Diskusjon: Skal barn skånes for alt?

JeanetteR

Gift med forumet
Litt inspirert av Jeaa sin tråd, barn med på fødsel, så lurer jeg på litt....

Jeg syns at norges befolkning er innmari bestemt på å skåne barn for alt, og da mener jeg omtrent alt. Barn skal ikke være med i begravelser, barn skal ikke se døde dyr og ihvertfall ikke døde mennesker, barn skal ikke være med på slakting av dyr og skjer det noe så pynter man gjerne på sannheten. Hva er man redd for?
Hvilket forbilde kommer du til å være? Den som syr puter under armene på barna dine (gjett om det faktisk gjør vondt!!!) eller den som faktisk er med på å møte livet reelt?

Jeg tror at mange foreldre er redd for at de selv får et forklaringsproblem fordi de ikke helt vet hva de skal si i sånne situasjoner, men herre bevares, det går jo faktisk an å fortelle et barn at selv mamma ikke har svar på alt, om man ikke kommer på noe å si. Det er jo lov for en mamma å si "vet ikke" også? Man kan jo si at man ikke vet og heller ta igjen samtalen senere. Men tar man igjen samtalen senere da? Jeg har inntrykk av at det sjeldent er foreldre som forteller om ting først, barna må spørre. "Det barn ikke vet....."

Gang på gang har jeg opplevd å ha samtaler med barn som er stuptrøtte i bhg, fordi at de ikke tørr å legge seg til å sove. Hvorfor? Jo, fordi pappa hadde sagt at mormor hadde sovnet stille inn i sengen sin mens hun sov. Ikke fikk barnet bli med i begravelsen heller, fordi at "små barn ikke skjønner noen ting av en begravelse og greier ikke å sitte stille"
Greit det er foreldrenes valg, men jeg kjenner jeg blir litt rasende jeg altså.

Jeg syns faktisk at samfunnet er begynt å bli sånn at barna skal delta i ALT jeg!!!
Selvfølgelig hører vi jo om de som skåner barna for alt og.
Personlig synes jeg det er fint at barn får delta i mye, men det finnes grenser som foreldre bør tenke igjennom. Jeg mener at barn trenger ikke være med på ALT! Barn skal få lov å være barn!!!!
Snart finnes det ikke barn, bare mange mini-voksne.

Nei, de skal ikke skånes for alt. Har ett par kompiser som ble det, og de gikk skikkelig på trynet når de ble 16 og flytta alene på hybel.
Så det skjer ikke her!

Lillo har alerede vært med i begravelse, og vært med på slakting flere ganger[:D] (Ikke det at hun skjønner så mye da men) Når vi driver me hjort, så er det slakting flere ganger i året, og barn har da godt av å vite hvor maten kommer fra!

ORIGINAL: DaintyDelusiveDoll

Nei, de skal ikke skånes for alt. Har ett par kompiser som ble det, og de gikk skikkelig på trynet når de ble 16 og flytta alene på hybel.
Så det skjer ikke her!

Lillo har alerede vært med i begravelse, og vært med på slakting flere ganger[:D] (Ikke det at hun skjønner så mye da men) Når vi driver me hjort, så er det slakting flere ganger i året, og barn har da godt av å vite hvor maten kommer fra!

Så spennende! Sånn syns jeg er flott jeg altså! [:)] Var det dere som hadde hjorte-oppdrett? Det høres også veldig spennende ut! Jeg er helt enig med deg, jeg jobber i en bhg i byen hvor veldig mange barn tror at melken kommer fra butikken.

