Disse NAV-skjemaene

[Lene]

Glad i forumet
Forstår jeg det riktig inne på Nav sine sider at jeg skal fylle ut skjemaet "Søknad om foreldrepenger, engangsstønad eller fedrekvote ved fødsel og adopsjon" og arbeidsgiver skal fylle ut skjemaet om inntektsopplysninger?

Det kommer vel kanskje an på situasjonen i heimen også, men her er jeg samboer og er i full jobb så det er vel det enkleste utgangspunktet for skjemautfylling.

Ja det hørtes veldig riktig ut. Det gjorde jeg i alle fall. Han skal jo ikke fylle ut noe enda. Men han skal fylle ut det samme sjemaet seinere.

Supert, tusen takk. Da var det ikke så ille som jeg har fått inntrykk av fra kjente og ukjente :p

Forstår jeg det riktig inne på Nav sine sider at jeg skal fylle ut skjemaet "Søknad om foreldrepenger, engangsstønad eller fedrekvote ved fødsel og adopsjon" og arbeidsgiver skal fylle ut skjemaet om inntektsopplysninger?

Det kommer vel kanskje an på situasjonen i heimen også, men her er jeg samboer og er i full jobb så det er vel det enkleste utgangspunktet for skjemautfylling.
stemmer det. Far skal ikke fylle ut noe enda :)

Sendte papirene igår, og håper at de stemmer... :)

Uff, jeg gruer meg. Selv om vi har det på enkleste vis, begge er i fullt arbeid og vi har fast lønn.. Men jeg blir stadig fascinert over hvor mye de klarer å rote det til. Ei venninne fikk telefon 3 uker før termin at de manglet en underskrift. Da var det 4 uker siden hun hadde levert inn alt, og fristen gikk ut den dagen. Hun hadde allerede spurt tre ganger om de hadde alt nå. Jaada, var svaret... Heldigvis gikk det i orden før babyen kom, jeg vil ikke tenke på nav når jeg har nyfødt..!

Men i dag skal jeg ordne skjemaet. Eller i morgen..

Pappaen kan fylle ut nå hvis han vet hvilken dato han skal ta ut sin permisjon. Ellers kan han fylle ut et sjema senere så lenge han gjør det før mammaen er ferdig med sin permisjon.

Tips: de har en grnial chatte funksjon på de sidene der dere finner skjemaene hvor man kan chatte direkte m en rådgiver fra nav. Helt supert, jeg brukte den to ganger nå ifm utfylling av skjema og fikk svar m en gang. Greit når man er i full jobb så slipper man å ta fri for å stikke ned på et nav- kontor og du slipper å vente xsmile2

Så eneste man trenger er å sende søknad om foreldrepenger og legge ved bekreftelse på termin samt siste lønnsslipp. Pappan anbefalse å søke 6-8 uker før hans permisjon starte. Og før mors er ferdig. Det samme gjelder utsettelse av hans permisjon. Inntektsskema og ev trekkskjema er det arbeidsgiver som fikser.

Vi søkte for begge før fødselen sist sånn at vi skulle slippe å tenke på NAV etter babyen var kommet, men vi var ikke ferdige med NAV før hun var et år!!!! Det er helt utrolig hvor mye dumt de greier å få til.. Satser på det går greiere nå siden vi er litt mer A4 enn sist.. Da var jeg student og han jobbet, men han skulle utsette deler av sin permisjon osv.. Det var et skikkelig skjemahelvete.. Fatter ikke at de må gjøre det så utrolig innviklet og vanskelig.. Verste er at saksbehandleren vår sa at "Men all informasjon dere trenger ligger jo på nett".. Greit nok det, hadde prøvd å finne frem der, men det viste seg at hun slet med å finne frem og skjønne informasjonen selv..

Her stod det i svarbrevet fra NAV at far bør søke 6 uker før sin permisjon.

Ja, jeg må logge meg på den chaten i morgen, dette skjønte jeg ikke.. Prøver å regne ut når min permisjon er ferdig, men det var enklere sagt enn gjort! Og hvor skal man skrive om man skal ta ut ferie? Jeg har 7 uker ferie til neste år..

Vi søkte for begge før fødselen sist sånn at vi skulle slippe å tenke på NAV etter babyen var kommet, men vi var ikke ferdige med NAV før hun var et år!!!! Det er helt utrolig hvor mye dumt de greier å få til.. Satser på det går greiere nå siden vi er litt mer A4 enn sist.. Da var jeg student og han jobbet, men han skulle utsette deler av sin permisjon osv.. Det var et skikkelig skjemahelvete.. Fatter ikke at de må gjøre det så utrolig innviklet og vanskelig.. Verste er at saksbehandleren vår sa at "Men all informasjon dere trenger ligger jo på nett".. Greit nok det, hadde prøvd å finne frem der, men det viste seg at hun slet med å finne frem og skjønne informasjonen selv..

