Blir det en nummer 3?

UTREDNING

I går var vi hos Medicus for å få svar på utredningen. Mannen hadde litt lavere antall svømmere per milliliter og lå akkurat innenfor referanseverdien på de fire andre punktene til WHO. I følge den testen har han lavere sædkvalitet, men man kunne ikke konkludere basert på én sædprøve, så han må ta én til om tre måneder.

Hormonprøvene mine var normale, men siden hun så at jeg var langt unna eggløsning på CD14 fikk jeg tilbud om Femar for å hjelpe til med å modne ett stort egg fra og med neste syklus. I tillegg skal jeg ta en ny hormonprøve 7 dager etter eggløsning for å sjekke progesteronnivået mitt siden jeg får mensen så kort tid etter eggløsningen.

Utover dette var det mest overraskende resultatet at hun fant ut at jeg hadde TO livmorer. Jeg gjorde en skylling av egglederne og fant ut at den ene livmoren var koblet til den ene eggstokken, og vesken rant fint og raskt ut av denne egglederen. De prøve etter det to ganger å skylde den andre, men det fikk de ikke til. Etter tre skyllinger av samme eggstokk fikk jeg derfor skikkelig vondt etterpå. Måtte ligge på hvilerommet i en time for var så kvalm og dårlig. Heldigvis ble jeg raskt nesten helt fin etter det.

Noen som kjenner noen andre med to livmorer?
 
Last edited:
UTREDNING

I går var vi hos Medicus for å få svar på utredningen. Mannen hadde litt lavere antall svømmere per milliliter og lå akkurat innenfor referanseverdien på de fire andre punktene til WHO. I følge den testen har han levere sædkvalitet, men man kunne ikke konkludere basert på én sædprøve, så han må ta én til om tre måneder.

Hormonprøvene mine var normale, men siden hun så at jeg var langt unna eggløsning på CD14 fikk jeg tilbud om Femar for å hjelpe til med å modne ett stort egg fra og med neste syklus. I tillegg skal jeg ta en ny hormonprøve 7 dager etter eggløsning for å sjekke progesteronnivået mitt siden jeg får mensen så kort tid etter eggløsningen.

Utover dette var det mest overraskende resultatet at hun fant ut at jeg hadde TO livmorer. Jeg gjorde en skylling av egglederne og fant ut at den ene livmoren var koblet til den ene eggstokken, og vesken rant fint og raskt ut av denne egglederen. De prøve etter det to ganger å skylde den andre, men det fikk de ikke til. Etter tre skyllinger av samme eggstokk fikk jeg derfor skikkelig vondt etterpå. Måtte ligge på hvilerommet i en time for var så kvalm og dårlig. Heldigvis ble jeg raskt nesten helt fin etter det.

Noen som kjenner noen andre med to livmorer?
Wow!!! Har hørt om det med to livmorer, men trodde likevel ikke at det var mulig :p :eek: så sykt!!! Godt at dere blir utredet ordentlig :Heartred
 
Her vil jeg gjerne følge! Så spennende med to livmorer, hva vil det ha å si ifht prøving?

Håper ikke veien mot ønskebarnet blir så lang:)
 
Her vil jeg gjerne følge! Så spennende med to livmorer, hva vil det ha å si ifht prøving?

Håper ikke veien mot ønskebarnet blir så lang:)

Hyggelig at du vil følge. Så vidt jeg forstod gynekologen skulle det ikke være så mye vanskeligere å bli gravid, men det er økt risiko for spontanabort og tidlig fødsel. En del må også ta keisersnitt. Håper jeg får en fin fødsel og kan føde naturlig, men tar ikke keisersnitt som noe nederlag heller ☺️

Nå skal vi begynne med sex annenhver dag på grunn av mannens svømmere og gi Femar til eggene mine, så håper det klaffer om ikke så altfor lenge ❤️

Prøver du å bli gravid, også? :)
 
Godt å få sjekka ting. Jeg har aldri hørt om at det går an å ha to livmorer! Men det er bra at det i hvert fall ikke skal gjøre det vanskeligere å bli gravid.

Sex annenhver dag høres lurt ut. Hver dag kan bli mye for de fleste! Håper det klaffer for dere denne pp’n!
 
