Dine tips og triks for steking av pizza på pizzastein :)

twinsplusone

Betatt av forumet
Vi fikk Jamie Oliver pizzastein i julegave som jeg tenkte at jeg må få prøvd snart :) Men jeg regner med man må være litt kjapp med å få pizzaen over på steinen, ser ikke helt for meg hvordan jeg skal få til det uten masse gris og/eller forbrente fingre :hilarious: Hva er trikset? Mener å ha lest at det er lurt å strå med maismel på steinen først? Et annet sted leste jeg at noen la pizzaen på med bakepapir under, og dro papiret av etter noen minutter. Hva er best?

Slenger på pizzaen med bakepapir. River av bakepapiret etter noen minutter. Forvarmer stenen i 30min på 300 grader. Viktig at den settes inn i kald ovn, ellers kan den sprekke.

Pizzaen blir best om du bruker stenen og griller pizzaen på grillen :) men ovnen er en ok nr 2.
Sett den så lavt som mulig i ovnen, og evt bruk kun undervarme.

Anbefaler stekespade (beregnet for pizza). Det gjør hele jobben mye lettere:happy:

Vi lager til alle pizzaene på bakepapir, og slenger de inni etter hvert. Veldig greit hvis man skal lage mange... Napper av papiret etter noen minutter. Steker på 300 grader i ca. 7 min. Får alltid skryt:joyful:

Signerer det med papir først som msn napper ut etterhvert i stekingen.

Pizzaspade er et must. Og strør du både spaden og stenen med f.eks semulegryn eller polenta, så slipper du å bruke bakepapir. Går lett som en plett :)
Stenen bør legges i kald ovn og varmes ordentlig opp før bruk. Vi bruker max temperatur. Har den på øverste rille i ovnen.
Stenen er mer enn varm nok for pizzabunnen hvis den har blitt varmet opp ordentlig på forhånd, derfor har vi den øverst slik at toppingen får mye varme ovenfra = pizza på max 5 minutter :D

Back
Topp