Blir det en nummer 3?

19+1 - Ordinær ultralyd

Var på ordinær ultralyd i dag. Så hyggelig og fin opplevelse. Sist kun jeg ikke ha med mannen min inn, og det var så koselig å kunne gjøre det sammen. Alt ser fint ut med lille og det ser fremdeles ut som en jente. Termin er satt til 17. september. To dager før eggløsningstermin, men samme dag som de andre ultralydene har vist, så hun vokser jevnt og trutt ❤️Morkaken har flyttet seg vekk fra åpningen. Veldig fornøyd med det, da jeg ønsker å føde vaginalt.

Ellers er formen min relativt god. Det har hjulpet veldig å kunne jobbe 80 % i stedet for omtrent 130 % som jeg jobber før påske. Fikk også hentet meg godt inn med en rolig påskeferie. Syns også bekkenet er hakket bedre enn det var til samme tid forrige graviditet, så føler meg veldig heldig. Mamma sitt bekken var verre i graviditet nummer to, så hadde innstilt meg på at det kunne bli tøffere ☺️
 

Vedlegg

  • 4E8D61AB-4ADD-453E-8EC6-BFCD3A539B3A.jpeg
    4E8D61AB-4ADD-453E-8EC6-BFCD3A539B3A.jpeg
    1.015,8 KB · Visninger: 101
19+1 - Ordinær ultralyd
Var på ordinær ultralyd i dag. Så hyggelig og fin opplevelse. Sist kun jeg ikke ha med mannen min inn, og det var så koselig å kunne gjøre det sammen. Alt ser fint ut med lille og det ser fremdeles ut som en jente. Termin er satt til 17. september. To dager før eggløsningstermin, men samme dag som de andre ultralydene har vist, så hun vokser jevnt og trutt ❤️Morkaken har flyttet seg vekk fra åpningen. Veldig fornøyd med det, da jeg ønsker å føde vaginalt.

Ellers er formen min relativt god. Det har hjulpet veldig å kunne jobbe 80 % i stedet for omtrent 130 % som jeg jobber før påske. Fikk også hentet meg godt inn med en rolig påskeferie. Syns også bekkenet er hakket bedre enn det var til samme tid forrige graviditet, så føler meg veldig heldig. Mamma sitt bekken var verre i graviditet nummer to, så hadde innstilt meg på at det kunne bli tøffere ☺️

Så fint at dere hadde en positiv opplevelse på ultralyden:Heartred Og ikke minst at du er noe bedre i bekkenet enn med nummer 1! Det er nok viktig at du ikke overdriver jobbinga, det er så kjipt å gå helt på veggen også. Ta vare på deg selv!
 
Så fint at dere hadde en positiv opplevelse på ultralyden:Heartred Og ikke minst at du er noe bedre i bekkenet enn med nummer 1! Det er nok viktig at du ikke overdriver jobbinga, det er så kjipt å gå helt på veggen også. Ta vare på deg selv!
Var veldig fint. Hadde jo en litt kjipt opplevelse på ordinær ultralyd sist ❤️ Jeg vet, tenkte jeg skulle høre om jeg kunne forlenge sykemeldingen (jobber 80 % nå) litt til. Kjenner at jeg er mye mer sliten denne gangen enn med første. Skjer jo himla mye i livet vårt om dagen i tillegg til at man har en på 1,5 år. Viljen vil mer enn kroppen klarer kjenner jeg. Lykke til med innspurten ❤️ Håper du blir uthvilt før fødsel og at det blir en fin barselperiode ☺️
 
19+1 - Ordinær ultralyd
Var på ordinær ultralyd i dag. Så hyggelig og fin opplevelse. Sist kun jeg ikke ha med mannen min inn, og det var så koselig å kunne gjøre det sammen. Alt ser fint ut med lille og det ser fremdeles ut som en jente. Termin er satt til 17. september. To dager før eggløsningstermin, men samme dag som de andre ultralydene har vist, så hun vokser jevnt og trutt ❤️Morkaken har flyttet seg vekk fra åpningen. Veldig fornøyd med det, da jeg ønsker å føde vaginalt.