Jeg syns at det går an å legge til rette for at barn skal slippe å se slakting av dyr, og ikke minst døde mennesker. Det er ikke underholdning.... Det er ikke lett for et barn å forstå, selv om man forklarer aldri så mye. Men jeg syns det er trist når barn ikke får sagt farvel i begravelser, og ikke blir godt nok forklart hva som har skjedd, slik at det blir liggende om kvelden og undre på om de kommer til å sovne inn.... Her hos oss mistet jeg svigermor for snart 7 år siden, og Thomas har titusenvis av spørsmål (selv om han aldri har truffet henne), og vi svarer så godt vi kan. Om død, og himmelen og om hva som skjer, hva hun døde av, at de fleste dør som gamle, og han er likevel bekymret. Så jeg velger å skåne ham for for mye av død, enten hos dyr, eller av mennesker. Jeg svarer når han spør, og vi har en god og åpen dialog, og klart det er litt ubehagelig. Mest for jeg syns det er litt vondt fordi han tenker så mye på det, samme som jeg gjorde når jeg var i hans alder. For det som har med død å gjøre er så endelig, og så skummelt, og for en 5åring er det veldig diffust.... Han vet forøvrig at kjøtt kommer fra dyr og sånn, så han har et naturlig forhold til kjøtt, men jeg ønsker ikke å utbrodere før han finner på å lure på det selv.

ORIGINAL: a82

Jeg syns faktisk at samfunnet er begynt å bli sånn at barna skal delta i ALT jeg!!!
Personlig synes jeg det er fint at barn får delta i mye, men det finnes grenser som foreldre bør tenke igjennom. Jeg mener at barn trenger ikke være med på ALT! Barn skal få lov å være barn!!!!

Spennende at du syns det, jobbet ikke du i bhg også skal tro? Husker ikke helt jeg[8|] Kan du komme med noen eksempler? [:)] Jeg mener også at barn skal få lov å være barn, men å skåne barna fra noen av eksemplene mine betyr jo ikke at de ikke får være barn, tenker jeg da? Eller? [:)]

ORIGINAL: JeanetteR

Så det skjer ikke her!

Så spennende! Sånn syns jeg er flott jeg altså! [:)] Var det dere som hadde hjorte-oppdrett? Det høres også veldig spennende ut! Jeg er helt enig med deg, jeg jobber i en bhg i byen hvor veldig mange barn tror at melken kommer fra butikken.

Ja, driver med hjorteoppdrett, så slakting blir nå på en måte en del av hverdagen her[:)] Og siden pappa har eget slakteri blir det også brukt under elgjakten og div[:)]

Jobber også i bhg, og vi bor på bygda, men alikevell er det barn her som ikke vet hvor maten kommer fra[8|]

ORIGINAL: Jeaa

Jeg syns at det går an å legge til rette for at barn skal slippe å se slakting av dyr

Hvorfor? det er jo en naturlig ting..maten kommer jo fra dyra så hvorfor ikke lære det?
De har godt av å se slike ting tror jeg..mine barn er nå 5 og 7, men de har vært med på slakting i alle år og har ikke tatt skade av det.

Det kan nå så være, at det er naturlig for dere, men for meg har det ikke falt naturlig. Jeg syns det er fryktelig ubehagelig å se slakting, og klarer ikke spise kjøtt i lang tid etterpå. Og se dyr som dreper dyr gjør meg også dårlig, selv om det er verdens mest naturlige ting. Så jeg er nok oppvokst som ett av de mer skånte barna, men jeg skåner ikke Thomas i like stor grad som jeg selv har blitt...

Så det skjer ikke her!

Ja, driver med hjorteoppdrett, så slakting blir nå på en måte en del av hverdagen her[:)] Og siden pappa har eget slakteri blir det også brukt under elgjakten og div[:)]

Jobber også i bhg, og vi bor på bygda, men alikevell er det barn her som ikke vet hvor maten kommer fra[8|]

Syns det høres så spennende ut jeg altså! Jeg har faktisk aldri sett noe sånt, og lurer nesten på at første gangen jeg hørte om et oppdrett, så var det fra deg... Så opplyst er jeg liksom [8D] Her flår man bare i garasjen under jakta, men jeg gleder meg faktisk til vi kan være med å se på jeg.

Syns det høres så spennende ut jeg altså! Jeg har faktisk aldri sett noe sånt, og lurer nesten på at første gangen jeg hørte om et oppdrett, så var det fra deg... Så opplyst er jeg liksom Her flår man bare i garasjen under jakta, men jeg gleder meg faktisk til vi kan være med å se på jeg.

