Ditt beste reisetips?

M+A=baby

Forumet er livet
Marsboerne
VIP
Sommerfuglene 2017
Vi skal til Gran Canaria i vinterferien, med en baby på 11 måneder.
Det er første gangen vi skal reise med fly, og jeg gruer meg litt.

Så jeg lurer på hva ditt beste reisetips er?
Turen blir jo ganske lang med venting på flyplassen og 45 min. buss til hotellet etter vi er framme.

Jeg har flydd jevnlig med datteren min siden hun var født. Min erfaring er at man kan ikke ha med for mye i håndbagasjen...

Jeg tar med:

-Nok bleier + ekstra (brått er det 4 bæsjebleier på rappen oppi lufta der...)
-ekstra klær! Gjerne en t-skjorte til deg selv også hvis det er plass, fort gjort å bli nedsølet når man sitter så tett.....
-Saltvannsspray og evt en nesespray som "åpner" opp litt, for å forebygge trykk i øra (gi smokk og tilby vann å drikke når dere stiger opp og lander.)
-mat!! Alt mulig av små ting som barnet liker. (Fruktbiter, kjeks, brødskiver, etc....) spising er greit når man kjeder seg
-leker! (Bøker og annet som barnet liker å drive med, helst uten for mange løse biter som kan forsvinne ned på gulvet...)
-ekstra smokk og koseklut/bamse. Er ikke kult om dette blir borte nemlig....
-iPad...? (Er først i senere alder jeg har hatt med det, fram til vesla var halvannet brukte jeg bare iPhone på flymodus. Å vise filmsnutter av henne selv var alltid en hit!)

Blir den lille utålmodig, så gå litt i midtgangen... Eller ta et bleieskift! Forandring fryder.

:)

Vi skal til Gran Canaria i vinterferien, med en baby på 11 måneder.
Det er første gangen vi skal reise med fly, og jeg gruer meg litt.

Så jeg lurer på hva ditt beste reisetips er?
Turen blir jo ganske lang med venting på flyplassen og 45 min. buss til hotellet etter vi er framme.
Dere også? Vi drar hjem noen dager etter dere lommer vi da, men det er 20-25 min med buss fra flyplass hos oss så da er det ikke samme sted.

Følger med på denne tråden :)

Jeg har kjøpt inn noen helt nye leker som hun ikke skal få leke med før vi drar så hun har noe nytt og spennende på flyet. Tar med bæresele. Har bestilt seteplass helt forerst der hvor det er litt plass foran setene på gulvet (foran nødutgangene var ikke lov). Og så fikk jeg anbefalt å kjøpe badering hun kan sitte i så får jeg svømt litt.

Dere også? Vi drar hjem noen dager etter dere lommer vi da, men det er 20-25 min med buss fra flyplass hos oss så da er det ikke samme sted.

Følger med på denne tråden :)

Jeg har kjøpt inn noen helt nye leker som hun ikke skal få leke med før vi drar så hun har noe nytt og spennende på flyet. Tar med bæresele. Har bestilt seteplass helt forerst der hvor det er litt plass foran setene på gulvet (foran nødutgangene var ikke lov). Og så fikk jeg anbefalt å kjøpe badering hun kan sitte i så får jeg svømt litt.
Ja, det blir visst vinterferien siden søsteren min skal være med og hun går fortsatt på vgs. Pappa er også med, så det blir greit med fire voksne.
Jeg tar også med bæresele, det må vi ha!
Vurderer å leie flyebaby også, selv om hun er såpass stor. Det kan jo hende hun vil sove i den, det er ikke snakk om så mye penger.
Men har ikke bestemt meg ennå.

Bæretøy, nok skift, mat (fingermat han/hun liker - f.eks makaroni, pølsebiter, fruktbiter mm), leker (bøker, puslespill?), evt iPad, og kanskje viktigst: tålmodige, blide foreldre som er forberedt på at flyturen kommer til å gå med på å underholde poden. Som andre sier: forandring fryder, så ta en tur på doen og skift bleie. Gå litt i midtgangen. Snakk med og smil til medpassasjerere som virker interessert.

Foreldrenes avslapning, lesing, soving, evt øldrikking osv er bare å glemme dersom man vil ha med seg blide unger (og dermed blide medpassasjerere!). Dere får nok tid til det resten av ferien. :) Vær godt forberedt, slipp skuldrene ned og smil! Så går det meste bra. Hvis du enda ammer vil jeg anbefale det på vei opp/ned, det jevner ut trykk og forhindrer plagsomme dotter i ørene (som det gjerne blir gråting av).

