg vet om ei som har brukt dette mye og fikk ei multihandicapet jente! Det er ikke sikkert det er grunnen men de vet ikke :-) jeg tror det er greit å bruke en slik en gang i blandt! Legen har slik hvor man kan høre hjertelyden og man har ul! Hvis man er veldig bekymret tror jeg for noen at det er nødvendig å ha! Selv har jeg og ei venninne en som vi deler på og har annenhver uke! Men det betyr ikke at jeg bruker den de gangene jeg har den.

Kine snart mamma til fire <3

Tror ikke man skal være for hysterisk, man må kunne bruke den av og til... Det gjør æ, har aldrig følt mæ så rolig før:) endelig kan æ vit at det e liv i gullet uten å gå i usikkerheta å vær konstant bekymra <3 bedre m ei avslappa og fornøyd mamma og ruger :)

Jeg er også veldig rolig ifht om jeg bruker den mye.. Det er ikke bevist at det kan være farlig, og det er jo ikke lenge jeg hører den. Finner den innen 5 sek hver gang og tar den bort igjen. Er kun for å roe meg ;-)

Vår førstefødte kommer mars 2014, lykkelige <3

Det jordmoren din sier stemmer ikke helt. Det er mer stråling i laptop eller TV enn det er i en doppler. Og det er akkurat de samme produsentene som leverer dopplere til jordmødrene som de man kjøper selv. Vet noen jordmødre sier dette fordi de ikke liker at man bruker dopplere hjemme, man kan bli unødvendig bekymret og på en måte "tar fra de jobben". Ultralydteknologien i dopplere har vært forsket på i 40 år og til nå har man ikke funnet noe som helst skadelige ettervirkninger. Det finnes rett og slett ingen forskning som viser at dopplere er skadelig for fosteret. Derfor ville jeg ikke vært redd for å bruke disse apparatene noen minutter en gang i blant.
Men vær obs på å kjøpe dopplere som er CE-godkjente (EU) og FDA-godkjente (USA) slik som Angelsounds. Hadde ikke tatt sjansen på å kjøpe en piratkopi på Ebay for eksempel. Har også hørt at den på Teknikmagasinet ikke har alle godkjenninger og er en etterligning.

Jeg studerer akkurat dette med ultralyd nå, og jeg ville ikke tatt sjansen. Har vært på tidlig UL i uke 9, og jeg synes bare det er nok, hehe. Men skjønner at det beroliger om noe ikke er som det skal osv, men om man ikke har noen grunn til å bruke det så ville jeg absolutt ikke gjort det heller :)

har jidna litt med kvalitet å sei. ein te 399 kr på teknikkmagasinet eller ein te 5-6000 så legen bruker. men for all del dåkke vet kæ så e best for dåkke :-) ( sier mannen)

Jeg studerer akkurat dette med ultralyd nå, og jeg ville ikke tatt sjansen. Har vært på tidlig UL i uke 9, og jeg synes bare det er nok, hehe. Men skjønner at det beroliger om noe ikke er som det skal osv, men om man ikke har noen grunn til å bruke det så ville jeg absolutt ikke gjort det heller :)

lykke til med studiene! :-)

De hadde aldri vært godkjent i USA og EU dersom de hadde vært skadelige på noen som helst måte. Med tanke på erstatningssøksmålene som ville kommet opp hadde firmaene som produserer disse vært konkurs for lenge siden, noe som ikke er tilfelle. De som finner noe dokumentasjon på skadelige virkninger av slike dopplere (eller jordmor sin) må nok lete lenge før de finner dette.

Jeg skjønner ikke hva man skal med det. Kunne aldri falt meg inn å kjøpt en.

Feil ;-);-)

♥ Prinsesse 03.06.12 ♥
♥ Venter 23.02.14 ♥
★ Sladrer med PrinsOgPrinsesse Mamma og RonjaR★

Jeg tenker man skal være forsiktig uansett. TS skriver at jm fraråder å kjøpe doppler, og jeg syns det er fint av henne å videreformidle dette til oss andre uten at vi skal krangle og argumentere for eller i mot.

Jeg har selv doppler og er også usikker på hvor lurt det egentlig er. Det er jo stor forskjell på om man sender stråler direkte til lille 2-3 ganger i løpet av svangerskapet hos jm eller daglig hjemme! Jeg kommer likevel til å bruke min innimellom, vi prøver å holde oss til max en gang i uka - mye fordi det sto presisert på sidene til angelsound at man ikke vet noe sikkert om virkningen av bruken, det er altså ikke bevist hvorvidt det er direkte skadelig eller ikke.

Håper andre også skriver her inne om evt advarsler osv de måtte få hos jm/lege osv - uten å få kritikk for det. Så får det heller være opp til hver enkelt om en vil ta det til etterretning :)

Det er nok ikke ment som kritikk fra noen av oss som har argumentert mot, men det må være lov å ta en diskusjon. Folk må gjøre som de vil og føler for selv, det er jeg helt enig i. Men når noen opplyser om at noe er farlig, og andre vet at det ikke finnes dokumenterte effekter av det, må det være lov til å opplyse om dette også.. Tenker jeg da :)

Det er lov å sette spørsmålstegn ved bruk av doppler, men jeg vet likegodt som andre her inne at jordmødre ikke er så glad i at man bruker doppler hjemme og kan komme med feilaktige påstander. At det kommer frem spekulasjoner eller antydninger her på at en doppler er årsaken til at en unge ble multihandicappet synes jeg er usmakelig. Hadde det vært noen som helst sannhet om slike virkninger, ville aldri dopplere vært godkjent eller solgt verken i USA, Europa eller i Norge.
Da jeg var gravid sist gikk jeg til Norges ledende ultralydklinikk og snakket med en sonograf som har sin spisskompetanse på akkurat dopplere. Han fortalte meg at det ikke finnes noen forskning som tilsier at verken hjemmedopplere eller den som de bruker på sykehus eller hos jordmor har skadelige virkninger. Jeg kjenner også til flere jordmødre som venninner har gått til som synes det er greit at de bruker doppler hjemme.
Men akkurat som det står på Angelsounds sine sider, bruker man ikke slike apparater i timesvis hver eneste dag. De fleste bruker det en gang i blant. Hvor mange her inne sitter ikke med en laptop på fanget som stråler 100 ganger mer enn hva en doppler gjør?

• Liker
Reactions: cs7
Back
Topp