Dobbeltann

Aicelain

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
Er det noen som har hatt barn med dobbeltann :eek:? Eller kan noe om det? Var det noe tannlegene ville gjøre med det eller undersøke? Mangler barnet noen tenner? Hadde det noen betydning for de permanente?

Søskenbarnet mitt er ordontologistudent. Jeg nevnte for henne at en av tennene til gutten min (1 år) var en del breiere enn de andre. Hun sa hun lurte på om det kunne være dobbeltann. At to tenner har vokst sammen, eller at den er «mutert». Men hun kunne desverre lite om det, og skolebøkene skrev lite om det

Prøvd å Google men finner ingen info.
Her er tenne hans. Den til høyre nede (altså hans venste fortann nede) er større
FAB4D9AF-EB0C-41A2-A2A3-045F23AD5BFC.jpeg

Aldri hørt om dobbeltann før, men den ser ikke ut som den er dobbelt så stor som de andre, kanskje bare litt bredere?

Et av mine barn hadde 3 fortenner nede, hvorav den ene var 1,5 tann bred, av melketennene. Ikke noe som ble gjort noe med/undersøkt mer. Man kunne evt tatt røntgen for å sjekke anleggene for nye tenner, men det ville jo uansett ikke forandre noe/ikke noe man kunne gjøre om de permanente tenne også var slik, før etter alt av tenner var ferdig felt/kommet nye . Når melketennene ble felt kom det opp 4 nye vanlige tenner hos mitt barn.

Dobbeltann kan også bare vær «1,5» tann :) er veldig skjeldent. Får vel ringe tannlegekontoret
Aha :) ja sikkert lurt å ringe tannlegen for å få de til å se på det :)

Frøkna vår har en dobbeltann.
Tannlegen sa at mest sannsynlig ville dette ikke påvirke voksentennene.
Jeg kan sjekke om hun har mistet den og hvordan det ser ut når jeg kommer hjem senere i dag

Er det noen som har hatt barn med dobbeltann :eek:? Eller kan noe om det? Var det noe tannlegene ville gjøre med det eller undersøke? Mangler barnet noen tenner? Hadde det noen betydning for de permanente?

Søskenbarnet mitt er ordontologistudent. Jeg nevnte for henne at en av tennene til gutten min (1 år) var en del breiere enn de andre. Hun sa hun lurte på om det kunne være dobbeltann. At to tenner har vokst sammen, eller at den er «mutert». Men hun kunne desverre lite om det, og skolebøkene skrev lite om det

Prøvd å Google men finner ingen info.
Her er tenne hans. Den til høyre nede (altså hans venste fortann nede) er større
Vis vedlegget 292784
Selv om det er ei stund siden du spurte...

Tvillingtann, kaller vi det på jobb (er tannpleier), er ikke noe som gjøres noe med. Men det registreres i journalen til barnet, også følger man med ved tannfelling om kommende tannanlegg er som de skal eller om det mangler noen anlegg (tannagenesi)

Back
Topp