Ellers er formen min relativt god. Det har hjulpet veldig å kunne jobbe 80 % i stedet for omtrent 130 % som jeg jobber før påske. Fikk også hentet meg godt inn med en rolig påskeferie. Syns også bekkenet er hakket bedre enn det var til samme tid forrige graviditet, så føler meg veldig heldig. Mamma sitt bekken var verre i graviditet nummer to, så hadde innstilt meg på at det kunne bli tøffere ☺️
Så fint alt står bra til med den lille jenta:love7 Og bra formen er relativt bra for «den store jenta» også:joyful: Håper du får fine og avslappende dager fremover, men litt rolig tempo:Heartpink
 
♥ Gravideoppdatering ♥

Termin:
17.09.2022
På vei: 22+4
Igjen til termin: 125 dager
Trimester: Andre
Graviditetsmnd: 6
Neste legetime: onsdag 24. juni. Glukosebelastningstest og oppfølgingstime.
Ultralyd: 3D ultralyd 10. juni
Plager: Fremdeles trøtt og sliten. Vært ekstremt mye på jobb og privaten, og har hatt hodepine av og på i fire uker. Ble 50 % sykemeldt på grunn av det, men den første uken jobbet jeg uansett fullt fordi det var så mye å gjøre. Knakk sammen foran sjefen på jobb som da endelig ga meg mindre å gjøre, men hele den neste uken hadde datteren min feber og halve uken måtte gå til å passe henne i stedet for å jobbe. Kjenner det litt i bekkenet når jeg går langt, men føler det er bedre enn sist. Litt halsbrann av og til også, men ikke så mye at det plager meg.
Kjønn: Jente
Utålmodig: nei
Innkjøp: søskenvogn
Utstyr så langt: Alt fra forrige baby
Utstyr som gjenstår: seng, babystoladapter, vurderer leander-seng i stuen, Stokke Tripp trapp.
Svangerskapsrelaterte aktiviteter: Ingenting
Mage: ja
Vektendring: + 7 kg
Aktivitet i magen: Ja, kjenner hver dag. Men kjenner veldig mye mindre enn med storesøster, så nesten litt skummelt. Men skyldes nok at morkaken er i veien.
Tungt: Nei
Kynnere: ja, om natten og ved høy aktivitet.
Hodet festet: Nei
Barnerom: Nei
Matkick: godtesyk hele tiden, spesielt lyst på mye lakris og tyrkisk pepper, som ikke er det beste å crave.
Humør: bra vil jeg si.
Sykehusbag: Nei
Høygravid: Nei
Tanker om fødsel: begynt å høre på litt fødselspodder igjen og gleder meg litt akkurat nå. Tenker mye på hvordan det blir annerledes denne gangen med en datter som trenger barnevakt og at vi bor lenger unna sykehuset når latensfasen gikk så fort sist. Hadde 8 cm tre timer etter jeg trodde noe kanskje var i gang.
Neste milepæl: Kjenne kraftigere liv, se det bedre på utsiden og tredje trimester.
 
♥ Gravideoppdatering ♥

Termin:
17.09.2022
På vei: 22+4
Igjen til termin: 125 dager
Trimester: Andre
Graviditetsmnd: 6
Neste legetime: onsdag 24. juni. Glukosebelastningstest og oppfølgingstime.
Ultralyd: 3D ultralyd 10. juni
Plager: Fremdeles trøtt og sliten. Vært ekstremt mye på jobb og privaten, og har hatt hodepine av og på i fire uker. Ble 50 % sykemeldt på grunn av det, men den første uken jobbet jeg uansett fullt fordi det var så mye å gjøre. Knakk sammen foran sjefen på jobb som da endelig ga meg mindre å gjøre, men hele den neste uken hadde datteren min feber og halve uken måtte gå til å passe henne i stedet for å jobbe. Kjenner det litt i bekkenet når jeg går langt, men føler det er bedre enn sist. Litt halsbrann av og til også, men ikke så mye at det plager meg.
Kjønn: Jente
Utålmodig: nei
Innkjøp: søskenvogn
Utstyr så langt: Alt fra forrige baby
Utstyr som gjenstår: seng, babystoladapter, vurderer leander-seng i stuen, Stokke Tripp trapp.
Svangerskapsrelaterte aktiviteter: Ingenting
Mage: ja
Vektendring: + 7 kg
Aktivitet i magen: Ja, kjenner hver dag. Men kjenner veldig mye mindre enn med storesøster, så nesten litt skummelt. Men skyldes nok at morkaken er i veien.
Tungt: Nei
Kynnere: ja, om natten og ved høy aktivitet.
Hodet festet: Nei
Barnerom: Nei
Matkick: godtesyk hele tiden, spesielt lyst på mye lakris og tyrkisk pepper, som ikke er det beste å crave.
Humør: bra vil jeg si.
Sykehusbag: Nei
Høygravid: Nei
Tanker om fødsel: begynt å høre på litt fødselspodder igjen og gleder meg litt akkurat nå. Tenker mye på hvordan det blir annerledes denne gangen med en datter som trenger barnevakt og at vi bor lenger unna sykehuset når latensfasen gikk så fort sist. Hadde 8 cm tre timer etter jeg trodde noe kanskje var i gang.
Neste milepæl: Kjenne kraftigere liv, se det bedre på utsiden og tredje trimester.
Så koselig å se at alt går bra med deg! Bra du har fått mindre oppgaver på jobb, i tillegg til sykemelding. Blir jo bare dårligere tid å gjøre alt på dersom man kun har sykemelding og ikke mindre oppgaver :p Tenk at du er over halvveis! :love7Gleder meg til å følge deg resten av svangerskapet :love2
 
