Divisun 800IE

M.C.F

Elsker forumet
Desemberskattene 2014
Sommerfuglene 2017
Har påvist D-vitamin mangel ( verdien er på 24, ikke helt sikker på hvor lavt det er). Har fått Divisun 800IE og skal ta 5 tab om dagen. Leste i pakkevedlegge at man ikke skal ta disse når man er gravid dersom man ikke har klinisk påvist D- vitaminmangel. Annbefalt er 600IE pr dag på gravide, men jeg får jo mye over dette når jeg skal ta 800IE x 5. Mitt spørsmål er om det er trygt å ta så mye D-vitamin?
 
Har påvist D-vitamin mangel ( verdien er på 24, ikke helt sikker på hvor lavt det er). Har fått Divisun 800IE og skal ta 5 tab om dagen. Leste i pakkevedlegge at man ikke skal ta disse når man er gravid dersom man ikke har klinisk påvist D- vitaminmangel. Annbefalt er 600IE pr dag på gravide, men jeg får jo mye over dette når jeg skal ta 800IE x 5. Mitt spørsmål er om det er trygt å ta så mye D-vitamin?

Hei:)
Du har ganske stor mangel på d-vitamin, nivåer under 30 nmol/L er ansett som betydelig nedsatt nivå av d-vitamin. Ofte ønsker man at verdien på d-vitamin i hvert fall skal ligge over 50 nmol/L, og gjerne endel over det også.

Veldig bra du leste pakningsvedlegget! Siden du har såpass lite d-vitamin skal du behandles for det, fordi det er ikke gunstig for deg eller babyen og ha for lite d-vitamin. Gravide trenger også mer d-vitamin. Jeg har lest litt nå på RELIS (som er produsentuavhengig legemiddelinformasjon), i Norsk legehåndbok og Legemiddelhåndboka. Det står alle stedene at terapeutiske doser d-vitamin er ansett som trygt å bruke for gravide. Og på RELIS skriver de at doser på 1000-2000 IE er trygt. Men det står også i alle kilder at dosering må tilpasses, og at alvorlig mangel på d-vitamin må behandles, og dosering må tilpasses individuelt.

Mitt svar på om det er trygt med så mye d-vitamin er altså at det vet jeg ikke. Det blir en avveining mellom hva som er minst uheldig for deg og barnet. En gradvis påfylling av d-vitamin med lave doser eller om det er bedre med høyere doser for å få nivået av d-vitamin opp raskt. Det virker på meg som at det på dette området er ulike oppfatninger i fagmiljøene av hva som er best, og at man rett og slett ikke er helt sikre på hva som er optimalt.

Jeg antar at legen vet at du er gravid og har tatt dette med i vurderingen når han har gitt deg doseringen. Men siden legen har forskrevet såpass høy dose ville jeg ringt legekontoret i morgen og dobbeltsjekket at det er denne dosen du skal bruke. Kanskje du kan få snakke litt med legen på telefon og dere kan snakke litt sammen om fordeler/ulemper med å bruke lave doser og øke ditt nivå av d-vitamin sakte kontra høyere dose for å øke ditt nivå av d-vitamin raskt. På meg virker det som at det er vanlig med begge deler, men at det er usikkert hva som er mest gunstig.

Beklager dette ikke ble noe rett fram svar - håper det hjelper deg noe på vei likevel!
Lykke til med den lille

Hilsen
Åse:)
 
Takk for svar :) skal ta dette opp med legen på neste kontroll.
 
Jeg begynte på divisun rett før jeg ble gravid. Skulle ta 2 til dagen. Legen mente jeg helt fint kunne fortsette på dem da jeg ble gravid, men trappet ned til 1 tablett til dagen. Hørtes mye ut med 5:) ?
 
Back
Topp