Doppler og bekymringer pga forumet

Spiren87

Betatt av forumet
Noen her som har brukt det før? Vurderer å skaffe meg en, men usikker om det er verdt pengene..

Er egentlig ikke noe særlig bekymret av meg. Vært veldig rolig de andre svangerskapene, men da var ikke jeg med på noen forum. Dette forumet har gjort meg mer bekymret/ tankefull enn jeg var tilsammen med de to andre. Mange her skriver/ tenker ting som ikke hadde falt meg inn å lure på/ tenke engang, sist. [emoji85][emoji28]

Det er visst ikke så bra med mye dopplerbruk fordi det varmer opp fostervannet.. i tillegg vil jeg sitere fastlegen min: "Jaa, hvis man vil sitte og lytte på sine egne hjerteslag via en åre i magen så vær så god! Det skal litt til å faktisk finne rett hjerte, og de fleste ender med å bli beroliga av egen puls isteden for babyen sin".

Det er visst ikke så bra med mye dopplerbruk fordi det varmer opp fostervannet.. i tillegg vil jeg sitere fastlegen min: "Jaa, hvis man vil sitte og lytte på sine egne hjerteslag via en åre i magen så vær så god! Det skal litt til å faktisk finne rett hjerte, og de fleste ender med å bli beroliga av egen puls isteden for babyen sin".

Signerer denne, kiruregen som opererte meg (keisersnitt) lo godt av dette dopler greiene, han mente at før uke 25 var det så og si umulig å finne hjertelyden via dopler (beregnet på hjemmebruk) og kunne garantere at 90% som mente de fant den kum hørte på sin egen pulsåre, den går nemlig i lik hastighet pg lyd som et babyhjerte[emoji23] holdt glatt kjeft om at jeg hadde dopler hjemme[emoji15][emoji85][emoji51][emoji28]

Sist hadde jeg doppler, fant hjertelyden fra uke 14. Dette beroliget meg noe veldig! Det var rett og slett godt å kunne ha muligheten til å sjekke selv :)

Og man merker veeeeldig godt forskjell på sitt eget hjerteslag og babyens! En babys hjerteslag ligger gjerne på 140-170 slag i minuttet, mens ditt er på kanskje 70 når du ligger og slapper av for å finne lyden.

Noen her som har brukt det før? Vurderer å skaffe meg en, men usikker om det er verdt pengene..

Er egentlig ikke noe særlig bekymret av meg. Vært veldig rolig de andre svangerskapene, men da var ikke jeg med på noen forum. Dette forumet har gjort meg mer bekymret/ tankefull enn jeg var tilsammen med de to andre. Mange her skriver/ tenker ting som ikke hadde falt meg inn å lure på/ tenke engang, sist. [emoji85][emoji28]
Jeg har ikke doppler og kommer nok ikke til å skaffe meg det, selv om jeg er fristet :p men skjønner det med bekymringene, hadde heller ikke særlig av de ved sist svangerskap. Men da var jeg medlem av et annet forum, og veldig lite aktiv så fikk ikke med meg alt man kunne være bekymret for :p

Jeg har ikke doppler og kommer nok ikke til å skaffe meg det, selv om jeg er fristet :p men skjønner det med bekymringene, hadde heller ikke særlig av de ved sist svangerskap. Men da var jeg medlem av et annet forum, og veldig lite aktiv så fikk ikke med meg alt man kunne være bekymret for :p

Hehe, der sa du det! Er så mye som blir skrevet her inne som jeg ikke visste at man "burde" være bekymret for [emoji85]

Hehe, der sa du det! Er så mye som blir skrevet her inne som jeg ikke visste at man "burde" være bekymret for [emoji85]
En del tror jeg du kan ta med en klype salt [emoji4] Prøver hvertfall ha det i bakhodet og det hjelper litt på.
Spesielt etter den unødvendige panikken jeg fikk for at jeg allerede bekkenløsning... Fikk så angst for å være så godt som sengeliggende i 7 mnd at jeg fikk større smerter... Var bare ømme muskler...

Sist hadde jeg doppler, fant hjertelyden fra uke 14. Dette beroliget meg noe veldig! Det var rett og slett godt å kunne ha muligheten til å sjekke selv :)

Og man merker veeeeldig godt forskjell på sitt eget hjerteslag og babyens! En babys hjerteslag ligger gjerne på 140-170 slag i minuttet, mens ditt er på kanskje 70 når du ligger og slapper av for å finne lyden.

I følge legen jeg snakket med hører de aller fleste blodåra som går i magen, denne har ikke den vanlige pulslyden men mer susete og bankende rask lyd, i tillegg blir de aller fleste rimelig oppjaga når de leter etter hjerteslagene og får derfor høyere puls i tillegg.

Så er det noe med det at man ofte blir mer bekymra om man ikke finner noe hjerteslag.

Jeg har funnet lyden med doppler i uke 9 denne gangen og forrige gang [emoji4] har også funnet min egen puls, det er ganske tydelig forskjell. [emoji12]
Men er man ikke bekymra i utgangspunktet ville jeg heller ikke brukt det. Det er til hjelp for noen, men ikke alle [emoji4]

Doppler er en veldig fin ting. Jeg har aldri hatt en selv, men mange har nytte av det. Andre kan bli mer opphengt og stresset av det. Jeg vil dog bare fortelle deg en ting angående dopler, som ikke alle tenker på :)

Doppler er en trygghet, og man kan sjekke at det er liv. Men det er det. Det vil si, at hvis man føler noe er galt, deretter finner hjertelyd med doppler, så bør man allikevel kontakte helsevesen fordi det indikerer ikke om baby er frisk, eller alt er i orden. Det finnes noen tilfeller der noen har slått seg til ro med å finne hjertelyd, og derfor ikke kontakter helsevesen, og det kan i uheldige tilfeller være fatalt. Stol alltid på kroppen og magefølelsen først :) Utover det ser jeg ikke problemer med å bruke en doppler om man vil det. Dette er informasjon jeg fikk av legevakt og fødeavdelingen da jeg var på legevakt for lite liv. De fant hjertelyd, som var fin, men sendte meg allikevel inn på kontroll til føden og forklarte det med at hjertelyd kun indikerer liv, og ikke sier så mye om hvordan barnet har det. Og godt var det, for mi vokste ikke :)

Ja, sant det. Og det vet jeg jo egentlig :) Var mest for min egen del. Helt utrolig hva dette forumet "gjør med hodet". Folk bekymrer seg sånn for ting jeg ikke har tenkt på engang [emoji87]

Back
Topp