Mine beste tips når barna er i den alderen er å la henne få gå naken og ha potte i nærheten. Når hun tisser peker du på potta og sier at dit skal tisset. Så forstår hun hvorfor. Barn som er rundt 1-1,5 år har jo mye egen vilje og ønske om å forstå og bli selvstendige, så om hun ikke forstår hvorfor hun skal på potta kan hun fort nekte. Og med en bleie på er det ikke så naturlig å bruke potte/hun ser eller kjenner ikke så godt at hun tisser og bæsjer.
Det kan jo bli litt tisseuhell, men om man har håndklær eller ullteppe man ikke er redd for i sofaen går det fint, men ved fint vær er det jo enda lettere utendørs. Da kan du også ta med potta ut i hagen. Og hun trenger ikke gå bleieløs hele tiden altså, men litt hver dag for å få erfare det.
Når hun har blitt vant til potta igjen, har jeg på flere barn hatt god erfaring med visse rutinetidspunkt for potting. Feks
Om morgenen
Før man går ut av huset
Før/etter mat
Før soving
Etter soving
Etter middag
Ved kveldsstell
Trenger ikke være alle disse tidene, men skal man få noe i potta kan det ikke være for sjeldent heller. Gjør doturene til noe hyggelig, egne bøker eller leker som bare er tilgjengelig når hun sitter på potta, sangkort/synge sanger er også fint. Men sikkert fint å starte med ett tidspunkt for potting, også trappe opp etterhvert som hun synes det er greit
Det kan være fint å forberede barnet noen minutter før om at det snart er pottetid, for det nytter jo ikke å ta med en hylende unge på do heller, men en ved å oppmuntre og få barnet med seg på andre måter selv om hun kanskje ikke hadde kjempelyst
Fordelen ved å ha rutiner for pottebesøk er at barnet etterhvert blir så vant til det at det er en naturlig del av den daglige rutinen.
Bare spør hvis du lurer på noe annet, eller tror dere må ha en annen tilnærming
Vi hadde bleieslutt i fjor sommer da gutten var 18mnd, hadde pottet siden han var nyfødt - såkalt babypotting. Men under lockdown hadde vi nevøen vår på 2,5 år her noen timer hver dag, og fikk han bleiefri på noen få uker. Han hadde totalt pottenekt da han begynte å komme på besøk, men fikk gradvis snudd det. Nå var han litt eldre, så det hjalp nok på at det gikk så raskt. Men føler hvertfall at dette med rutiner, oppmuntring og masse masse ros og positiv oppmerksomhet rundt pottingen vil gi fremgang.
Tisseuhell sier jeg bare "oi, se, du tisser. Det skal i potta, men det gjør ikke noe. Vi skal tørke opp"
Og roser alltid for å sitte på potte, selv om det ikke kommer noe. Det er trening bare i å sitte der uten bleie selv om det ikke blir noen fangst
Jeg har prøvd mye forskjellig, men fra de kan reise seg og gå, synes jeg ofte det har vært fint med potte for å gi plass til barnets selvstendighet vet at de kan reise og sette seg selv (kanskje med litt hjelp) og være med på å helle tiss/skyllevann i do. Det er jo gøy å helle vann i do fra potta, så det kan man vel nesten få lov til hver gang selv om man ikke har tisset, for å øke motivasjonen
Den potta jeg har likt best er ikea sin hvite og grønne potte med høy rygg, hvor du kan ta ut potteinnsatsen for å helle i do. Men det kan være en annen også så lenge man kan ta ut en del av potta for å helle i do.
Vi har også brukt mye dosete, og da har vi likt familiedosete fra Clas Olsson fordi det er så praktisk i bruk og lett å rengjøre.
Av doring er den som heter bumboo stødig og god, fungerer best til jenter. Generelt synes jeg mange doringer fort blir for små til gutta, utenom denne fra clas, men du har vel jente så da går det bra