Diskusjon om krav til skjult gruppe

Hva synes du om kravene til skjult gruppe?

• La de stå som de er

Votes: 8 57,1%
  • Kortere tidskrav

Votes: 1 7,1%
  • Lengre tidskrav

Votes: 0 0,0%
  • Færre innleggskrav

Votes: 6 42,9%
  • Flere innleggskrav

• Andre endringer (spesifiser i en egen post i diskusjonen)

• Antall som har svart
    14

ims

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Oktoberfruene 2018
Juliknøttene 2022
Da det har kommet opp noen tanker om kravene for å være med i skjult gruppe, starter jeg denne tråden slik at alle kan komme med synspunkter. Så kommer vi nok til en enighet :)

Dette er standardkravene:
- Du må ha laget deg et nick
- Du må stå oppført på terminlisten
- Du må ha skrevet minimum 50 innlegg i termingruppen (svar på tråder teller også som innlegg.)
- Du må ha vært medlem på Babyverdens forum i minimum 1 måned.
- Ved inaktivitet/lite aktivitet på det skjulte forumet over 30 dager kan tilgangen din bli fjernet.(10 innlegg eller mindre.)

Disse kan endres av oss.

Jeg bare tenker litt på oss som ikke har så mye behov for å uttrykke seg, men trives med å lese det andre skriver... Jeg er generelt dårlig på smalltalk og finner sjeldent noe jeg kan komme med/svare på... Så der vil nok bli en utfordring for meg å ha så mange innlegg...

Jeg har ikke vært medlem så lenge, så da blir jeg vel kastet ut da :p
(Ikke kast meg ut, jeg trives her og kom bare sent i gang)

det var min mening også.. jeg kommer til å bli kastet ut fordi jeg ikke har vært medlem av forumet i 1 måned. Det synes jeg er litt urettferdig. Jeg er generelt veldig aktiv her inne på oktober-gruppa, og finner mye glede oi den. Jeg vet jeg ikke er den eneste som meldte meg in i forumet fordi jeg fant ut at jeg er gravid. Jeg ville følt det innmari urettferdig om jeg ikke fikk være med i skjult gruppe. Med farten vi skriver og skravler på vil vi ha skjult gruppe om noen får dager.. da må jeg fremdeles vente i et par uker for å få lov å bli med inn i lukket gruppe.

Sniker

Ingen blir kastet ut av det åpne forumet om de ikke oppfyller kravene. Man får bare ikke tilgang til den skjulte delen før man oppfyller kravene dere blir enig om

Vi kunne jo ha ventet med å opprette den lukkede gruppen, er mange som kommer til å melde seg inn fremover, men som ikke har testet positivt enda. De som tester positivt denne uken har vel termin fra 18/10 og utover, så fremdeles en del oktoberdager igjen før det er fylt opp.

Ellers syns jeg kravene er grei. Om gruppen blir opprettet nå, så vil jo alle dere som nettopp meldte dere inn, få tilgang om ikke lenge. Og jeg tenker at den skjulte gruppen blir mer og mer brukt jo lenger ut i sv.skapet vi kommer.

Sniker

Ingen blir kastet ut av det åpne forumet om de ikke oppfyller kravene. Man får bare ikke tilgang til den skjulte delen før man oppfyller kravene dere blir enig om

Selvfølgelig forstår jeg det. Det er uansett urettferdig spør du meg, når jeg var en av de ti første jentene på oktobergruppa.

Jeg synes dette høres veldig greit ut. Evt senke kravet om 1 mnds medlemskap om de som har vært medlem en kortere periode ønsker det?

Vi kunne jo ha ventet med å opprette den lukkede gruppen, er mange som kommer til å melde seg inn fremover, men som ikke har testet positivt enda. De som tester positivt denne uken har vel termin fra 18/10 og utover, så fremdeles en del oktoberdager igjen før det er fylt opp.

Ellers syns jeg kravene er grei. Om gruppen blir opprettet nå, så vil jo alle dere som nettopp meldte dere inn, få tilgang om ikke lenge. Og jeg tenker at den skjulte gruppen blir mer og mer brukt jo lenger ut i sv.skapet vi kommer.