Je er veldig gøy[:)] Så er det sååå koselig når alle kalvene kommer bort og skal snuse[:)] De er så søte[:D] Her er hjortene så tamme, de kommer når vi roper på de, er nesten som kyr[:D]

Ja, elg ble slaktet i garasje her også før pappa fikk slakteri og kjølerom. Men nå gjør de det[:)]

ORIGINAL: a82

Spennende at du syns det, jobbet ikke du i bhg også skal tro? Husker ikke helt jeg[8|] Kan du komme med noen eksempler? [:)] Jeg mener også at barn skal få lov å være barn, men å skåne barna fra noen av eksemplene mine betyr jo ikke at de ikke får være barn, tenker jeg da? Eller? [:)]

Det stemmer!
Jeg er førskolelærer og jobber som ped.leder.
Nå skal det sies at jeg tenkte aller mest på den fødselsdebatten, og at det i det hele tatt er oppe til diskusjon mener jeg sier mye om hvordan samfunnet har blitt.
Jeg syns det er blitt sånn at foreldre nå tenker "ja, vi må jo selvfølgelig inkludere barna" fordi det er det som nå er "mote" istedetfor å tenke selv og vurdere hva barnet er moden for å være med på å ikke. Og i det hele tatt foreldrenes prinsipper i utgangspunktet.

Jeg synes det er helt supert at barn er med på DAGLIGE og VANLIGE gjøremål. At de får vite hvor melka og kjøttet kommer fra er og fantastisk når barna er med og ser på foreldre som er vant til og kan slakte dyr osv.

Andre ting som begravelse, fødsel osv bør tenkes nøyere gjennom. Jeg sier ikke at de ikke bør være med. Men jeg føler samfunnet forventer at barna skal være inkludert i alt at barndommens verdi forsvinner.

Hjort og rådyr er det stor forskjell på smak?

Hørtes kult ut med eget oppdrett [:)]

Haha, aner ikke, har faktisk ikke smakt hjortekjøtt[:D][:D] Vi har drevet med det siden -97, men har aldri smakt[:D] Vet ikke hvorfor, for mamma og pappa har hjortemiddag flere ganger i året, men har aldri blitt til at jeg har smakt[8D]
Men er vist veldig godt[:D] Vi skal spise hjortesteik på nyttårsaten, så jeg må vel få ræva i gir og smake på det da[:D][:D]

Hjort og rådyr er det stor forskjell på smak?

Hørtes kult ut med eget oppdrett [:)]

Nja, litt. Rådyr smaker litt søtere enn hjort som smaker mer vilt på en måte... vanskelgi å forklare [:D] Der er ihvertfall sykt godt!!! Vi skal ha dampet hjortepølse til middag i dag, himmelsk godt!!

Mamma er oppvokst på gård, tante overtok etter besteforeldrene mine.. vi barna fikk være med på fødsler der, slakt o.l. men ikke selve drapet. Fikk sannheten når dyra døde da(sykdom eller pga de skulle bli mat), visste hvordan prosessen foregikk og sånn.. men for meg er det heeelt greit å ikke ha sett kyr og okser bli skutt liksom! Slakt har vi sett både ti og femten ganger da :) Akkurat idet døden inntreffer synes JEG er litt drøyt for barn å se..

Begravelser fikk vi være med på fra vi var små..vi skjønte lite av det de første årene, har bare fått historier om roping og spytting i kirka[8D] Da oldemor døde da jeg var 7 ble jeg forferdelig lei meg, og den begravelsen husker jeg veldig godt, grein mest av alle.. ikke fått noen varige men dog, tror nok det var 100% positivt at jeg fikk være med på den!

Når det gjelder FØDSEL burde IKKE barn få være med.. dette er en UFORUTSIGBAR situasjon, der mamma har fryktelig fryktelig vondt! Jeg ville ikke hatt med barn på min fødsel, og spesielt ikke nå da jeg vet hvordan min fødsel med M forløp med at han satt seg fast og det ble haste ks.. man vet aldri! Barnet kan komme ut livløst liksom.. Ja - det blir mye KAN her, men det nytter ikke.. fireåringer har ingenting på fødsel å gjøre, selv om mamma klarer å "kontrollere" seg selv aldri så mye!