Så koselig å se at alt går bra med deg! Bra du har fått mindre oppgaver på jobb, i tillegg til sykemelding. Blir jo bare dårligere tid å gjøre alt på dersom man kun har sykemelding og ikke mindre oppgaver :p Tenk at du er over halvveis! :love7Gleder meg til å følge deg resten av svangerskapet :love2
Jeg vet, hadde akkurat det samme ansvaret på jobb så ble nesten bare tyngre å skulle prøve å gjøre det til halv tid. Har sykemelding i to uker til, og håper jeg får hvilt litt nå fremover ❤️ Hvordan går det med deg?
 
Jeg vet, hadde akkurat det samme ansvaret på jobb så ble nesten bare tyngre å skulle prøve å gjøre det til halv tid. Har sykemelding i to uker til, og håper jeg får hvilt litt nå fremover ❤️ Hvordan går det med deg?
Da håper jeg du får hvilt litt fremover, ja:Heartred Vær snill med deg selv og be om lenger sykmelding hvis du kjenner at det hadde vært fint da! Er ikke så ofte man bærer frem liv, så da må det være lov å ta det ekstra med ro og ikke pushe seg selv! :love7 Med meg går det fint. Jeg er gravid igjen og veldig takknemlig for det. Er bare 4+3 så går noen nervepirrende uker i møte. I tillegg er jeg blitt syk, helt tett, feber og hodepine. Har teorien til lappen i morgen også, så får ikke slappet av helt heller, så er litt selvmedlidende akkurat i dag kjenner jeg :hilarious:
 
♥ Gravideoppdatering ♥

Termin:
17.09.2022
På vei: 26+2
Igjen til termin: 99 dager
Trimester: Andre
Graviditetsmnd: 7
Neste legetime: torsdag 23. juni
Ultralyd: 28. juni på Ullevål
Plager: Fremdeles veldig sliten og er 50 % sykemeldt. Virker som jeg får forlenget den frem til midten av juli hvor jeg går ut i sommerferie og tidlig permisjon. Utrolig deilig å vite at jeg ikke må tilbake til 100 % igjen. Ellers har jeg litt halsbrann, vondt i bekkenet hvis jeg går langt og kramper i leggene om natten. I tillegg har jeg vært skikkelig forkjølet i to uker, så litt sliten om dagen.
Kjønn: Jente
Utålmodig: nei
Innkjøp: søskenvogn
Utstyr så langt: Kjøpt noen nye plagg
Utstyr som gjenstår: seng, babystoladapter, leander-vugge, Stokke Tripp trapp.
Svangerskapsrelaterte aktiviteter: Ingenting
Mage: ja
Vektendring: + 9 kg
Aktivitet i magen: Ja, kjenner hver dag. Og nå har det endelig blitt litt hardere også. Veldig koselig. Ser det på utsiden av magen også.
Tungt: Blitt litt tyngre de siste dagene.
Kynnere: ja, om natten og ved høy aktivitet.
Hodet festet: Nei, men hodet vært ned to ganger på ultralyd nå. Så håper det blir hodet ned ved fødsel også.
Barnerom: Nei
Matkick: agurksalat, godis og skikkelig kald saft
Humør: bra
Sykehusbag: Nei
Høygravid: Nei
Tanker om fødsel: begynt å glede meg litt faktisk. Spent på når og hvordan fødselen blir.
Neste milepæl: Permisjon og tredje trimester.

