Må bare skyte inn at det ikke er helt det samme at legen går direkte i mot råd fra helsedirektoratet ved å si at det er helt greit å spise norks spekemat. Hvilket det ikke er
Jeg finner ingenting på helsenorge.no om å unngå bruk av doppler totalt, hvilket man får råd om når det kommer til spekemat.
Doppler er også brukt daglig på sykehus for overvåking og undersøkelser av fostre, og selv om det burde begrenses, vil jeg tro man ikke hadde gjort så mange undersøkelser med det på gynpol om det var beviselig kjempeskadelig. Konsekvensene av spekemat, dersom man er uheldig og den inneholder listera, er jo så alvorlige som fosterdød.
Men, det er jo veldig viktig å påpeke at etter man begynner å kjenne liv, så skal en doppler absolutt ikke brukes til å roe bekymringer alene. Da er det bevegelsene fra barnet som skal være hovedfokus. Og det er nok snt at man burde begrense doppler. Men hva betyr det da? Det kan jo være noen som bruker doppler 10 ganger hver dag, da er et råd om begrensing absolutt nødvendig. Om man selv vet at doppleren kun blir brukt 1 til maksimalt 2 minutter en gang i uka, så tror jeg ikke det er alvorlig overdreven bruk inntil jeg får kilder fra helsedirektoratet som forteller meg det.