Jeg fikk en mix av det å bli skånet og ikke hjemme. Min far var sånn som ville være åpen og ærlig og vise sannheten mens min mor ville skåne meg for alt mulig. Det endte med at jeg gikk til pappa når jeg ville vite ting og at jeg ikke turte å spørre mamma om ting fordi hun ble så rar når jeg spurte om enkelte ting. Så etter mine egne erfaringer vil jeg si at det er absolutt best å la barn få være med på helt dagligdagse ting sånn som det blir beskrevet i tråden her, men at noen ting må man vurdere i hvert enkelt tilfelle. Jeg mener at begravelser og sånt er noe man bør vurdere ut etter modenhet på barnet. Små barn kan forstå mye mer enn man tror, så det er viktig å snakke om det som har skjedd og at personen ikke er hos oss mer. Prøve så godt man kan å ikke gjøre det til en skummel greie.

Klart det er sårt sånn som for deg som skrev her at du hører din sønn snakke en del om det og at han kanskje er litt redd det, men jeg tror man bare må prate til barnet føler det er mer normalt og greit. Det hjelper iallefall ikke å tie det ihjel og håpe at barnet skal glemme det når man ikke snakker om det. Jeg husker selv at døden var noe mystisk og litt skummelt da jeg var på den alderen. Men jeg snakket mye med pappa og min bestemor om det. De forklarte så godt de kunne og sa akkurat som du at det er helst gamle og syke som blir borte. At det ikke er noe man behøver å tenke på når man er frisk og ung. Både pappa og bestemor sa at man vet aldri når noen dør, men at det ikke var noe å tenke på siden jeg var så frisk og rask. At jeg kom sikkert til å leve til jeg ble mange mange år og grå i håret. Det beroliget meg og jeg forsto at de var helt ærlige og da ble jeg mer trygg.

Jeg har aldri sett et dyr bli avlivet, men jeg har fått se på dyret når det er dødt og det plager meg absolutt ikke. Jeg ble forklart at all maten i butikken kommer fra dyrene sånn som det der og det var helt greit. Jeg har aldri hatt noen problemer med å spise kjøtt på grunn av det fordi det var så naturlig for oss at det bare var sånn. Jeg har sett på fødsel i et fjøs og sett på da de måtte hjelpe kalven ut fordi det var en ung ku som fødte for første gang og fikk litt trøbbel stakkar. Jeg var vel 8-9 år da jeg var med på det og jeg spurte faktisk de jeg var med om de ikke skulle hjelpe kua fordi jeg så at hun strevde fælt. Jeg hadde aldri vært med på fødsel før, men jeg forsto allikevel at noen ganger måtte man hjelpe til. De ventet i det lengste, men etterhvert måtte de bare gripe inn og da tok de et tau og bandt rundt beina på kalven som stakk ut. De dro i tauet samtidig som kua hadde rie og der kom kalven ut. Det var ikke skummelt i det heletatt og jeg sto og fulgte med veldig fascinert av hele greia. Jeg fikk være med å tørke kalven med halm og sitte å passe på at den kom seg opp på beina og fikk tak i melk fra mamma'n sin.

Men det blir jo noe helt annet med en menneskefødsel. Jeg er helt enig med deg Karmosin at små barn burde ikke være med på det fordi det er en så uforutsigbar situasjon. Det er noe helt annet med en lillesøster eller lillebror som man har blitt fortalt om i mange måneder før fødselen enn det er om det skulle skje noe med kalven eller kua i fjøset. Jeg tror ikke jeg hadde taklet det særlig bra selv som voksen om jeg hadde vært med på en fødsel der barnet døde, eller at det ble veldig dramatisk med hastesnitt eller noe annet med masse folk som hadde stressa rundt. Men som med alt annet... dette må man nesten vurdere selv og ikke la seg diktere av andre mennesker. Tror man skal være forsiktig med å si noe helt bestemt om folk skal ha med seg barn eller ikke på fødsel. Det må være opp til foreldrene å vurdere hvor trygge de føler seg i situasjonen og ut i fra hvordan de kjenner barnet sitt. Noen barn vil nok tåle det helt fint, mens andre igjen ville blitt livredde og ordentlig skremt av hele greia. Jeg vet at jeg kunne aldri tatt med meg Simon Andreas på fødsel av en eventuell lillebror eller lillesøster fordi jeg skrek så fælt under fødselen. Jeg hadde mer enn nok med meg selv og jeg hadde aldri i livet hatt krefter til å forklare et barn underveis hva som skjedde og hvorfor jeg var så rar. Uansett hvor mye vi hadde snakket om det på forhånd så tør jeg ikke ta med meg gutten min på noe sånt. Jeg kan komme til å si veldig mye rart og hyle i panikk og det vil jeg ikke utsette han for. Det er sånt som kan skremme et barn ordentlig.