Ellers var jeg på 3D ultralyd i dag. Var 100 % en jente for å si det sånn, haha. Fikk også litt bedre bilder enn sist med storesøster. Veldig stas å se den lille. Termin basert på målene er 9. september. Vet at det er fordi hun er litt større enn medianen og at det ikke er faktisk termin, men sist stemte terminen på 3D ultralyd ganske godt med faktisk fødsel. Samme med fødselsvekten - estimert til å bli ganske lik storesøster.
 

Vedlegg

  • B1648A78-884D-495E-B33F-E8BF49A82125.jpeg
    B1648A78-884D-495E-B33F-E8BF49A82125.jpeg
    106,4 KB · Visninger: 132
♥ Gravideoppdatering ♥

Termin:
17.09.2022
På vei: 26+2
Igjen til termin: 99 dager
Trimester: Andre
Graviditetsmnd: 7
Neste legetime: torsdag 23. juni
Ultralyd: 28. juni på Ullevål
Plager: Fremdeles veldig sliten og er 50 % sykemeldt. Virker som jeg får forlenget den frem til midten av juli hvor jeg går ut i sommerferie og tidlig permisjon. Utrolig deilig å vite at jeg ikke må tilbake til 100 % igjen. Ellers har jeg litt halsbrann, vondt i bekkenet hvis jeg går langt og kramper i leggene om natten. I tillegg har jeg vært skikkelig forkjølet i to uker, så litt sliten om dagen.
Kjønn: Jente
Utålmodig: nei
Innkjøp: søskenvogn
Utstyr så langt: Kjøpt noen nye plagg
Utstyr som gjenstår: seng, babystoladapter, leander-vugge, Stokke Tripp trapp.
Svangerskapsrelaterte aktiviteter: Ingenting
Mage: ja
Vektendring: + 9 kg
Aktivitet i magen: Ja, kjenner hver dag. Og nå har det endelig blitt litt hardere også. Veldig koselig. Ser det på utsiden av magen også.
Tungt: Blitt litt tyngre de siste dagene.
Kynnere: ja, om natten og ved høy aktivitet.
Hodet festet: Nei, men hodet vært ned to ganger på ultralyd nå. Så håper det blir hodet ned ved fødsel også.
Barnerom: Nei
Matkick: agurksalat, godis og skikkelig kald saft
Humør: bra
Sykehusbag: Nei
Høygravid: Nei
Tanker om fødsel: begynt å glede meg litt faktisk. Spent på når og hvordan fødselen blir.
Neste milepæl: Permisjon og tredje trimester.

Ellers var jeg på 3D ultralyd i dag. Var 100 % en jente for å si det sånn, haha. Fikk også litt bedre bilder enn sist med storesøster. Veldig stas å se den lille. Termin basert på målene er 9. september. Vet at det er fordi hun er litt større enn medianen og at det ikke er faktisk termin, men sist stemte terminen på 3D ultralyd ganske godt med faktisk fødsel. Samme med fødselsvekten - estimert til å bli ganske lik storesøster.
Så fantastisk 3D bilde du fikk! :love7 Vurderer å ta 3D ultralyd, men har brukt sååå masse penger på ultralyd til nå at jeg er usikker:hilarious: Tror samboeren min syns det er unødvendig, men jeg får høre med han om litt:happy: Det er jo så fantastisk å kunne se baby!:love7
 