CD20

Lite aktivitet i dagboken denne måneden. Eggløsningstestene er fremdeles deprimerende negative. Har gått tilbake til RFSU sine som jeg syns er litt bedre siden de er lettere å tolke (enten helt negative eller to tydelige streker). Testen jeg tok i dag tidlig var like negativ som graviditetstestene jeg tar hver måned, så spent på hvor lang tid det tar før jeg får eggløsning denne måneden.

Krysser fingrene for at den kommer snart ❤️
 
Godt med utredning.
Kanskje dere bare trenger litt hjelp?
Du fikk ikk eggløsningssprøyte i tillegg til Femar da? Jeg gikk noen runder på Letrozol (for å booste eggene) og Ovitrelle (eggl. sprøyte) for et år siden.
Jeg ble ikke gravid av det, men de "kurene" gjorde at syklusene mine ble veldig stabile!
 
Godt med utredning.
Kanskje dere bare trenger litt hjelp?
Du fikk ikk eggløsningssprøyte i tillegg til Femar da? Jeg gikk noen runder på Letrozol (for å booste eggene) og Ovitrelle (eggl. sprøyte) for et år siden.
Jeg ble ikke gravid av det, men de "kurene" gjorde at syklusene mine ble veldig stabile!

Skulle begynne på Femar fra og med neste syklus, så må vente på eggløsning og mensen først. Skal ringe når jeg får mensen og booke time for å følge opp virkningen av Femar, så mulig jeg får beskjed om at jeg bør ta sprøyte i tillegg. Hva hjelper sprøyten til med?
 
CD23

Syns eggløsningstesten hadde en strek nr. 2 som var litt tydeligere i dag. Håper eggløsningen kommer rundt CD25 som Flo predikerer. Jeg skal være forlover i starten av juli neste år, så hvis eggløsningen kommer om ti dager har jeg termin i min venninnes bryllup. Med to livmorer er det jo vanskelig å vite om man i det hele tatt får gå til termin og hva man skal ta hensyn til når barneønsket er så stort. Vil egentlig ikke sette prøvingen på pause, samtidig som jeg gjerne vil få oppleve min bestevenn sitt bryllup.
 

Vedlegg

  • DA3BF2A2-639C-4E78-ADFC-F73D4D310409.jpeg
    DA3BF2A2-639C-4E78-ADFC-F73D4D310409.jpeg
    9,5 KB · Visninger: 129
CD23

Syns eggløsningstesten hadde en strek nr. 2 som var litt tydeligere i dag. Håper eggløsningen kommer rundt CD25 som Flo predikerer. Jeg skal være forlover i starten av juli neste år, så hvis eggløsningen kommer om ti dager har jeg termin i min venninnes bryllup. Med to livmorer er det jo vanskelig å vite om man i det hele tatt får gå til termin og hva man skal ta hensyn til når barneønsket er så stort. Vil egentlig ikke sette prøvingen på pause, samtidig som jeg gjerne vil få oppleve min bestevenn sitt bryllup.

Så omtenksomt av deg å under hele tatt tenke på at bryllupet og termin vil sammenfalle!

Jeg tenker det ikke går an å utsette prøving for å unngå termin rundt bryllupet hennes. Det vil alltid være ting man ønsker å få med seg som ikke går likevel på grunn av graviditet. Hvis dette tar tid kan du jo like gjerne ligge rett ut å spy fordi du nylig har blitt gravid når bryllupet står. Man vet aldri hvordan formen blir. Går ikke an å la så store avgjørelser påvirkes av «småting» som at noen andre (til og med bestevenninner) skal gifte seg.
 
Så omtenksomt av deg å under hele tatt tenke på at bryllupet og termin vil sammenfalle!

Jeg tenker det ikke går an å utsette prøving for å unngå termin rundt bryllupet hennes. Det vil alltid være ting man ønsker å få med seg som ikke går likevel på grunn av graviditet. Hvis dette tar tid kan du jo like gjerne ligge rett ut å spy fordi du nylig har blitt gravid når bryllupet står. Man vet aldri hvordan formen blir. Går ikke an å la så store avgjørelser påvirkes av «småting» som at noen andre (til og med bestevenninner) skal gifte seg.

Takk for veldige hyggelig melding og gode refleksjoner ☺️ Er veldig sant, og jeg ville jo sagt akkurat det samme til en venninne ❤️ håper det klaffer snart og at jeg får med meg bryllupet også.
 
