Ditt fødselsbrev

Hageblomsten

Forelsket i forumet
Nå er det bare tre uker igjen til jeg er innenfor termin, og tenkte at det er på tide å skrive et fødselsbrev :)
Jeg er litt usikker på hva som er nødvendig å ha med, men foreløpig ser fødselsbrevet mitt slik ut:

Mine tanker om fødselen
Jeg er førstegangsfødende og aner ikke hva jeg går til. Alt er nytt og veldig spennende, og jeg har ingen redsler eller voldsomme bekymringer for fødselen. Likevel ønsker jeg å alltid vite hva som skjer eller skal skje, slik at jeg føler noe kontroll.
Verken mannen min eller jeg har noen særlig erfaring med spedbarn og vil gjerne ha en liten innføring i stell, amming, raping, soving og andre vesentlige ting vi må tenke på når hun blir med oss hjem.

Ønsker under fødselen
Åpningsfasen
  • Bedøvelse (epidural, lystgass o.l.)
  • Badekar
  • Prøve å slappe av
Utdrivningsfasen
  • Redd for å revne
  • Redd for keisersnitt
  • Frykter å “gjøre på meg”
  • Være dekket til
  • Ønsker færrest mulig mennesker i rommet
  • Holde baby med en gang hun er ute
  • Bilde av mor, far og barn
Ønsker for pappaen
  • Ta på første bleie
  • Sove over en natt (familierom)

Jeg hadde mye av de samme tankene som deg før fødsel, og skrev fødselsbrev. Men jordmødrene jeg møtte og som hadde ansvaret for meg var så proffe og omsorgsfulle at de hadde spurt meg om det meste jeg hadde skrevet ned før jeg i det hele tatt husket at jeg hadde med meg et fødselsbrev. Fant det neste morgen når mini var ute og humret for meg selv - hadde vel trodd at jeg skulle levere det strukturerte breve tmitt, og så skulle fødselen - og ALT etterpå - skje i ordnede former, akkurat like godt planlagt og organisert som brevet mitt Aldri tatt mer feil;) Feks, jeg og hadde skrevet det med minst mulig folk i rommet. Men når det oppsto problemer med mini og tilsammen 10 leger, sykepleiere og jordmødre sto klar med skalpell og keisersnitt på rommet, da innser
man at noen ganger så vet andre best;))

Jeg sier ikke at du ikke skal skrive fødselsbrev, men vær forberedt på at det ikke alltid er mulig å gjennomføre alt. Ting som å holde baby med en gang hun er ute osv er noe som 'alle' får så lenge alt har gått bra. Bilde etter fødselen er det bare å spørre om når dere er klar for det osv.

Ang. frykten for å gjøre på deg. Hør om det er mulighet for at du kan få klyx når du kommer inn. Jeg hadde samme frykten, men siden jeg hadde fått klyx ofret jeg det ikke en tanke :-)

Ang. frykten for å gjøre på deg. Hør om det er mulighet for at du kan få klyx når du kommer inn. Jeg hadde samme frykten, men siden jeg hadde fått klyx ofret jeg det ikke en tanke :-)
Jeg var også litt bekymret for dette, og fast bestemt på å ta i mot tilbud om klyster, men når det kom til stykket gikk alt så fort at det aldri ble tid til noe sånt. Midt i en av pressriene kom det en skikkelig sprut med fostervann, og jeg syntes jeg kjente litt drittlukt samtidig, men det gjorde de overhodet ikke noe nummer ut av, de bare tørket opp på et øyeblikk, og jeg er egentlig usikker på om det skjedde noe der eller ikke. :P De er så vant til det, det er ingen ting å bekymre seg for!

Jeg klarte ikke å formulere noe fødselsbrev sist, men uansett ble ingen ting slik jeg hadde forventet eller trodd, hehe. Jeg forsvant veldig inn i mitt eget hode og klarte ikke å bry meg om noe som helst som foregikk i rommet. Følte meg veldig naken og rar første gangen jeg ble undersøkt, men jøye meg så lite man bryr seg når det begynner å dra seg til! :)

Jeg var også litt bekymret for dette, og fast bestemt på å ta i mot tilbud om klyster, men når det kom til stykket gikk alt så fort at det aldri ble tid til noe sånt. Midt i en av pressriene kom det en skikkelig sprut med fostervann, og jeg syntes jeg kjente litt drittlukt samtidig, men det gjorde de overhodet ikke noe nummer ut av, de bare tørket opp på et øyeblikk, og jeg er egentlig usikker på om det skjedde noe der eller ikke. :P De er så vant til det, det er ingen ting å bekymre seg for!