Eller la henne ta hull i ørene før hun er begynt på skolen.

Samme her. Eller iallefall skolealder. Sånn 5-6 år.

Synst selvfølgelig ikkje at barn skal skånes for alt, men e enig me a82 at barn ikkje treng å vera me på ALT!

EG hadde ikkje tatt me Tobias på slakting f.eks, men da e fordi eg ikkje klare å sjå på da sjøl.(e heller ikkje vant til slikt her)
Har aldri vert me på da irl, bare sett på tv og eg takla da ikkje! Hadde han ønska da sjøl, skulle han fått lov, men e ikkje nåke eg hadde oppmuntra han til!

Begravelse har han allerede vert me på, men trur ikkje akuratt at han skjønte så masse!
Seinere skal han også få vera me, om han ønske da.

Pappaen til to barn i barnehagen eg jobber i (han har ei til på skulen) døde for ikkje lenge siden her i bilulykke.
Då eg var på besøk i barnehagen bare dager etterpå, var barna der og eg blei faktisk overaska..eg tenkte at de sikkert ikkje kom til å komma i ein liten periode! Men dette var kanskje da beste for de og deres familie?! Jento snakka mykkje om da som hadde skjedd til de andre, og ho spurte meg om eg visste kor pappaen hennes var?
Eg svarte at han var i himmelen. Då sa ho: Nei, at han var på sykehuset død, og at de skulle opp å sjå han seinare på dagen. Då og blei eg overraska og tenkte: Skal virkelig de små barna vera me på da?
Men da e nok sikkert nåke de har snakka om i fam. og nåke barna har fått velga sjøl tenker eg.. Og eg trur at dette har vert godt for ho, å sjå pappaen sin ein siste gang! For virka nesten som ho såg fram til da, samtidig som eg merka ho var lei seg!

Å falle å slå seg og sonn må vera lov.

Fødsel ville eg nok ikkje tatt han me på uansett om han ville eller ei!

Trur uansett ting kjem veldig ann på kordan barna e og kordan de takler forskjellige ting!
E ikkje absolutt alt de treng å vite eller oppleva.

Ser ingen vits å å dra med småongår i begravelse. Det sga vera roligt og fredeligt, og med mine ongår på slep hadde det neppe skjedd.
Slakting av dyr ser eg heller ingen vits i å dra de med på. Pelsfarm derimot.. ooojeeeeaaaaahh!

Har ein katt som fange mus og fogglår rett som det e, så derfor har jo guttongen sett eindel døde dyr. Litt greit det då, for når han springe som ein galning nærme biler så kan eg bare skrika " VIL DU ENDA OPP DAUE UDEN ARMER, BEIN OG HÅVE SÅNN SOM DEN MUSÅ SIMBA DREPTE????"" Då går han så fint ittepå :)

Eg e i grunn veldig åpen med han om alt, te ein visse grad.
Enkelte ting drøye eg, som kordan babyen havna i magen min og kordan den kom ud.
Då spurte eg heller om kordan han trodde babyen kom ud?
" Legen skjere hål i navlen din og drar babyen ud, og så lime han navlen på plass igjen".
Då nikka eg bare på håve og sa at det e AKKURAT sånn det skjer ja flinke gutten min.

Eller la henne ta hull i ørene før hun er begynt på skolen.

Samme her. Eller iallefall skolealder. Sånn 5-6 år.

Mi sga få nå øyeblikk tenkte eg, når hu begynne å gå!

Back
Topp