Skulle begynne på Femar fra og med neste syklus, så må vente på eggløsning og mensen først. Skal ringe når jeg får mensen og booke time for å følge opp virkningen av Femar, så mulig jeg får beskjed om at jeg bør ta sprøyte i tillegg. Hva hjelper sprøyten til med?
Ovitrelle setter i gang eggløsning. Etter at du har satt sprøyta, tar det 24-36 timer til egget løsner.
Vi fikk beskjed på klinikken når etter sprøyta vi skulle hoppe i høyet. :p
 
CD26

Nå virker det endelig som eggløsning nærmer seg. Pleier å få en del mørkere RFSU-strimmel enn det her, så mulig LH-toppen kommer i morgen. Men jeg fikk smilefjes på Clearblue, så tenker at EL kanskje kommer i morgen eller fredag. Denne måneden har jeg målt tempen hver dag, så blir spennende å se om temperaturen min eventuelt bekrefter en eggløsning om noen dager.

PS. Svigerforeldrene mine skal selvfølgelig sove over i dag. Haha. Noen gode triks til hvordan få sneket inn litt kos selv om man har besøk? Vi har soverom på badet, så vurderer å skru på dusjen og late som jeg tar en dusj, men at begge egentlig befinner seg i sengen

FE3A3ED6-9B82-4F07-8F2A-42A67FA9E8A8.jpeg
 
Last edited:
Hyggelig at du vil følge. Så vidt jeg forstod gynekologen skulle det ikke være så mye vanskeligere å bli gravid, men det er økt risiko for spontanabort og tidlig fødsel. En del må også ta keisersnitt. Håper jeg får en fin fødsel og kan føde naturlig, men tar ikke keisersnitt som noe nederlag heller ☺️

Nå skal vi begynne med sex annenhver dag på grunn av mannens svømmere og gi Femar til eggene mine, så håper det klaffer om ikke så altfor lenge ❤️

Prøver du å bli gravid, også? :)
Spennende da,og håper det gjør susen :happy: nei, jeg har vært gjennom 3 IVF forsøk nå,og er gravid med lillebror endelig :D Har en ivf datter ifra før. Så vet alt om det å ønske så inderlig :Heartred
 
5 DPO

På vei til jobb i dag fikk jeg plutselig en smerte på venstre side av livmoren som varte i noen sekunder. I tillegg hadde jeg veldig vondt i venstre side ved eggløsning. Spennende om det kan ha en sammenheng og om jeg blir gravid i venstre livmor denne syklusen om jeg blir gravid. Tror nok det er tilfeldig og at man i underbevisstheten følger ekstra med på alle signaler kroppen gir (eller ikke gir).

Om to dager tar jeg første test om ikke mensen har kommet.
 
7 DPO

Foreløpig ingen mensen slik som 7 DPO forrige syklus. Har følt litt murringer i magen de to siste dagene, så er redd for besøk at tanta hver gang jeg er på do. Blenda test i dag, men temperaturen holder seg høy i hvert fall.

PS. Tok blodprøve for å sjekke progesteronnivået mitt i går. Noen som vet hvor lang tid det tar å få svar? Vurderer å ringe de i 14-tiden ☺️
 

Vedlegg

  • B47D54D8-6FDF-4A6D-80E5-744A99AD5405.jpeg
    B47D54D8-6FDF-4A6D-80E5-744A99AD5405.jpeg
    60,6 KB · Visninger: 126
  • C6D7FAD7-DDEC-41E1-9F97-3364304A82B8.jpeg
    C6D7FAD7-DDEC-41E1-9F97-3364304A82B8.jpeg
    7,8 KB · Visninger: 125
9 DPO

Litt ømme pupper og føler litt strekk i livmorområdet. Fremdeles ikke fått mensen heller, og har pleid å få den mellom 7-10 DPO, så veldig fornøyd hvis den kommer senere.

Fikk svar på blodprøven om progesteron i går. Hadde et nivå på 12 seks dager etter eggløsning, noe som var litt lavere enn det burde være, men fikk bekreftet at jeg mest sannsynlig har hatt eggløsning. Fra og med neste syklus skal jeg ta Femar og progeronstøtte.
 
Back
Topp