Jeg klarte ikke å formulere noe fødselsbrev sist, men uansett ble ingen ting slik jeg hadde forventet eller trodd, hehe. Jeg forsvant veldig inn i mitt eget hode og klarte ikke å bry meg om noe som helst som foregikk i rommet. Følte meg veldig naken og rar første gangen jeg ble undersøkt, men jøye meg så lite man bryr seg når det begynner å dra seg til! :)
Det er klart, det er egentlig en bagatell, og det er helt vanlig at det skjer. Men er glad jeg hadde muligheten til å få det:-)
Skrev heller ikke no fødselsbrev sist, av den enkle grunn til at ting går som oftest ikke som planlagt. Tok det heller som det kom, og det kommer jeg til å gjøre denne gangen også :-)
Eneste jeg kommer til å be om denne gangen (utenom klyx) er å få et håndkle eller noe over lårene når jeg skal presse, likte ikke helt å se alt som skjedde der nede:-P

Fine tanker det!:) men angående at du er redd for å gjøre på deg, ikke tenk på det! Jordmødrene har sett alt. Jeg fikk klyster så slapp å gjøre på meg, selv om jeg hylte ut under pressriene "jeg tror jeg bæsja på meg!". Anbefaler epidural forresten! Den gjorde fødselen min fantastisk :)

Her gikk det og fort i svingene! Jordmor rakk å delvis sette klyster mellom to rier, men kom noen ubåter i badekaret, men jeg var så langt inne i min egen verden at jeg kunne ikke brydd meg mindre.. Hadde samme tanker om å ønske å være tildekt, men noe av det første jeg gjorde da jeg kom på fødestua var å rive av meg de hersens klærne :p Merkelig vesen en fødende kvinne ;)

Jeg skrev, men tok aldri med. Så ikke vitsen med det uansett :) Kunne ikke brydd meg mindre om å vise hufsa til flere, være nesten naken o.l. Kan nesten garantere at du komme til å drite i absolutt alt :P
men du skriver du vil ha både lystgass/epidural og badekar? det går ikke :) man får ikke ha epidural i badekaret, somregel har de ikke lystgass der inne heller :)

Synes det er fint med fødebrev, skrevet opp endel rundt tanker/føler/redsler, har mye angst så har behov for å planlegge så mye jeg kan, så godt å få det ned på papiret, nei skjer kanskje ikke sånn jeg vill men gir en hvis ro å skrive ned :)

Synes det var et kjempefint og rørende brev du hadde skrevet. Jeg skrev fødebrev begge gangene selv og det er jeg kjempeglad for. Synes jordmødrene virkelig har vært flinke til å oppfylle alle ønskene mine og håper du også får en god opplevelse. Masse lykke til! ♡

Skreiv først et fødselsbrev basert på et annet jeg hadde lest, skrevet av noen som i utgangspunktet hadde planlagt hjemmefødsel. Tok det med til jordmor og fikk beskjed om at mange av de tingene jeg hadde listet opp var rutiner og ikke noe det var nødvendig å ta med, så nå har jeg endt opp med dette. Sikkert fortsatt noe som ikke er nødvendig å ha med, men..

*

Jeg ønsker en fødsel som er så fysiologisk og uforstyrret som mulig, forhåpentligvis kun med naturlig smertelindring. Jeg har en del ulike avspennings-, puste- og presseteknikker som jeg ønsker å bruke, og vil gjerne få lov til å prøve ut disse før noe annet.

Om jordmor/lege skulle anbefale behandling/tiltak av noen som helst art (medisinsk, teknologisk, mekanisk eller manuell), av hensyn til sykehusets prosedyrer eller min/barnets helse, ønsker jeg å få klar informasjon om hvorfor dette anbefales, hvilke alternativer jeg har, og hvilket utfall som kan forventes om jeg velger å vente med/takke nei til inngrepet.

