Diskriminering av gravide i arbeidslivet!

*IdaMor*

Elsker forumet

Idag ble jeg oppringt av **** *****. Damen i den andre enden spurte formelt om det var slik at jeg hadde søkt på jobben hos dem som va utlyst for en stund siden? Jeg svarte at dette stemte. Hum sa deretter at de grunnet mange sykemeldinger var nødt til og finne noen nye til en vikar/ekstra stilling. Hun lurte på om at det fortsatt var slik at jeg gikk hjemme og kunne starte å jobbe umiddelbart? Får  de trenger noen i hovedsak nå og frem til jul, og kansje etter. Ja det stemmer sier jeg, og vikar/ekstra er noe jeg er veldig interesert i! (Men dum som jeg er) Jeg sier at siden jeg skal ha baby i januar er vikariat noe som passer meg utmerket.

Damen snur da fort i telefonen og sier, "nei da blir det nåkk ikke akktuelt alikevel!" Jeg må si jeg ble litt paff der jeg sto.  Ja får da skal vel du ut i permisjon? sier hun. Ja sier jeg (jeg har ikke jobbet lenge nåkk så jeg blir ikke noen byrde for dem økonomisk, når jeg skal ut i permisjon) Men var det ikke NÅ dere trengte noen ekstra? Jo nå og i men mest i januar sier hun nå..... Jaha? Så da er vi like langt, beklager! Jaha sier jeg. Du er klar over at dette er diskriminering mot gravide og at det ikke er låv? Jeg får ikke noe svar.... Jeg håper du finner deg en annen jobb sier hun... Jaha sier jeg igjen litt papp, blir bare mer og mer sint der jeg står, Hormonene og sinnet bibler i meg! Så før hun skal til og legge på sier jeg at det kan hende jeg går videre med dette!  Da sier hun bare " javel, ok hade!" 

Har aldri opplevd maken!  Ble både paff, sint og lei meg, situasjonen vår er slik at jeg må virkelig ha meg en jobb for og få ting til og gå rundt, så jeg ble jo da veldg glad... Det var tydelig aldrig snakk om noe intervju eller noe, hun lurte jo på hvor fort jeg kunne starte!(?)

For en utrolig kjedelig situasjon! Men jeg skjønner akkurat hvordan du har det, for akkurat det samme skjedde med meg også forrige gang jeg gikk gravid. Eneste forskjellen var at jeg fikk jobbtilbud på mail så jeg hadde svart på hvitt at de trakk tilbake jobbtilbudet pga at jeg var gravid, men jeg gikk ikke videre med det da.

Nei, skikkelig kjedelig situasjon spesielt når man vet at det ikke er lovlig

TeaCup skrev:
For en utrolig kjedelig situasjon! Men jeg skjønner akkurat hvordan du har det, for akkurat det samme skjedde med meg også forrige gang jeg gikk gravid. Eneste forskjellen var at jeg fikk jobbtilbud på mail så jeg hadde svart på hvitt at de trakk tilbake jobbtilbudet pga at jeg var gravid, men jeg gikk ikke videre med det da.

JA det er kjempe kjipt! Men men sån er det no bare, er desverre mange slike arbeidsgivere.. Jeg gikk til avisen, har ingen bevis så alt i alt blir det bare mitt ord mot hennes... Men fy så sint jeg ble! Du skulle jo virkelig gått videre me det som hadde ett jobbtilbud svart på hvitt! Jeg skal likevel klage de inn til likestilings og diskrimineringsnemda! Vil at denne damen skal få seg en skikkelig tankevekker!

2010guttog2013baby skrev:

TeaCup skrev:

JA det er kjempe kjipt! Men men sån er det no bare, er desverre mange slike arbeidsgivere.. Jeg gikk til avisen, har ingen bevis så alt i alt blir det bare mitt ord mot hennes... Men fy så sint jeg ble! Du skulle jo virkelig gått videre me det som hadde ett jobbtilbud svart på hvitt! Jeg skal likevel klage de inn til likestilings og diskrimineringsnemda! Vil at denne damen skal få seg en skikkelig tankevekker!

Det er bra du går vidare med det! =) Jeg var ikke tøff nok til det den gangen, men ja jeg har angret på det i ettertid. Jeg var heldigvis ikke avhengig av jobben, men det er jo rett og slett en prinsippsak! Jaja, lykke til iallefall =)

Back
Topp