dokumentasjon på ikke `delt bosted`

*oss2*

Flørter med forumet
Har prøvd å snike til meg svar på nettopp dette i andre innlegg her, men har aldri fått. Prøver igjen ;)

Hvis far har signert på flytting, og det nå er registrert i folkeregisteret at den lille og jeg bor på samme adresse uten far, vil det da si at vi ikke har `delt bosted`?
Hva skal evt. til får å få det? En signatur på et eller annet skriv? For man kan jo ikke bare avtale det, det må jo dokumenteres et sted?

du får dokumentasjon på folkeregisteret :) eg ringte de i dag om å få dokumentasjon at gutten min bor 100 prosent hos meg og at eg har 100 prosent foreldreansvar,må ha d for å åpne bankkonto og ordne me pass :)

Skjønte ikke helt spørsmålet, men hvis barnet bor mer hos deg enn far, så har ikke barnet delt bosted.. delt bosted er når man har 50/50. (shooot me if I'm feil her..)

Spør du om hva som skal til for å få delt bosted? Formulert slik iallefall.  :)

Skjønte ikke helt spørsmålet, men hvis barnet bor mer hos deg enn far, så har ikke barnet delt bosted.. delt bosted er når man har 50/50. (shooot me if I'm feil her..)

Spør du om hva som skal til for å få delt bosted? Formulert slik iallefall.  :)

pianøtt skrev:
du får dokumentasjon på folkeregisteret :) eg ringte de i dag om å få dokumentasjon at gutten min bor 100 prosent hos meg og at eg har 100 prosent foreldreansvar,må ha d for å åpne bankkonto og ordne me pass :)

men får du dokumentasjon på at du har 100 % foreldreansvar fra de? må man ikke ha meklingsattest for det...?

Sorry dårlige tekster OG dårlige formuleringer i det siste! Jeg holder på med hundre ting på en gang, og skriver vel ned akkurat det jeg tenker på.

Altså, har man IKKE delt bosted, faller jo ekstra barnetrygd/skatteklasse 2 til den som barnet står folkeregistrert på. (OS får man vel uansett?)
Da kan man også velge å flytte innenlands, med varsel til BF på 6uker, OG bestemme om barnet skal gå i barnehage/dagmamma og alt det der.

Har man DELT bosted, må man da ha 50/50? Eller kan man ha delt bosted, men av barnet bor f.eks 30/70 hos hver av foreldrene?

BF er litt grådig, og tenker nok mye på det med skatteklasse 2. . . 

MEN spm mitt går egentlig på det om man trenger en signatur på at BF godkjenner en slik løsning. En `IKKE delt bosted` løsning. Eller om det er automatik i det når barnet står folkeregistrert på samme adr som meg.

(Delt foreldreansvar har vi, siden vi bodde sammen da den lille ble født.. .  )

Sorry dårlige tekster OG dårlige formuleringer i det siste! Jeg holder på med hundre ting på en gang, og skriver vel ned akkurat det jeg tenker på.

Altså, har man IKKE delt bosted, faller jo ekstra barnetrygd/skatteklasse 2 til den som barnet står folkeregistrert på. (OS får man vel uansett?)
Da kan man også velge å flytte innenlands, med varsel til BF på 6uker, OG bestemme om barnet skal gå i barnehage/dagmamma og alt det der.

Har man DELT bosted, må man da ha 50/50? Eller kan man ha delt bosted, men av barnet bor f.eks 30/70 hos hver av foreldrene?

MEN spm mitt går egentlig på det om man trenger en signatur på at BF godkjenner en slik løsning. En `IKKE delt bosted` løsnin. Eller om det er automatik i det når barnet står folkeregistrert på samme adr som meg.

eg trenge ingen meklings attest då eg aldrig har vært sammen me bf ;) derfor må eg gå gjennom skatteetatent for å få d svart på hvit at d eg som har ansvaret for guttingen :)

*oss2* skrev:

MEN spm mitt går egentlig på det om man trenger en signatur på at BF godkjenner en slik løsning. En `IKKE delt bosted` løsning. Eller om det er automatik i det når barnet står folkeregistrert på samme adr som meg.

(Delt foreldreansvar har vi, siden vi bodde sammen da den lille ble født.. .  )

Dere må jo bli enige om dette på en mekling... Er barnet lite så anbefales ikke delt bosted... Delt bosted er 50/50... Når det er feks 60/40 så bor barnet hos feks deg (60) og far er samværsforelder med (40)... sagt på en enkel måte.. kanskje :P

Tror vi må ha hatt en dårlig megler, for hun var nøytral HELE tiden. Ingen anbefalinger eller noe å få. .  

Så det du sier, er at vi må bli enige om det. Men må det stå på et skriv? Med signaturer? 
For slik jeg forstår det, er det ikke nok at far har skrevet under på flytting av adr. til folkeregisteret?

Nå har ikke vi bodd sammen, men jeg har samme adresse som snuppa og det er jo nok.. Fikk jo stønader og sånn uten å signere på noe..

Blir delt bosted om det er "bare" 50/50 ja.

50/50 kan sees på som delt bosted, men kan praktiseres selv om foreldrene er enig om hvor barna har fast bosted.
Så det går an å ha 50/50 hvor barna bor fast ho ene forelderen og har 50% samvær med den andre.

Samværsprosent og avtale om delt bosted har i utgangspunktet bare vag sammenheng med hverandre.
Man kan ha delt bosted uten å ha nøyaktig 50/50-deling (selv om det regnes som naturlig at barnet bor tilnærmet like mye hos foreldrene), mens man kan ha 50/50-deling av samværet hvor den ene forelderen fremdeles regnes som den som har hovedomsorgen og er den barnet faktisk "bor" hos.
For at det offisielt skal regnes som delt bosted MÅ man ha en skriftlig avtale.
Foreløpig kan barnet kun være bostedsregistrert hos en av foreldrene, så man må bli enige om hvor barnet skal være registrert, eventuelt når dette skal endres (med tanke på skatteklasse, skolestart osv.). De jobber med å finne en mer fleksibel løsning for barn med delt bosted.
Barnebidrag kan være aktuelt både ved 50/50-samvær og ved delt bosted, dersom det er inntektsforskjell mellom foreldrene.

Står litt mer om det her hos NAV (også litt om bidragsberegning ved delt bosted):
NAV om delt bosted

Her er et utkast til avtaleskjema for delt bosted, som eksempel:
Avtale om delt bosted

Back
Topp