Før/under fødsel

• Jeg vil gjerne bli spurt om jeg vil ta imot barnet mitt selv når det er tid for det, og om fødestillingen og forholdene tillater det.
  • Jeg ønsker dempet belysning både før, under og etter selve fødselen.

Etter fødsel

• Skulle jeg ikke være i stand til å få barnet rett på brystet, vil jeg at barnet skal legges på fars bryst så raskt som overhodet mulig.
  • Jeg ønsker sen avnavling - navlesnoren skal ikke klippes før pulseringen er opphørt, og helst ikke før morkaken er født. Jeg ønsker ikke at det draes i navlestrengen for å få ut morkaka.
  • Jeg ønsker å se om jeg og barnet kan finne ut av ammingen på egenhånd først, før vi eventuelt får hjelp til å finne ut av det.
  • Jeg ønsker ikke kunstig oxytocin som forebyggende tiltak i forbindelse med (eller etter) forløsning av morkake.
  • Jeg ønsker at K-vitamin skal gies oralt og ikke som injeksjon til baby.

Ved eventuelt keisersnitt

• Om det er mulig ønsker jeg at det legges en steril kompress i skjeden når operasjonen forberedes. Den skal tas ut når barnet er født og sveipes over barnets hud og gane for å overføre min bakterieflora.
  • Det er ønskelig at barnet hentes ut av livmoren så langsomt som mulig, da det lette trykket fra fødselsåpningen kan bidra til at barnets luftveier frigjøres spontant og at de vitale systemene stimuleres.
  • NAVLESTRENG: Vi ønsker sen avnavling også ved keisersnitt. Vi ønsker at morkaken hentes ut med navlestrengen intakt. I så fall kan morkaken legges i en bolle som settes ved siden av barnet, og navlestrengen klippes når den har sluttet å pulsere.
  • Om barnet må hjelpes på noe vis, ønsker vi at det gjøres i nærheten av mor.
  • Vi ønsker at barnet så fort som mulig legges nakent, med magen ned, på mitt nakne bryst. Om far får være med inn er det fint om han får være behjelpelig med å holde barnet der om jeg ikke klarer det helt selv. Helst får barnet tid til å frigjøre luftveier spontant og komme i gang av seg selv (med oksygentilførsel fra morkaken og stimuli fra min kropp), men om det skulle bli nødvendig med starthjelp, ønsker vi at den i størst mulig grad utføres på mitt bryst, eventuelt så nært meg som mulig og med kortest mulig separasjonstid. Dette gjelder også for far, i tilfelle det er han som må overta den første kontakten, om jeg skulle være bevisstløs eller ute av stand til å ha barnet hos meg. Hjelp han i så fall med å få barnet så fort som mulig hud til hud. Det er viktig for oss at barnet i størst mulig grad kun utsettes for vår bakterieflora, siden det ikke får fordelen av det bakterielle «imprint» som en vaginal fødsel gir.

Denne fødselen er en utrolig viktig begivenhet for oss. Tusen takk for at dere bidrar til å skape gode rammer og forutsetninger for en god opplevelse, som vi kommer til å huske for resten av vårt liv!

Ang. frykten for å gjøre på deg. Hør om det er mulighet for at du kan få klyx når du kommer inn. Jeg hadde samme frykten, men siden jeg hadde fått klyx ofret jeg det ikke en tanke :)
Da skal jeg spørre om det med en gang jeg kommer på føden :p

Jeg skrev, men tok aldri med. Så ikke vitsen med det uansett :) Kunne ikke brydd meg mindre om å vise hufsa til flere, være nesten naken o.l. Kan nesten garantere at du komme til å drite i absolutt alt :p
men du skriver du vil ha både lystgass/epidural og badekar? det går ikke :) man får ikke ha epidural i badekaret, somregel har de ikke lystgass der inne heller :)
Kan selvfølgelig være jeg ikke kommer til å bry meg ett snev om hele sykehuset ser meg ligge og skræve når jeg står i det, men akkurat nå føles det som en veldig ubehagelig opplevelse :p
Vil at de skal vite at jeg gjerne vil i badekar dersom jeg ikke har åpning nok til å ta epidural, men er jo bare bra hvis ting går fortere :)

Skreiv først et fødselsbrev basert på et annet jeg hadde lest, skrevet av noen som i utgangspunktet hadde planlagt hjemmefødsel. Tok det med til jordmor og fikk beskjed om at mange av de tingene jeg hadde listet opp var rutiner og ikke noe det var nødvendig å ta med, så nå har jeg endt opp med dette. Sikkert fortsatt noe som ikke er nødvendig å ha med, men..

