Doppler (samme som på "svangerskapet")

Ane_Rikke

Glad i forumet
Jeg mener jeg leste et sted i forrige svangerskap at det ble frarådet å bruke doppler hjemme? Noe med at det var så mye strålinger fra disse apparatene at de varmer opp vevet i hjernen til fosteret? Flere som har hørt det?
Jeg ser det er mange som har kjøpt doppler til hjemmebruk her, så jeg bare lurte på om de har slutta å fraråde det?

Eneste frarådingen jeg har hørt siste årene er at når man ikke finner hjertelyd med doppleren, kan man lett bli litt panisk, og den er ikke veeeeldig stabil så det kan lett skje-også sent i graviditeten. Men skal ikke være farlig...

Har hørt det samme, men tror det gjelder billigdopplere som kopier av Angelsound ol. Jeg har kjøpt en til 800kr som er veldig lik de jordmor og lege bruker og tenker da at det ikke kan være farlig. Men selvfølgelig bør ingen drive med overdrevet bruk!

Ja, for hvor mange ganger er du hos jordmor 9-10 ganger? Vet om folk som bruker den flere ganger om dagen... Kan da ikke være sunt? Så enig i det, overdrevet bruk er nok ikke bra...

Doppler er jo ultralyd, og ultralyd fraråder de jo å ta annet enn for medisinske grunner, nettopp fordi det er en minimal sjanse for at det kan skje noe med fosteret...

Ja, for hvor mange ganger er du hos jordmor 9-10 ganger? Vet om folk som bruker den flere ganger om dagen... Kan da ikke være sunt? Så enig i det, overdrevet bruk er nok ikke bra...

Flere ganger om dagen vil jeg si er overdreven bruk. Men jeg kan ikke se noe galt i å bruke den i noen sekunder bare for å sjekke om det er liv de gangene en er bekymret!

Kanskje man heller skal google dette , for DETTE har det vært en diskusjon på i ALLE termingrupper tror jeg! ;)

Ikke alltid googling er så lurt.. Og ikke alltid det er lurt å ta tidligere forumsvar for god fisk heller ;)

Back
Topp