diskusjon med mannen: bålregler

Fuglen

Elsker forumet
Noen som vet hvordan disse reglene rundt bål om sommeren er? Mannen min mener at de generelle reglene rundt når/hvor det er lov å ha bål om sommeren ikke gjelder for speidere. Jeg mener de gjelder for alle. Har prøvd å google litt, men finner ingenting som hverken bekrefter eller avbekrefter noe som helst. Noen som vet?

Det gjelder for alle, skal du tenne bål må du snakke med brannvesenet om du får lov til det :)

Er det jeg også mener. Men han er så forbanna påståelig. Nå mener han at det er lov å tenne bål på egen eiendom, fordi det er ikke "skog og mark". Kan du avbekrefte/bekrefte det?

"Fra 15. april til 15. september er det ikke tillatt å gjøre opp ild (bål, grill eller lignende) i skog og mark uten tillatelse fra brannsjefen i kommunen."

Dette gjelder alle, men speiserleire og slikt får kanskje dispans..?

kaosfest skrev:
"Fra 15. april til 15. september er det ikke tillatt å gjøre opp ild (bål, grill eller lignende) i skog og mark uten tillatelse fra brannsjefen i kommunen."

De gjør nok det. Men, det bekrefter det jeg sier - reglen gjelder alle - men man kan søke om unntak. Vet du om egen eiendom (ikke strandtomt) regnes som "skog og mark"?

Han har rett i dette med egen eiendom, men speidere er ikke fritatt regler for opptenning av bål. hehe.

http://www.brann-og-redningsetaten.oslo.kommune.no/article1203-716.html

Så det er lov til å ha bål på egen eiendom hele året? Selv om eiendommen har skog?

Fuglen skrev:
kaosfest skrev:

De gjør nok det. Men, det bekrefter det jeg sier - reglen gjelder alle - men man kan søke om unntak. Vet du om egen eiendom (ikke strandtomt) regnes som "skog og mark"?

"Når brenning ikke skjer på egen eiendom, må grunneier gi tillatelse."

Tror grunneier selv må bruke skjønn på egen eiendom, men er ikke sikker her...

Fuglen skrev:
Er det jeg også mener. Men han er så forbanna påståelig. Nå mener han at det er lov å tenne bål på egen eiendom, fordi det er ikke "skog og mark". Kan du avbekrefte/bekrefte det?

Vi har strandtomt og fikk beskjed av brannsjefen i kommunen at vi kan tenne bål når som helst (måtte seff ta hensyn til vær og vind, man tenner ikkje bål i stiv kuling)...

Fuglen skrev:
Så det er lov til å ha bål på egen eiendom hele året? Selv om eiendommen har skog?

Ja, les link.

Tanketrollet skrev:
Fuglen skrev:

Ja, les link.

Leste først kun det som stod under "Bålbrenning", men ser nå at det står noe mer under "Bråtebrann" ang. egen tomt. Takk :)

Back
Topp