*

Jeg ønsker en fødsel som er så fysiologisk og uforstyrret som mulig, forhåpentligvis kun med naturlig smertelindring. Jeg har en del ulike avspennings-, puste- og presseteknikker som jeg ønsker å bruke, og vil gjerne få lov til å prøve ut disse før noe annet.

Om jordmor/lege skulle anbefale behandling/tiltak av noen som helst art (medisinsk, teknologisk, mekanisk eller manuell), av hensyn til sykehusets prosedyrer eller min/barnets helse, ønsker jeg å få klar informasjon om hvorfor dette anbefales, hvilke alternativer jeg har, og hvilket utfall som kan forventes om jeg velger å vente med/takke nei til inngrepet.

Før/under fødsel

• Jeg vil gjerne bli spurt om jeg vil ta imot barnet mitt selv når det er tid for det, og om fødestillingen og forholdene tillater det.
  • Jeg ønsker dempet belysning både før, under og etter selve fødselen.

Etter fødsel

• Skulle jeg ikke være i stand til å få barnet rett på brystet, vil jeg at barnet skal legges på fars bryst så raskt som overhodet mulig.
  • Jeg ønsker sen avnavling - navlesnoren skal ikke klippes før pulseringen er opphørt, og helst ikke før morkaken er født. Jeg ønsker ikke at det draes i navlestrengen for å få ut morkaka.
  • Jeg ønsker å se om jeg og barnet kan finne ut av ammingen på egenhånd først, før vi eventuelt får hjelp til å finne ut av det.
  • Jeg ønsker ikke kunstig oxytocin som forebyggende tiltak i forbindelse med (eller etter) forløsning av morkake.
  • Jeg ønsker at K-vitamin skal gies oralt og ikke som injeksjon til baby.

Ved eventuelt keisersnitt

• Om det er mulig ønsker jeg at det legges en steril kompress i skjeden når operasjonen forberedes. Den skal tas ut når barnet er født og sveipes over barnets hud og gane for å overføre min bakterieflora.
  • Det er ønskelig at barnet hentes ut av livmoren så langsomt som mulig, da det lette trykket fra fødselsåpningen kan bidra til at barnets luftveier frigjøres spontant og at de vitale systemene stimuleres.
  • NAVLESTRENG: Vi ønsker sen avnavling også ved keisersnitt. Vi ønsker at morkaken hentes ut med navlestrengen intakt. I så fall kan morkaken legges i en bolle som settes ved siden av barnet, og navlestrengen klippes når den har sluttet å pulsere.
  • Om barnet må hjelpes på noe vis, ønsker vi at det gjøres i nærheten av mor.
  • Vi ønsker at barnet så fort som mulig legges nakent, med magen ned, på mitt nakne bryst. Om far får være med inn er det fint om han får være behjelpelig med å holde barnet der om jeg ikke klarer det helt selv. Helst får barnet tid til å frigjøre luftveier spontant og komme i gang av seg selv (med oksygentilførsel fra morkaken og stimuli fra min kropp), men om det skulle bli nødvendig med starthjelp, ønsker vi at den i størst mulig grad utføres på mitt bryst, eventuelt så nært meg som mulig og med kortest mulig separasjonstid. Dette gjelder også for far, i tilfelle det er han som må overta den første kontakten, om jeg skulle være bevisstløs eller ute av stand til å ha barnet hos meg. Hjelp han i så fall med å få barnet så fort som mulig hud til hud. Det er viktig for oss at barnet i størst mulig grad kun utsettes for vår bakterieflora, siden det ikke får fordelen av det bakterielle «imprint» som en vaginal fødsel gir.

Denne fødselen er en utrolig viktig begivenhet for oss. Tusen takk for at dere bidrar til å skape gode rammer og forutsetninger for en god opplevelse, som vi kommer til å huske for resten av vårt liv!
Wow, for et fantastisk fødselsbrev! Dersom alle punktene lar seg gjennomføre, vil dette være en helt utrolig vakker fødsel. Håper virkelig dere får det som dere ønsker :) Masse lykke til!

Back
Topp