Joda, sikkert greit. Men vil tro mange vil føle seg utelatt om de er aktive kun her - og blir utelatt fra en del av gruppa en stund. Jeg kjenner meg selv, og det er ikke for å være vrang eller vanskelig: men da hadde jeg nok tydd til andre områder, og som en konsekvens blitt mindre aktiv her, og det synes jeg er trist.. Jeg meldte meg inn fordi jeg er gravid for første gang, og har nå en haug med spørsmål. I tillegg ønsker jeg å dele denne tiden med andre likesinnede. Den lukkede gruppa er til, så vidt jeg har skjønt, for at en kan stille spørsmål og prate om ting som ikke alle nødvendigvis behøver å se. Jeg føler dermed at denne delen om å ha vært medlem i en mnd blir relativt selvmotsigende. Om det er slik at alle er enige i denne regelen, så tror jeg det er lurt, som du sier, å vente en god stund med å gjøre gruppen lukket.

Joda, sikkert greit. Men vil tro mange vil føle seg utelatt om de er aktive kun her - og blir utelatt fra en del av gruppa en stund. Jeg kjenner meg selv, og det er ikke for å være vrang eller vanskelig: men da hadde jeg nok tydd til andre områder, og som en konsekvens blitt mindre aktiv her, og det synes jeg er trist.. Jeg meldte meg inn fordi jeg er gravid for første gang, og har nå en haug med spørsmål. I tillegg ønsker jeg å dele denne tiden med andre likesinnede. Den lukkede gruppa er til, så vidt jeg har skjønt, for at en kan stille spørsmål og prate om ting som ikke alle nødvendigvis behøver å se. Jeg føler dermed at denne delen om å ha vært medlem i en mnd blir relativt selvmotsigende. Om det er slik at alle er enige i denne regelen, så tror jeg det er lurt, som du sier, å vente en god stund med å gjøre gruppen lukket.

Skjønner godt hva du mener, vi kan jo kanskje si 2 uker eller noe i den dur..?

Det er forresten ikke dette forumet som lukkes, men det blir laget et nytt, lukket forum :)

Sist jeg var på terminforum ble det opprettet skjult gruppe. Den ble nesten ikke brukt fordi vi hadde mye mer aktivitet på den åpne gruppa. Dessuten- etter uke 12 forsvinner vell ganske mange rundt til andre forum også.
Jeg er usikker på om jeg har behov for lukket gruppe:-) liker meg her vi er nå :) og jeg fyller absolutt kravene til å være på lukket ;-p

Jeg synes reglene som de er fungerer og bør stå, men at de som er aktive her pr idag, men som ikke har vært medlem lenge nok, skal få lov til å være med til skjult. Altså et unntak gjeldene kun for nå, men ikke etter februar. Kravet bør i den perioden være to uker medlem.

FORSLAG (etter å ha lest det dere skriver) :)

Krav i februar:
- Du må ha skrevet minimum 25 innlegg i termingruppen (svar på tråder teller også som innlegg.)
- Du må ha vært medlem på Babyverdens forum i minimum 2 uker.

Krav f.o.m mars (standardkravene):
- Du må ha skrevet minimum 50 innlegg i termingruppen (svar på tråder teller også som innlegg.)
- Du må ha vært medlem på Babyverdens forum i minimum 1 måned.
- Ved inaktivitet/lite aktivitet på det skjulte forumet over 30 dager kan tilgangen din bli fjernet.(10 innlegg eller mindre.)

Hei!

For å forklare litt årsaken til de kravene som er satt som standard:

Det skjulte forumet skal være en trygg plass å dele litt mer private ting med andre forumbrukere som har termin i samme måned. Derfor er kravene for å være med såpass høye, at det ikke skal være superenkelt for nysgjerrige (Familie? Arbeidsgiver? Tilfeldige?) å bare melde seg inn og lese alt som skrives. Derfor bør en ha krav til en viss medlemstid, da det kanskje ikke frister like mye å være medlem i 2-3-4 uker før man få lese det man vil snoke på. Hvis man da i tillegg må være aktiv og skrive en del innlegg, så luker det ut veldig mange som ikke hører hjemme i et slikt skjult forum. Plusser man på at man må legge en ørliten innsats i å lage profilbilde og nick, så gidder man ikke med mindre man faktisk har en grunn til å være medlem på Babyverden.

Som en ekstra sikkerhet, er det også foreslått et minstekrav til deltakelse i det skjulte forumet. Det er av samme årsak - det kan finnes medlemmer som bare vil lese om andre også, uten å delta selv - og siden vi mener at det skjulte forumet skal være en plass hvor man kan dele litt mer private og sensitive ting, så ønsker vi ikke at noen er der utelukkende for å lese av ren nysgjerrighet.

