Disse vitaminene...

TM85

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Jeg har vært så heldig å klare og få i meg gravid-multivitaminer så langt, på tross av kvalmen og oppkast. Men nå går det ikke mer - formen er bare værre og jeg kaster opp når jeg tar de... Det er kanskje ingen krise om jeg ikke tar de mer? Hva med folsyren da? Er 11+3, har ikke tatt vitaminene på 5 dager... Er ikke fristet til å starte igjen med det første heller.

Får dere i dere folsyre / gravid-multivitaminer? Eller kommer de opp igjen? Har noen noen tips til å holde de nede?

Jeg fikk beskjed om gynekologen om at det viktigste var å ta tran og folsyre, så jeg tar kun det.

Det er nok ingen krise om du slutter å ta dem nå. Folsyre er jo viktigst i begynnelsen for å forhindre ryggmargsbrokk feks

Folsyre bør du ikkje slutte med heilt endå altså! Den er så liten, at den må du greie å få i deg. Kanskje ved leggetid?

Kveldstid skal prøves... ellers får jeg tenke ut noe annet. Går jo fort i manko på noen vitaminer :/

Kveldstid skal prøves... ellers får jeg tenke ut noe annet. Går jo fort i manko på noen vitaminer :/

Du vet det sikkert allerede - men med mindre du har noen påviste mangler, skal det holde med folat og tran. Dette sier i alle fall alle leger og jordmødre jeg har hørt, og det leser jeg også "overalt". Disse multivitaminene inneholder ofte jern, og det skal man faktisk helst ikke ta noe av hvis man ikke har påvist en mangel. Ja, de selges på apotek som en pakke med "alt du trenger i svangerskapet", men jeg ville i alle fall hørt med lege/jordmor før jeg tok det. Min lege direkte frarådet meg det per dags dato.

De som spyr ut alt de spiser vil nok trenge noe mer tilskudd kanskje, men jeg personlig ville nok uansett sjekket det med legen før jeg tok tilskudd.

Jo jeg mangler vitamin D, b12 og jern. Folsyre hadde jeg manko på før graviditeten. Men jeg hører med legen neste uke, så får jeg høre hva hun sier :)

Back
Topp