DIY BABYTING & IDÈER.

Fjellmor

Andre møte med forumet
Hei alle sammen!
Nå er det slik at meg og min samboer venter vårt første barn i mars. Vi bor på fjellet, og venter superkaldt vær frem til april-ish. Kan snø til og med til over mai her.

Vi har heller ikke verdens beste økonomi, men vi er begge flittige med både strikking og hekling (ja, samboeren er flinkere til det, enn jeg er - føler meg superheldig) også er vi generelt veldig opptatt av å være mest mulig selvforsynte på alle slags måter.
Og da lurer jeg/vi på hva som kan være fint å lage til den nyfødte da det kommer til å være superkaldt her, h*ns første mnd'er.

Er det noen her som har litt erfaring med å lage ting selv? Tenkte å tove bl.a underlag av ull til å ha både til vognbruk og til krybbe. Samboeren skal hekle endel sko og slikt. Kanskje vi tover noen gode høye sokker. Symaskin er også i bruk til å lage bl.a pledd og siklesmekker.

Er igrunn bare nysgjerrige på om noen her er nevernyttige med å lage ting selv? :) Gleder meg til svar.

Last edited:
Sniker fra April, men jeg har tenkt å sy ringslynge og kanskje slyngevugge selv. Ellers kan du jo strikke utrolig mye til baby, av klær og tepper. Mye annet en kan lage selv også, uro til senga, vognpynt osv.

Så utrolig kult! Jeg skal prøve meg på vognpose alla dette; http://hobbyting.com/?p=427 Det vil jo innebære både strikking og søm.

Hvis dere bor i ett gulvkaldt hus så kan det kanskje være en idé å lage en tovet lekematte for å gjøre det litt lunt?

Babynest er det også mange som lager selv. Stoff og stil selger skumpute slik at man kan sy eget trekk til stellebord - om man får tak i en gammel kommode e.l. på finn eller loppemarked så kan man pusse det litt opp og tilpasse den som stellekommode; https://www.stoffogstil.no/hobby/skum-and-fyll/stellepute-50x68x9/4cm

Sengetøy kan dere også sy selv, eventuelt også sengekant til sprinkelseng, men det skal man vel ikke bruke før barnet er litt eldre pga økt fare for krybbedød.

Sniker fra April, men jeg har tenkt å sy ringslynge og kanskje slyngevugge selv. Ellers kan du jo strikke utrolig mye til baby, av klær og tepper. Mye annet en kan lage selv også, uro til senga, vognpynt osv.

Snikere er bare moro! :) Oi, så kult! Det med ringslynge skal jeg virkelig ta til meg, har sett det og tenkt at det ser så deilig ut. Men tanken på å sy en selv hadde ikke falt meg inn enda. Jeg kikker mye på Pinterest.com, og storkoser meg med alle idèene, tenker at når jeg får litt mer energi skal jeg sette igang å lage forskjellig.. Artig å lese hva dere andre skal lage da. :-)
Masse lykke til med både ringslynge og slyngevugge. <3

Så utrolig kult! Jeg skal prøve meg på vognpose alla dette; http://hobbyting.com/?p=427 Det vil jo innebære både strikking og søm.

Hvis dere bor i ett gulvkaldt hus så kan det kanskje være en idé å lage en tovet lekematte for å gjøre det litt lunt?

Babynest er det også mange som lager selv. Stoff og stil selger skumpute slik at man kan sy eget trekk til stellebord - om man får tak i en gammel kommode e.l. på finn eller loppemarked så kan man pusse det litt opp og tilpasse den som stellekommode; https://www.stoffogstil.no/hobby/skum-and-fyll/stellepute-50x68x9/4cm

Sengetøy kan dere også sy selv, eventuelt også sengekant til sprinkelseng, men det skal man vel ikke bruke før barnet er litt eldre pga økt fare for krybbedød.

Åååh, den var jo bare helskjønn da! Og det er jo så fint med strikk! Håper du legger ut bildet av den når du er ferdig?

Gulvkaldt er det her, bor i et gammelt lite tømmerhus og det er krypkjeller her, så det med tovet lekematte var en super idè, det har jeg ikke tenkt på. Det er jo uansett søtt til gulvteppe inne på barnerommet også, kanskje lage flere? Det er jo så lett å jobbe med.

Ja, akkurat det du sier tenkte jeg å gjøre. Har sett så mange herlige stellebord på pinterest, og inspirasjonen har blomstret foran skjermen. Tenkte å finne en gammel søt kommode, pusse den opp og sy til stellepute. Ser ut til at jeg må få kommet meg til nærmeste Stoff og Stil å få kikket. :D

Strikkepose er også en superduper idè! Denne var superfin. Selv tenkte jeg å prøve å lage en mer "enkel" versjon, sydd uten armer, men det blir vel heller mer til spedbarn da.

Tusen takk for idèer. Kjempekult å se at det er flere som lager ting selv. <3

Vedlegg

• bilseteteppe til baby.jpg
    bilseteteppe til baby.jpg
    61,4 KB · Visninger: 23
Snikere er bare moro! :) Oi, så kult! Det med ringslynge skal jeg virkelig ta til meg, har sett det og tenkt at det ser så deilig ut. Men tanken på å sy en selv hadde ikke falt meg inn enda. Jeg kikker mye på Pinterest.com, og storkoser meg med alle idèene, tenker at når jeg får litt mer energi skal jeg sette igang å lage forskjellig.. Artig å lese hva dere andre skal lage da. :)
Masse lykke til med både ringslynge og slyngevugge. <3
Har også sett på pinterest. Skal sjekke litt rundt, tenker at et linstoff vil være fint. Men har ikke erfaring med ringslynge utover at jeg syns det ser praktisk ut til småturer, middagslaging osv. Skal bare være sikker på at alt er ok i magen før jeg begynner å bestille ringer og stoff. Takk for det :) slyngevugge er vel et litt større prosjekt, men det skal ikke være vanskelig-så det må jo gå an å lage selv. Skulle jeg bestilt den jeg har lyst på fra Danmark med stativ, hadde det kommet på over 5000 kr og det syns jeg er for mye for noe som skal brukes i en begrenset periode.

Åååh, den var jo bare helskjønn da! Og det er jo så fint med strikk! Håper du legger ut bildet av den når du er ferdig?

Gulvkaldt er det her, bor i et gammelt lite tømmerhus og det er krypkjeller her, så det med tovet lekematte var en super idè, det har jeg ikke tenkt på. Det er jo uansett søtt til gulvteppe inne på barnerommet også, kanskje lage flere? Det er jo så lett å jobbe med.

Ja, akkurat det du sier tenkte jeg å gjøre. Har sett så mange herlige stellebord på pinterest, og inspirasjonen har blomstret foran skjermen. Tenkte å finne en gammel søt kommode, pusse den opp og sy til stellepute. Ser ut til at jeg må få kommet meg til nærmeste Stoff og Stil å få kikket. :D

Strikkepose er også en superduper idè! Denne var superfin. Selv tenkte jeg å prøve å lage en mer "enkel" versjon, sydd uten armer, men det blir vel heller mer til spedbarn da.

Tusen takk for idèer. Kjempekult å se at det er flere som lager ting selv. <3
I boka Myk start er det en veldig søt kjørepose i tykt garn, med hull til selene. Den kan en jo strikke så lang en vil, egentlig, og med ermer eller ikke. Tror kanskje det blir bilstolpose på oss denne ganga, men vil se an behovet først.

Back
Topp