Disse kravene kan endres av dere - til en viss grad. Vi godtar for eksempel ikke at kravene fjernes helt. Men vi er åpen for endringer, og som nevnt i tråden her, kan det fremdeles gå en stund med tilstrømming av medlemmer, og mange har gjerne meldt seg inn nylig fordi de har testet positivt. I starten kan det være en god idè å redusere kravet til medlemstid, slik at man slipper å vente veldig lenge på tilgang. Samtidig er det ikke nødvendigvis dumt at nye medlemmer må vente litt, da de fremdeles har tilgang til det åpne forumet og kan bli kjent med gruppen og stille spørsmål og delta aktivt der. Husk at alle dere har ventet, og venter enda, på en skjult gruppe, og nye medlemmer som kommer til slipper å jobbe for at den skjulte gruppen skal opprettes - de trenger bare oppfylle minstekravene som dere har satt :)

Edit: Jeg ser Ims har laget et forslag til krav, som er noe mildere i februar før de oppjusteres i mars. Dette tar fremdeles hensyn til alt jeg har skrevet over, og i mine øyne fremstår dette som en løsning som kan fungere :)

Kravene som er satt fungerer utmerket godt i andre grupper - jeg har vært medlem i august 12, juni 16 og april 17. Ingen grein på nesa over de kravene, så hva er forskjellen nå?
Det er bare å opprette en leketråd for eksempel - så drar man innleggene opp. Og en mnd er jo en slags forsikring for oss andre om at personen er reell.

Jeg har vært medlem på bv siden 2005 - og har møtt et ukjent antall troll. Selv om man er anonym er man ikke det hvis noen faktisk vil finne ut hvem du er.
Just sayin.

Syns reglene i første innlegg er helt innafor.

Jeg er med i september gruppa også, her kan dere jo les litt av infoen vi fikk der når vi fikk skjult gruppe.
Står blant annet at vist vi skal senke grensen på medlemstid, må antall innlegg økes.
Vet jo ikke om dette gjelder oktober også, men syns det er rart om det ikke gjør det.
Kravene for skjult gruppe syns jeg er helt greie, og det er bare å følge med selv og gi beskjed til tilgangsansvarlig med engang du fyller kravene. Jeg tror jeg var en av de siste inn i september forumet, men var også en av de som fikk tilgang først, nettopp fordi at jeg var aktiv, hadde vært medlem 1mnd og gav beskjed så snart jeg nådde kravene [emoji5]
Skjønner godt at det føles urettferdig, men dere får jo bli med, er jo bare til å være aktiv. De som får bli med inn i skjult gruppe slutter jo ikke å bruker åpent oktober forum av den grunn. På september bruker vi åpent mye mer en skjult[emoji18]

IMG_2852.jpg

Hvis det RemaFrue har lagt ut gjelder for oktober også, noe jeg regner med, så stemmer jeg for at vi beholder kravene slik de er satt som standard.

Kanskje moderator eller forumansvarlig kan svare på dette? :)
Moderator Steffen skrev:
Moderator Steffen
Forumansvarlig Tamara skrev:
Forumansvarlig Tamara

Last edited:
Hvis det RemaFrue har lagt ut gjelder for oktober også, noe jeg regner med, så stemmer jeg for at vi beholder kravene slik de er satt som standard.

Kanskje moderator eller forumansvarlig kan svare på dette? :)

Det som er lagt ut, er i utgangspunktet det som gjelder nå også. Det er ikke fastlåst, men standarden er slik. Hvis dere ønsker å gå utover dette, for eksempel ved å en liten periode i starten senke kravet til medlemstid - men beholde kravet til antall innlegg uendret - så skal jeg ikke si at det er helt umulig. Finn ut av hva dere ønsker, og når dere har oppnådd kravet tar den som skal være tilgangsansvarlig seg en prat med Forumansvarlig Tamara. Legg frem kravene dere har blitt enige om, og forklar hvorfor dere vil ha det slik - så kan det godt tenkes at det går gjennom, selv om det ikke stemmer 100% med den standarden vi vanligvis bruker. :)

Men som nevnt tidligere, så er jo kravene satt slik etter erfaringer moderatorteamet har gjort seg - og de fleste er egentlig fornøyd med kravene slik de er. Det er jo for deres trygghet! :)

Back
Topp