Lykke til og god tur! :)

Ja, det blir visst vinterferien siden søsteren min skal være med og hun går fortsatt på vgs. Pappa er også med, så det blir greit med fire voksne.
Vurderer å leie flyebaby også, selv om hun er såpass stor. Det kan jo hende hun vil sove i den, det er ikke snakk om så mye penger.
Det er sånn "hengekøye"? Er ikke den litt liten? Her kommer hun til å ligge i armkroken, kanskje jeg må gå å bysse. Evt sovne i bæreselen og så sette meg ned når hun har sovnet.

Jeg drar alene jeg da. Mamma sa at kanskje hun skulle ta seg fri og bli med men jeg vil heller dra alene, slippe å forholde meg til andres behov.

Det er sånn "hengekøye"? Er ikke den litt liten? Her kommer hun til å ligge i armkroken, kanskje jeg må gå å bysse. Evt sovne i bæreselen og så sette meg ned når hun har sovnet.

Jeg drar alene jeg da. Mamma sa at kanskje hun skulle ta seg fri og bli med men jeg vil heller dra alene, slippe å forholde meg til andres behov.
Ja, det er sånn du fester i setet foran deg. Den går til 11,4 kg, så den er stor nok. Jenta mi er jo liten av vekst også, 7,5 kg. Har sett bilde av unger opp til 17-18 måneder bruke det.
Er mer det at jeg er usikker på om hun vil like å sitte i den.
Hadde vært deilig med armene fri.

Imponert over at du orker å dra alene forresten. Hadde aldri jeg orka.

Mitt beste tips har eg fått her inne, og det er å pakke inn små nye eller gamle leiker og gi ein ny når poden begynnar å bli lei eller sur. Papiret er jo ofte like gøy som sjølve leika.
Me hadde med eit tonn med gaver da me reiste til USA med ein på 1,5 år, og det funka bra. Det var 17 timar på fly og da, så det blir jo ikkje det samme, men greit tips likevel:)

Ei venninne av meg var nettopp i USA og de hadde voksi (classic) posen med ombord. Ungen lå å sov i den på gulvet, de hadde bestilt seter med ekstra benplass da. Det synes jeg var en smart løsning!

Ellers har jeg ikke tatt med mye i håndbagasjen, et par bleier, mat, kjeks, banan, bamse osv..
Våtservietter, ekstra skift og leker. That'is it.

Jeg har aldri skiftet bleie eller klær på fly og vi har flydd over 20 ganger!

Skifter bleie alltid belei like før vi går ombord på flyet.
Da hun var mindre gav jeg henne også mat da, nå synes jeg det er greit å gi henne mat på fly for å få tidene til og gå.

Ja, det er sånn du fester i setet foran deg. Den går til 11,4 kg, så den er stor nok. Jenta mi er jo liten av vekst også, 7,5 kg. Har sett bilde av unger opp til 17-18 måneder bruke det.
Er mer det at jeg er usikker på om hun vil like å sitte i den.
Hadde vært deilig med armene fri.
Bare et lite tips :)
Jeg hadde med en flyebaby på tur med 5 uker gammel baby på et SAS fly og den var i det minste laget.. Ble for trang plass mellom setet foran og meg så hadde ikke anbefalt den til en 11 mnd gammel baby :)

Vil anbefale deg å bestille ekstra sete til barnet da det er godt med litt ekstra plass og man slipper å ha noen tett innpå seg. Hvis ikke dere er flere som reiser sammen, da kan dere jo bare bytte litt på. Ville bare si at jeg ville ikke anbefale deg flybaby til et så stort barn. Jeg leide det til gutten min da han var 6mnd og syns han var for stor, bortkasta penger. Praktisk til små babyer:).

Ellers vil jeg anbefale deg vogn du får med til gate i tillegg til bæresele hvis ikke kan det bli mye bæring. Det er også veldig kjekt hvis barnet skal sove:). Et annet tips jeg fikk her var å pakke klespakker med et skift å bleie til babyen til selve reisen og det var veldig kjekt. Kan være vanskelig å finne frem i en full stelleveske/sekk. Burde ha med våtservietter og bleier da våtserviettene der nede stort sett er parfymerte og bleiene er dyre/særlig badebleier er dyrt. Ellers har du sikkert fått mange andre fine tips. God tur:).

Back
Topp