Disse barnesykdommene, noen som er drevne?

Oh Dear

Forumet er livet
VIP
Januar 2017
Oppdaget dette da jeg skulle legge åtteåringen i sted.
674031588443a3a608a518d49cdf13d8.jpg

db19277ea9a4311c8f9a7046da020c75.jpg

Hun hadde feber torsdag og fredag i forrige uke, og snørr og sår hals. Ikke merket noe utslett før nå, men kan jo ikke garantere at det ikke har vært der.
Utslettet er litt rødlig i nakken, men nuppene i set selv er ikke så mye farge på. Hun har i nakken, nedover ryggen og brystkassen.

Tenker kanskje den femte barnesykdommen? Men er liksom ikke så inne på disse greiene. Får sjekke lillebror, han hadde feber på søndag og mandag, og var hes til tirsdag. Men han har alt mye eksem så må granske litt.

Jeg tenker den femte barnesykdommen. Det går noe i bhg til frøkna nå som de mener er den, og det har vært samme som du beskriver med feber først. Frøkna her har fått noe utslett, men hun hoppet over feberen, og det kan visst også skje.

Ihvertfall når det gjelder den, så er de ikke smittsomme lengre når utslettet kommer. Jeg nevnte det for legen min og viste bilde; fikk bare beskjed om at så lenge allmenn tilstanden var bra så var det ikke noe å bry seg om.

Jeg tenker den femte barnesykdommen. Det går noe i bhg til frøkna nå som de mener er den, og det har vært samme som du beskriver med feber først. Frøkna her har fått noe utslett, men hun hoppet over feberen, og det kan visst også skje.

Ihvertfall når det gjelder den, så er de ikke smittsomme lengre når utslettet kommer. Jeg nevnte det for legen min og viste bilde; fikk bare beskjed om at så lenge allmenn tilstanden var bra så var det ikke noe å bry seg om.

Jeg smurte litt med eurax, for hun sa det klødde, men ellers er hun jo i fin form. Følger i alle fall med det. Har jo vært på skolen hele denne uka så er vel lett for at hun har smittet noen, men om det er så uproblematisk så gjør det vel ikke noe.

Jeg smurte litt med eurax, for hun sa det klødde, men ellers er hun jo i fin form. Følger i alle fall med det. Har jo vært på skolen hele denne uka så er vel lett for at hun har smittet noen, men om det er så uproblematisk så gjør det vel ikke noe.
Slik jeg har forstått så er den ikke noe skummel egentlig, med mindre man er gravid. Da kan det være farlig for fosteret om mor ikke har antistoffer.

Legen mistenkte at frøkna her hadde det da jeg var gravid med lillebror, og han var ikke bekymret for henne i det hele tatt, men mer for meg.

Er vel ikke så mye man kan gjøre ang smitte, men kan jo være greit å si fra på skolen at hun har fått utslett og det kanskje kan være den 5. barnesykdommen. Da er jo andre evnt obs på det, og om de er gravide så er det greit å sjekke antistoffer :)

Jeg synes det var lang tid mellom feber og utslett, så jeg er ikke helt sikker på at det er den 5.barnesykdommen.
Og hvis jeg ikke husker feil varer ikke utslettet såå lenge at hun kan ha hatt det i flere dager uten at du har sett det.

Jeg synes det ser ut som varmeutslett jeg, men kan jo være noe helt annet og.

Tenkte også varmeutslett.

For lenge mellom feber og utslett til å være femte barnesykdom, i tillegg til at den har de aller fleste hatt før de er to år (mulig uten at man legger veldig merke til utslettet de har nå feber og prikker av og til...) det er kun min yngste jeg vet om at har hatt det, med helt klassisk forløp. Uforklart høy feber (40) i fire dager og så kom prikkene. Hun var seks mnd gammel. Da leste jeg om det og der er fra 6 mnd til 2 år man får dette.

Så at et skolebarn har det med "litt feber" for en uke siden virker lite trolig.

Tenkte også varmeutslett.

For lenge mellom feber og utslett til å være femte barnesykdom, i tillegg til at den har de aller fleste hatt før de er to år (mulig uten at man legger veldig merke til utslettet de har nå feber og prikker av og til...) det er kun min yngste jeg vet om at har hatt det, med helt klassisk forløp. Uforklart høy feber (40) i fire dager og så kom prikkene. Hun var seks mnd gammel. Da leste jeg om det og der er fra 6 mnd til 2 år man får dette.

Så at et skolebarn har det med "litt feber" for en uke siden virker lite trolig.

Det jeg leste på nett i går gikk vel på at de fleste hadde fjerde barnesykdom før de var tre, mens femte var mer vanlig fra 5-10 eller hva det nå var. Er mange år siden sist vesla var syk, har vel knapt hatt feber de siste årene, før hun ble syk i vinter. Ikke akkurat vanlig med utslett, tenker jeg. I alle fall ikke hos oss. Sist hun hadde det var hun vel et år eller noe, og da tror jeg det var fjerde.

På nett stod det også noe om at utslettet kunne komme tilbake ved oppvarming, for eksempel ved bad, og hun badet forleden dag, så hun kan jo ha hatt prikker uten at jeg så det før, og så blusset det opp etter badet.

Men jeg vet jo ikke, og egentlig er det ikke såå viktig heller. Hun er mye bedre på ryggen, hvor vi smurte eurax i går. Mer rød på brystkassen, der har hun klødd i søvne.

Lurer på om det er ca en uke mellom feber og utslett om det er den fjerde barnesykdommen?

Lurer på om det er ca en uke mellom feber og utslett om det er den fjerde barnesykdommen?

Men det syns jeg passet dårligere overens enn resten, og utslettet lignet mindre på bildene? Og det var mer vanlig blant små barn, mens femte vae vanligere blant eldre barn? Troe kanskje hun hadde fjerde da hun var rundt året, husker jeg lurte på det var vannkopper som kom da.

Det er 7-10 dager mellom feber og utslett på den femte barnesykdommen, så om hun hadde feber torsdag og fredag forrige uke og fikk utslett i går så er ikke det for lenge. Det er også vanlig med milde forkjølelsessymptomer.
Her går den femte barnesykdommen i bhg nå (mest sannsynlig), og det høres veldig likt ut som de har fortalt. Ikke alle har fått feberen først heller, inkludert frøkna mi.

Sånn ser min sønn ut med jevne mellomrom. Jeg har tenkt det er varmeutslett..
Men så er utslett jammen ikke lett å tyde heller dessverre..

Mange blander fjerde og femte barnesykdom. To forskjellige sykdommer og det er riktig som me&mini skriver. Ligner også på utslettet :)

Sånn ser min sønn ut med jevne mellomrom. Jeg har tenkt det er varmeutslett..
Men så er utslett jammen ikke lett å tyde heller dessverre..

Nei det er helt sant :p mi har ikke pleid å ha varmeutslett da, men jeg heller nå mest mot å tenke femte. Men det har vel egentlig null å si, når det uansett ikke er farlig (utenom for gravide), ikke smittsomt lengre og i det hele tatt. Mest at man blir litt opptatt av det når man finner noe :)

Min sønn fikk sånne utslett da han var 6 mnd.
Kunne se prikkene dukke opp så jeg ringte legen og fikk komme inn med en gang.
Han sa at det var et virusutslett og ingenting å "gjøre med". Gikk over av seg selv etter ett par dager.

Er det fjerde mi hadde da sikkert. Som er den de har før de er to ca. Blander dem.

Back
Topp