♥ Gravideoppdatering ♥

Termin:
17.09.2022
På vei: 26+2
Igjen til termin: 99 dager
Trimester: Andre
Graviditetsmnd: 7
Neste legetime: torsdag 23. juni
Ultralyd: 28. juni på Ullevål
Plager: Fremdeles veldig sliten og er 50 % sykemeldt. Virker som jeg får forlenget den frem til midten av juli hvor jeg går ut i sommerferie og tidlig permisjon. Utrolig deilig å vite at jeg ikke må tilbake til 100 % igjen. Ellers har jeg litt halsbrann, vondt i bekkenet hvis jeg går langt og kramper i leggene om natten. I tillegg har jeg vært skikkelig forkjølet i to uker, så litt sliten om dagen.
Kjønn: Jente
Utålmodig: nei
Innkjøp: søskenvogn
Utstyr så langt: Kjøpt noen nye plagg
Utstyr som gjenstår: seng, babystoladapter, leander-vugge, Stokke Tripp trapp.
Svangerskapsrelaterte aktiviteter: Ingenting
Mage: ja
Vektendring: + 9 kg
Aktivitet i magen: Ja, kjenner hver dag. Og nå har det endelig blitt litt hardere også. Veldig koselig. Ser det på utsiden av magen også.
Tungt: Blitt litt tyngre de siste dagene.
Kynnere: ja, om natten og ved høy aktivitet.
Hodet festet: Nei, men hodet vært ned to ganger på ultralyd nå. Så håper det blir hodet ned ved fødsel også.
Barnerom: Nei
Matkick: agurksalat, godis og skikkelig kald saft
Humør: bra
Sykehusbag: Nei
Høygravid: Nei
Tanker om fødsel: begynt å glede meg litt faktisk. Spent på når og hvordan fødselen blir.
Neste milepæl: Permisjon og tredje trimester.

Ellers var jeg på 3D ultralyd i dag. Var 100 % en jente for å si det sånn, haha. Fikk også litt bedre bilder enn sist med storesøster. Veldig stas å se den lille. Termin basert på målene er 9. september. Vet at det er fordi hun er litt større enn medianen og at det ikke er faktisk termin, men sist stemte terminen på 3D ultralyd ganske godt med faktisk fødsel. Samme med fødselsvekten - estimert til å bli ganske lik storesøster.

Så gøy å lese her igjen! Har vært litt fraværende de siste mnd. Leit å høre at du er sliten, men godt at du har sykemld og snart ferie. Tenker fortsatt på det utrolige vellykkede leilighetssalget deres av og til (haha!) håper dere fortsatt koser dere med det!

Hvordan går det med vesla? Og har dere bestemt navn til lille? :)
 
Så gøy å lese her igjen! Har vært litt fraværende de siste mnd. Leit å høre at du er sliten, men godt at du har sykemld og snart ferie. Tenker fortsatt på det utrolige vellykkede leilighetssalget deres av og til (haha!) håper dere fortsatt koser dere med det!

Hvordan går det med vesla? Og har dere bestemt navn til lille? :)
Godt å høre fra deg, og gratulerer så mye med en lillesøster på vei. Vi har bestemt navn til lillesøster, men velger å holde det litt anonymt på forum for å ha mindre info ute som kan identifisere oss. Har dere landet navn?

Det går veldig fint med vesla. Så gøy at de løper rundt, ler og tuller, og prater mye mer. Utrolig gøy å se hvor mye hun forstår nå. Hva med dere?

Ellers er vi midt i flytteprosessen til hus nå, vært i vårt femte bryllup denne gangen med både covid og forloverrolle, så nå er jeg kanskje skakkjørt. Haha. Håper jeg henter meg inn når vi er på plass i huset i sommer og i god tid til lillesøster kommer ❤️
 
Gravideoppdatering 32+6

Dette blir en litt annerledes oppdatering da dagen ble litt annerledes enn vi hadde trodd. Mannen og jeg hadde planlagt tilvekstkontroll/ultralyd på Ullevål, lunsj og så massasjetime sammen i dag. Det har vært mange dager med flytting etter vi overtok huset før sommeren, så tenkte å kose oss med litt egentid og ultralyd. Dessverre viste ultralyd livmorhalssvikt og en livmorhals på kun 6 mm (ned fra 40 mm for fire uker siden), så jeg ble lagt inn på sykehuset til observasjon.

Håper inderlig lille holder seg inne en stund til. Både for hennes egen del, men også fordi jeg ikke orker tanken på å føde om dagen. Er ganske sliten etter en heftig vår med mange bryllup, overtakelse av hus og covid, så trenger å hente meg inn før jeg blir tobarnsmamma.

Om noen har noen erfaringer fra avkortet livmor/livmorhalssvikt, så rop gjerne ut. Ikke funnet så mye om det på nett som jeg hadde trodd ❤️ Krysser fingrene for at lille holder seg der inne til minst uke 34.
 
