Dobbel porsjon grøt?

Bizarre

Glad i forumet
Min lille nærmer seg 9måneder nå og vi har så smått begynt å gå over til 8måneders grøten. (Han spiser mange forskjellige alt fra 4måneder-8måneder)
Ser på 8måneders grøten at 1porsjon regnes som 1 1/4dl vann.
Jeg har gitt Noh grøt blandet med 1,5dl vann på morgen, og blandet med 2dl vann på kveld.
Blir dette altfor mye?
Er det flere her som gjør det samme?

Jeg har prøvd å gi mindre, men da blir han grinete og sover dårlig.
Han gaper også etter mer og blir ikke ordentlig mett!
Disse blandingsforholdene er vel bare en veiledning, og ungen skal vel få spise til h*n er mett, eller?

Villle laget større porsjon hvis han ikke blir mett på det.. aldri fulgt "bruksanvisning" når det gjelder grøt.. heller i så å så mye pulver og blander ut til passe tykk/tynn :)

Zid skrev:
Villle laget større porsjon hvis han ikke blir mett på det.. aldri fulgt "bruksanvisning" når det gjelder grøt.. heller i så å så mye pulver og blander ut til passe tykk/tynn :)

sign!

Min fikk også større porsjon enn hva som sto på pakken.. varierer jo fra baby til baby hvor mye di orker :)

Fulgte aldri porsjonsmålene, hun fikk spise til hun var mett og det var stort sett dobbelt opp av det som sto på pakken.

barn skal ha melk som hovednæring fram til de er 1 år - derfor skal man begrense grøtinntaket. ville heller gitt melk etterpå/før. dersom han drikker mye melk i løpet av døgnet så ville jeg gitt grøt til han ble mett.

Ja, det var det jeg også tenkte :)
Har fått litt reaksjoner på at jeg visstnok gir for mye, men når han tydelig viser at han trenger mer for å bli mett lar jeg han ikke gå sulten bare fordi det er mer enn hva som står i "oppskriften".
Godt å se at det er flere som gjør det samme :)

Mrs Lutz skrev:
barn skal ha melk som hovednæring fram til de er 1 år - derfor skal man begrense grøtinntaket. ville heller gitt melk etterpå/før. dersom han drikker mye melk i løpet av døgnet så ville jeg gitt grøt til han ble mett.

Hvor har du det fra?
Alle jeg har snakka med, inkludert HS sier at den faste føden er hovednæringen nå.
Er dette feil? Jeg har hovedsaklig gitt fast føde fra han var rundt 5-6måneder gammel.
Han drikker nesten ikke melk nå lenger, max. 3dl + det han får ifra grøten.

Mrs Lutz skrev:

Dette stemmer jo ikke.. Fra de er ca 8-9 mnd skal vanlig mat være hovednæringen, og melken skal være i tillegg. Det er jo også melkepulver i grøten, så for hver porsjon grøt, så skal du regne 1 dl melk. Og når de er rundt 8 mnd skal de ha rundt 6 dl melk i døgnet til sammen.

Da mi var 8 mnd var hun møkka lei av grøt og spiste generelt 2 skiver med makrell i tomat til kvelds. Da ammet jeg bare morgen og kveld og hun ville kun ha vann til de andre måltidene. Og hs velsignet opplegget. :-P

Gi barnet ditt så mye mat som det trenger, men kanskje begynne med noe fastere føde enn grøt? Så lenge vektøkningen er ok og næringssammensetningen er fin så la nå barnet få spise seg mett :-D

Småen her er glad i mat og han spiste fort mer enn porsjonsanvisningene på pakkene. Han fikk til han var mett :)
Kan jo evt gi noe annet enn bare grøt. Frukt eller grønnsaker i safefeeder feks?

jeg stopper når det er tomt og så får hun heller en fruktpure eller noe.

Back
Topp