Diskusjon i heimen, fødsel vs nyrestein

Lolitaa

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Julimammaer 2016
Junibarna 2019
♡Julekulene 2021♡
❤Januarlykke 2022❤
Sist jeg fødte (førstefødte) hadde jeg en fødsel uten smertelindring. Første rie kl 08, gutten ute 1329. Helt ærlig så var det helt jævlig, og jeg trodde jeg skulle dø flere ganger (litt vel dramatisk, jeg vet)

Her hjemme klarer ikke mannen og ta meg seriøst når jeg sier at JEG tror fødsel (uten smertelindring) er noe av det vondeste menneskekroppen kan gå igjennom. Alle er jo forskjellige og har forskjellige fødsler dog.

Tenker jo at ved alvorlig skade ol, så får en jo morfin og/eller andre smertestillende.

Mannen mener nyrestein er verre, for det har han lest.

Jeg ønsker deres meninger og synspunkt! Gøy med andre vinkler på det!

De som har opplevd begge deler kan sikkert si noe om det, men. Er mange som har opplevd begge deler som sier at nyrestein er verre. Sikkert motsatt også. Smerte er jo veldig subjektivt. Under en fødsel så spiller jo mye hormoner på laget og gjør at smertene kanskje ikke føles så smertefulle, på en måte. Hvilke hormoner som kicker inn på hvilken tid under fødsel er ganske fascinerende. Hormoner spiller jo inn ved andre smerter også, men ikke på samme måte. Er jo et mål med en fødsel liksom. Men er jo veldig individuelt hvor vond man opplever det også..

Det verste er vel kanskje når man bare har sporadisk dritvondt over lengre tid. Smertefulle tak liksom, som man aldri vet når kommer. Man kan jo bli litt psykisk kjørt av sånt og da oppleves det mye vondere enn kanskje en jevn smerte eller en smerte man vet vil komme innen 10 minutter.

Jeg syntes ikke det var særlig vondt å føde. Fødte uten smertestillende og det er mye jeg aldri vil gjøre igjen, som jeg godt kan bytte ut med en fødsel. Brekke skuldra og sitte hjemme i to dager og vente på operasjon f eks.

Jeg synes at det jævligste med fødsel var å sjekke åpning. Mange andre syntes liksom ikke at det var vondt i det hele tatt, men huff.. Verste smerten jeg har kjent.

I følge flere forskninger KAN nyrestein komme på samme smerteskala, men jeg tror likevel ikke det kan sammenlignes. To forskjellige plasser det skal ut noe.

Jeg for min del synes dagene før jeg var i aktiv fødsel (modningsriene) var det tøffeste med hele fødselen. 2 døgn holdt de på før jeg endelig hadde 4cm og ble regnet som fødende.

Har hatt gallestein og gallesteinbetennelse flere ganger, og må si at det nesten måler seg opp mot fødsel. Men ikke fullt så ekstremt som en fødsel. Og så har man jo en motivasjon i en fødsel, i motsetning :wideyed:

Om jeg måtte valgt hvilken av smertene jeg skulle gå igjennom (hvis man tenker at det ikke er en baby til slutt) så hadde jeg valgt gallestein før fødsel.

Svigermor sier galleanfall var værre enn å føde.

I følge flere forskninger KAN nyrestein komme på samme smerteskala, men jeg tror likevel ikke det kan sammenlignes. To forskjellige plasser det skal ut noe.

Jeg for min del synes dagene før jeg var i aktiv fødsel (modningsriene) var det tøffeste med hele fødselen. 2 døgn holdt de på før jeg endelig hadde 4cm og ble regnet som fødende.
Akkurat samme her! Hadde ikke sovet på 3. Døgnet når jeg fødte. Syns riene før pressriene var mye verre enn selve pressinga.

Jeg vil tro det kommer litt an på fødselen også. Virker som om noen er skapt for å føde og syns det er så flott. Har venninner som sier de heller føder 10 ganger til enn å gå gravid en gang til. Jeg kunne mye heller gått gravid:p Jeg kjente ikke at de klipte når jeg fødte, syns det sier litt om hvor vond en fødsel faktisk er. Når man ikke en gang reagerer på d:facepalm:

Jeg vil tro det kommer litt an på fødselen også. Virker som om noen er skapt for å føde og syns det er så flott. Har venninner som sier de heller føder 10 ganger til enn å gå gravid en gang til. Jeg kunne mye heller gått gravid:p Jeg kjente ikke at de klipte når jeg fødte, syns det sier litt om hvor vond en fødsel faktisk er. Når man ikke en gang reagerer på d:facepalm:

Jeg heller reagerte ikke når de klippet, kjente ingenting av det. Og jeg ble klippet og revnet. Fødte uten smertelindring og var i aktiv fødsel i 10 timer og pressrier i 1 time.

Selv om fødselen hadde de verste smertene jeg noen gang har kjent,så ville eg heller født 10 ganger enn å.gå gravi:dummy:d. En fødsel varer ca. 2 døgn, men en graviditet varer 9 mnd :nailbiting:

Tror faktisk gallestein er værst. Jeg har sett min far med 80% av kroppen med 3.grads forbrenning, og jeg har sett han med gallestein. Så ut som det siste var værst.

Hva er gallestein kontra nyrestein? *litt flau*

Jeg fødte i september 15 uten smertelindring. Hadde modningsrier i 2 døgn før det satte igang, og synest også det var svært krevende, som de over her. Fødselen var selvfølgelig en smerte som ikke kan sammenlignes med så mye. Men der følte jeg meg trygg og ivaretatt, samt at alt er naturlig. Fikk galleandall en mnd etterpå, jeg trodde seriøst mine siste timer var kommet, den smerten unner jeg ingen. Så av akutte smerter, er det galleanfall som er værst i mine øyne. Men samtidig har jeg opplevd alvorlig sykdom i familien, og smertene man da går igjennom må da være enda mere belastende. Takk for at vi har leger og medisiner. :blob6

Jeg hadde gallestein sist svangerskap så kunne få minimalt med smertestillende. Hadde anfall ca 3 ganger i uken til ungen var tre mnd. Fødselen var en drøm i forhold selvom jeg hadde aktiv fødsel i 10 timer og gode rier som sykehuset kalte det i 2,5 døgn i forkant.

Hører jeg var heldig med under 4 timer fødsel, og 9 min pressrier :dead: Syns det var svært intenst...

Hmm, interesant spørsmål, tror kansje jeg hadde sett skikkelig stygt på mannen om han prøvde å si noe sånt til meg :P
Men får de ikke smertelindring når man har gallestein da? Må man virkelig fikse det uten?

Hmm, interesant spørsmål, tror kansje jeg hadde sett skikkelig stygt på mannen om han prøvde å si noe sånt til meg :p
Men får de ikke smertelindring når man har gallestein da? Må man virkelig fikse det uten?
Ja altså, jeg blir forbannet :p Han sier det på en sånn måte som får meg til å tro at han tror fødsel er barnemat og at jeg overdriver

Ja altså, jeg blir forbannet :p Han sier det på en sånn måte som får meg til å tro at han tror fødsel er barnemat og at jeg overdriver
Skjønner jeg godt altså. Det der er en av de tingene man bare ikke sier til en gravid kvinne!:P

Back
Topp