Gravideoppdatering 32+6

Dette blir en litt annerledes oppdatering da dagen ble litt annerledes enn vi hadde trodd. Mannen og jeg hadde planlagt tilvekstkontroll/ultralyd på Ullevål, lunsj og så massasjetime sammen i dag. Det har vært mange dager med flytting etter vi overtok huset før sommeren, så tenkte å kose oss med litt egentid og ultralyd. Dessverre viste ultralyd livmorhalssvikt og en livmorhals på kun 6 mm (ned fra 40 mm for fire uker siden), så jeg ble lagt inn på sykehuset til observasjon.

Håper inderlig lille holder seg inne en stund til. Både for hennes egen del, men også fordi jeg ikke orker tanken på å føde om dagen. Er ganske sliten etter en heftig vår med mange bryllup, overtakelse av hus og covid, så trenger å hente meg inn før jeg blir tobarnsmamma.

Om noen har noen erfaringer fra avkortet livmor/livmorhalssvikt, så rop gjerne ut. Ikke funnet så mye om det på nett som jeg hadde trodd ❤️ Krysser fingrene for at lille holder seg der inne til minst uke 34.
Jeg kom inn med 8 mm med storesøster og rier. Fikk drypp, riehemmende og lungemodning. Hun holdt seg inne 5 dager og ble født 27+3. Vi dro hjem 34+4.

Nå ligger jeg inne med lillebror på AHUS (fullt på Ullevål sist torsdag), men denne gangen gikk vannet så da må han ut innen uke 34.

Be om samtale med nyfødtintensiven, det hjalp oss veldig. Der får man god informasjon av hva man kan forvente av den lille. Om hun er frisk så vil hun kanskje trenge pustehjelp en kort stund og sonde til mat. Mange finner trøst i at de ikke stopper fødsel etter uke 34 heller, hvis dere kommer dere en uke lenger :)
 
Jeg kom inn med 8 mm med storesøster og rier. Fikk drypp, riehemmende og lungemodning. Hun holdt seg inne 5 dager og ble født 27+3. Vi dro hjem 34+4.

Nå ligger jeg inne med lillebror på AHUS (fullt på Ullevål sist torsdag), men denne gangen gikk vannet så da må han ut innen uke 34.

Be om samtale med nyfødtintensiven, det hjalp oss veldig. Der får man god informasjon av hva man kan forvente av den lille. Om hun er frisk så vil hun kanskje trenge pustehjelp en kort stund og sonde til mat. Mange finner trøst i at de ikke stopper fødsel etter uke 34 heller, hvis dere kommer dere en uke lenger :)
Takk for erfaringen din. Fint å høre at du klarte å holde han inne noen dager til etter det ble oppdaget. Ikke rier her heldigvis, men litt murringer i magen og kynnere bare jeg reiser meg. Har fødeplass på Ullevål, men ble lagt inn på Ahus selv på grunn av kapasitet, så vinker til deg fra et av naborommene ❤️

Trist å høre at lillebror også kommer tidlig. Håper alt går veldig fint med dere alle tre når han må ut ☺️
 
Takk for erfaringen din. Fint å høre at du klarte å holde han inne noen dager til etter det ble oppdaget. Ikke rier her heldigvis, men litt murringer i magen og kynnere bare jeg reiser meg. Har fødeplass på Ullevål, men ble lagt inn på Ahus selv på grunn av kapasitet, så vinker til deg fra et av naborommene ❤️

Trist å høre at lillebror også kommer tidlig. Håper alt går veldig fint med dere alle tre når han må ut ☺️

Da ligger du nok rett borti her :) Jeg håper på å få dra hjem idag på permisjon etter en uke, men må da tilbake rundt uke 34 for igangsettelse. Vi blir værende på AHUS fremover, ikke tilbake til Ullevål.

Lykke til de kommende dagene ❤️
 
Gravideoppdatering 32+6

Dette blir en litt annerledes oppdatering da dagen ble litt annerledes enn vi hadde trodd. Mannen og jeg hadde planlagt tilvekstkontroll/ultralyd på Ullevål, lunsj og så massasjetime sammen i dag. Det har vært mange dager med flytting etter vi overtok huset før sommeren, så tenkte å kose oss med litt egentid og ultralyd. Dessverre viste ultralyd livmorhalssvikt og en livmorhals på kun 6 mm (ned fra 40 mm for fire uker siden), så jeg ble lagt inn på sykehuset til observasjon.