Vi slet også veldig med NAV forrige gang, så jeg har helt nok allerede nå denne gangen. Jeg husker at jeg sendte mail flere ganger med flere spørsmål forrige gang, og fikk da svaret "informasjonen finner du på våre nettsider nav.no". Tror de ikke jeg har lett der først?!? Ble gal, og har derfor lite tålmodighet til overs denne gangen. Men vi får håpe vi begge får en bedre opplevelse denne gangen :) Undrenes tid er ennå ikke forbi ;)

Ja, hipp hurra for nav.. Jeg finner ikke ut hvor lang permisjonen min blir, får det ikke til å gå opp med datoene som står på deres sider.. Skal prøve meg på chaten deres i dag, så får vi se..

Vi slet også veldig med NAV forrige gang, så jeg har helt nok allerede nå denne gangen. Jeg husker at jeg sendte mail flere ganger med flere spørsmål forrige gang, og fikk da svaret "informasjonen finner du på våre nettsider nav.no". Tror de ikke jeg har lett der først?!? Ble gal, og har derfor lite tålmodighet til overs denne gangen. Men vi får håpe vi begge får en bedre opplevelse denne gangen :) Undrenes tid er ennå ikke forbi ;)
Vi kan vel flere regler nå;) Egentlig burde vi ha fått fem-seks barn sånn at vi hadde blitt NAVeksperter etterhvert;)

Ja, hipp hurra for nav.. Jeg finner ikke ut hvor lang permisjonen min blir, får det ikke til å gå opp med datoene som står på deres sider.. Skal prøve meg på chaten deres i dag, så får vi se..
Hvordan gikk det med deg i dag?:)

Hvordan gikk det med deg i dag?:)

Jeg skal ikke tulle med gisselsituasjoner på NAV og sånt på åpent forum, for noen kan plutselig tro at jeg mener det. Men HERREGUD, DA!!! Jeg måtte for det første prøve fem ganger før jeg fikk kontakt med noen på chaten, og de brukte enormt lang tid på hvert svar. Tror egentlig han var et par ganger på do i mens... Og mens jeg satt og chattet med Gisle datt han plutselig ut, så da måtte jeg stå i kø på nytt, ble da nummer 5 i køen og det var 7 minutter til chaten stengte.. 14.29 fikk jeg svar fra John som kanskje trodde jeg var litt tilbakestående? Enten det eller så leste han bare halvparten av det jeg skrev... Men til slutt fikk jeg svar på det jeg spurte om.. Og det var jo fint :)

Jeg skal ikke tulle med gisselsituasjoner på NAV og sånt på åpent forum, for noen kan plutselig tro at jeg mener det. Men HERREGUD, DA!!! Jeg måtte for det første prøve fem ganger før jeg fikk kontakt med noen på chaten, og de brukte enormt lang tid på hvert svar. Tror egentlig han var et par ganger på do i mens... Og mens jeg satt og chattet med Gisle datt han plutselig ut, så da måtte jeg stå i kø på nytt, ble da nummer 5 i køen og det var 7 minutter til chaten stengte.. 14.29 fikk jeg svar fra John som kanskje trodde jeg var litt tilbakestående? Enten det eller så leste han bare halvparten av det jeg skrev... Men til slutt fikk jeg svar på det jeg spurte om.. Og det var jo fint :)
Haha.. Skal ikke være så greit med denne teknologien.. Jeg opplever at det er lettere å prate med dem på NAV foreldrepenger på facebook, for da svarer de kanskje ikke med en gang, men de skriver i det minste hele svaret, og man kan stille oppfølgingsspørsmål uten at det blit tidsavbrudd ol... Veldig kjekt:) Jeg får ikke fylt ut mine skjemaer før om 3 uker, og da er det bare tre uker til permisjonen begynner, men det må nesten bare bli sånn, for det er så mye jeg ikke har svar på enda:P

Skjønner ikke helt hva som er så vanskelig med de skjemaene jeg da.. rein plankekjøring og svar kom etter ca 3 uker. Er jo bare å regne etter på kalenderen og legge inn de ukene du skal ha ferie.. Egen post for det.. Synes det var veldig enkelt og greit jeg..

Jeg måtte sende inn skjemaene på nytt jeg,fordi jeg klarte å gjøre en mega feil som jeg har gjort hver bidige gang jeg har gått igjennom papirene for å lære meg de. Så er ikke bare bare å skulle fylle de ut. Men de på NAV chatten var veldig hjelpsomme mot meg,grein nesten av glede:p

Back
Topp