Doppler hjemme

Bkno4839350

Første møte med forumet
Jeg bestilte meg en doppler sånn at jeg kunne høre hjertelyden hjemme men finner ingenting... jeg var på tidlig ultralyd I uke 11+2 da så alt bra ut og hjerte var til stede, siden jeg er ekstra hypokonder tenkte jeg at jeg kunne bestille en doppler hjem og bruke den og sjekke når jeg føler meg stresset. Det er nå snart en uke siden den tidlige ultralyden og jeg ville sjekke, men hører ingen hjertelyd... noen som har erfaring med doppler eller opplevd at man ikke finner hjertelyden hjemme men ser den på ultralyd?

Det er nettopp derfor det ikke anbefales, egentlig.

Slike dopplere vil i langt større grad skape stress enn å berolige stress.

(og i noen situasjoner senere i svangerskapet gi falsk trygghet.)

Det er ikke uvanlig at ikke jm heller finner den så tidlig og enda mer vanlig at du ikke finner den hjemme. Med ultralyd kan man se den fra 7-8 uker om man er heldig. Med doppler er det ikke uvanlig å ikke høre den på den tiden du er. En erfaren jm vil somregel finne den uke 11-13 avhengig av hvordan forholdene er både med hvor det er plassert og hvordan du er (det er lettere på en slank mage) men å lete selv er vanskeligere.

Så høyst sansynlig er alt vel i magen din.
. Når har du neste kontroll hos lege eller jm?

Det er nettopp derfor det ikke anbefales, egentlig.

Slike dopplere vil i langt større grad skape stress enn å berolige stress.

(og i noen situasjoner senere i svangerskapet gi falsk trygghet.)

Det er ikke uvanlig at ikke jm heller finner den så tidlig og enda mer vanlig at du ikke finner den hjemme. Med ultralyd kan man se den fra 7-8 uker om man er heldig. Med doppler er det ikke uvanlig å ikke høre den på den tiden du er. En erfaren jm vil somregel finne den uke 11-13 avhengig av hvordan forholdene er både med hvor det er plassert og hvordan du er (det er lettere på en slank mage) men å lete selv er vanskeligere.

Så høyst sansynlig er alt vel i magen din.
. Når har du neste kontroll hos lege eller jm?
Jeg har bestilt en ny tidlig ultralyd om litt over en uke så får bare vente og se til da. Har opplevd to MA tett på så er vell ekstra stresset. Men denne gangen har jeg hvertfall kommet meg til uke 11+3 som jeg vet om.

Jeg har bestilt en ny tidlig ultralyd om litt over en uke så får bare vente og se til da. Har opplevd to MA tett på så er vell ekstra stresset. Men denne gangen har jeg hvertfall kommet meg til uke 11+3 som jeg vet om.
Håper den gir deg gode nyheter. Når du har sett at alt er vel så langt, så er sannsynligheten for det stor

Jeg er 16+6. Finner fortsatt ikke hjertelyd med doppler hjemme. Var hos jordmor i dag, hun fant hjertelyden med en gang :happy:

Før uke 12 er ikke livmoren kommet opp av bekkenet engang; sikker på at du leter langt nok ned?
Jeg finner som regel hjertelyd tidlig; men før uke.. ja, egentlig før uke 16 til og med, så kan det hende man ikke finner hver gang.
Har også skjedd en gang at jeg har funnet selv dagen før, også fant ikke jordmorstudenten hjertelyd dagen etter (var vel 16 uker på vei). Men hun lette jo på feil sted :p

Men det er det som er skummelt med å ha doppler selv. At man blir feilaktig stressa over å ikke finne; eller at man stoler for mye på hjertelyden senere, og ikke drar inn til føden ved bekymring.. Greit å ha i bakhodet at selv helsepersonell kan ha vansker med å finne tidlig; og at man aldri skal la være å ringe føden senere, bare fordi man finner hjertelyd.

Back
Topp