Håper inderlig lille holder seg inne en stund til. Både for hennes egen del, men også fordi jeg ikke orker tanken på å føde om dagen. Er ganske sliten etter en heftig vår med mange bryllup, overtakelse av hus og covid, så trenger å hente meg inn før jeg blir tobarnsmamma.

Om noen har noen erfaringer fra avkortet livmor/livmorhalssvikt, så rop gjerne ut. Ikke funnet så mye om det på nett som jeg hadde trodd ❤️ Krysser fingrene for at lille holder seg der inne til minst uke 34.
Oi, dette må ha kommet brått på ja. Satser på at lillesøster holder seg inne litt til. Hvis ikke er dere i de aller beste hender Håper alt går bra, sender en stor klem :Heartred
 
♥ Gravideoppdatering ♥

Det har vært noen litt tøffe dager med livmorhalssvikt og fare for tidlig fødsel. Ble skrevet ut etter et døgn på sykehuset, men får innmari fort kynnere, og stod i epikrisen at jeg kunne ha normal aktivitet men måtte hvile ved mye kynnere, så syns det er utrolig vanskelig å vite hvor mye/lite jeg bør bevege meg. Heldigvis har hun holdt seg inne i snart en uke, og jeg begynner å få litt mer senkende skuldre på at hun holder seg inne litt til. Gleder meg til 34+0, da slipper jeg å være redd for at fødselen starter og at jeg ikke rekker å stoppe den/få lungemodningssprøyte.

Termin: 17.09.2022
På vei: 33+5
Igjen til termin: 47 dager
Trimester: Tredje
Graviditetsmnd:
Neste legetime:
09.08.2022
Ultralyd: 04.08.2022 på Ullevål
Plager: Vært noen tunge uker siden sist. Gikk rett fra en forkjølelse som satt i kroppen i nesten fire uker, til å få covid samme dag som vi overtok huset og datteren vår hadde siste dag i barnehage før sommeren. Helgen den uken var jeg også forlover for en venninne. Var ekstremt sliten uken etter og sov flere ganger på dagtid, og ble 100 % sykemeldt. Viste seg også at jeg har fått jernmangel og det har ikke vært så lett å få verdiene opp, så nå har jeg fått jerntabletter på resept. Har ekstremt vondt i siden av ribbeina/ryggen, lurer på om jeg har hostet på meg ribbeinsbrudd eller om det er på grunn av graviditet. I tillegg er bekkenet vondt, og jeg klarer så vidt å gå på grunn av mye kynnere og bekkensmerter.
Kjønn: Jente
Utålmodig: Kanskje litt? Men også litt mer nervøs for fødsel og rollen som tobarnsmor.
Innkjøp: bilstolbase, seng og tripp trapp.
Utstyr som gjenstår: Leander-vugge,
Svangerskapsrelaterte aktiviteter: Ingenting
Mage: ja
Vektendring: + 13 kg
Aktivitet i magen: Ja, veldig mye og veldig hardt. Kjenner det nesten hardere enn sist, selv om morkaken er foran.
Tungt: Ja, alt er tungt om dagen.
Kynnere: Ja, bare jeg reiser meg fra sengen for å gå på do så kommer de.
Hodet festet: Nei, men hodet er ned på hver ultralyd, så håper det blir sånn.
Barnerom: Nei, lurer på om vi fikser det etter hun et født. Nok annet å fikse i et nytt hus vi har overtatt, og hun skal sove 6-12 måneder hos oss først.
Matkick: saft med isbiter og godis
Humør: vekslende
Sykehusbag: Delvis, begynt å vaske klærne etter storesøster og skrevet liste.
Høygravid: Nei
Tanker om fødsel: etter jeg ble lagt inn har tanken på å føde igjen begynt å skremme meg litt, så jobber litt med å snu tankesettet. Er bare så sliten at jeg ikke vet om jeg har krefter til det maratonet av smerter en fødsel er. Men gleder meg til å møte lille og få kroppen delvis tilbake.
Neste milepæl: Uke 34+0, da stopper de ikke fødselen hvis den starter.
 
Back
Topp