Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Det beste tipset jeg har er egentlig at det er umulig å vite på forhånd hvordan ting blir. Så gå inn i det med åpent sinn
Før min første fødsel så jeg masse på Fødeavdelingen, og det var egentlig ganske greit å se at fødsler kan være så forskjellig, man opplever det veldig forskjellig, og takler det på ulike måter. Jeg leste også litt artikler om fødsler - liker å forstå hva det er som skjer i ulike faser, så jeg slipper å bli urolig. Deltok også på sånn omvisning på fødeavdelingen i regi av jordmortjenesten i kommunen. Veldig greit for pappaen å være med på også.
Jeg planla nok litt for mye sist. Var fast bestemt på ingen smertelindring, i alle fall ikke epidural, skrev fødebrev der jeg ba de ta evt smertelindring steg for steg osv. Endte opp med å bli satt i gang 10 dager på overtid, noe som ofte er en heftigere fødsel enn om kroppen går i gang selv. Fikk riestorm (ingen pauser mellom riene) fra første rie, og det varte i nesten ni timer før han var ute. På grunn av at jeg var så bestemt på forhånd ble smertelindringen bokstavelig talt tatt steg for steg.. I rekkefølgen varmeflaske, akupunktur, paralgin forte, dusj, badekar, diverse bevegelsesøvelser og massasje, lystgass og til slutt epidural fordi bena mine hadde ukontrollerte skjelvinger og musklene i kroppen var til slutt helt tomme. To minutter etter epiduralen ble satt satte pressriene i gang, og epiduralen rakk ikke virke før han var ute
De skal ha at de virkelig tok ønskene mine på alvor, men jeg skulle nok ha tatt til vettet og tatt epidural litt tidligere pga riestormen og at kroppen min gikk litt amok. I ettertid var ikke fødselen en skremmende opplevelse, men jeg lo litt av meg selv når jeg tenkte tilbake på hvordan jeg hadde forestilt meg at jeg skulle takle ting osv. Det er liksom ikke mulig å forestille seg før man har prøvd. En helt sykt heftig, rå og fantastisk opplevelse. Gleder meg til å få lov å oppleve det igjen
Tips til far: Ha energibarer, nøtteposer etc. + drikke i fødebagen. Jeg maste på samboeren min om å ordne det på forhånd, men han nektet å tro på meg at det var så viktig. Når ting satte i gang var det ikke mulig for han å gå ned i kiosken å handle, og skjer det på kveld/natt er det ikke åpent heller. Han endte opp med å spise mine energibarer på slutten av fødselen for ikke å svime av
Jeg angret forresten på at jeg ikke hadde instruert far om å ta mer bilder underveis. I ettertid hadde jeg bare lyst til å gjenoppleve alt, kunne ønske jeg hadde litt bilder å se på. Ikke nødvendigvis detaljer under pressfase og sånt, men i alle fall fra tidligere faser. Vi dro fram kameraet når han var ute da
Kjekk lesning, jeg har litt fødselsangt men når du sier at du gleder deg til å oppleve det igjen kjenner jeg at jeg blir litt lettet i hele kroppen.
Til TS, de forberedelsene jeg har gjort til nå er å lese meg opp på fødsel, se på fødeavdelingen og skrive fødselsbrev... I brevet har jeg skrevet at jeg ønsker så å si alt av smertestillende de har å tilby Men ja, vi får se når vi kommer så langt.
Jeg har tre fødsler bak meg. Alle helt forskjellige. Nr en var lang og mer slitsom enn vond.
Nr to var grusom. (Ble akutt igangsatt og fra start til slutt tok fødselen fem timer tror jeg. Fikk tillogmed morfin for å dempe smertene)
Nr tre var helt fantastisk. Brukte i hovedsak risposer som smertelindring og litt lystgass av og til. Tar gjerne en slik fødsel denne gangen også.
Nektet epidural på alle da jeg er mer redd epiduralen enn fødselen.
Har en helt sinnsyk skrekk for at de skal stikke feil.Hvorfor er du redd epidural?
Forsøk å stole på kroppen og ikke arbeide mot den. En jordmor sa til meg at fødselssmerter er de eneste smertene man kan oppleve som IKKE er et signal fra kroppen på at noe er galt. Vi er programmert til å bli redd/bekymret/urolig av smerte, men vit at fødselssmerter ikke er farlig! Dette var god hjelp mentalt for meg. Og med dette i bakhodet klarte jeg slappe mer av og la kroppen jobbe uten at jeg spente og knøt meg (for mye hvertfall).
Forsøk å finne en god stilling for deg. For meg var det å henge over prekestol og gynge frem og tilbake med hoftene. Andre må ligge i seng, henge over sengehest etc. Eller variere.
For meg var lystgass gull verdt, ikke fordi det hjalp så veldig på smertene (jeg merket ikke så mye forskjell med og uten) men fordi jeg hadde noe å fokusere på under riene, å puste godt ut og inne og holde på masken.
For mannen - hvis du har ctg måling slik at man kan se når riene startet å slutter så kan det være en hjelp i at han "teller ned" og sier "nå er du er over det verste, nå er rien på vei bort" etc.