Dine erfaringer med å selge barneprodukter

Har erfart at jeg får solgt alt omtrent til den prisen jeg vil ha, men det kan ta litt tid. Det gjelder spesielt ting som er for store til å sendes i posten. Guttetøy er som regel lettere å selge enn jentetøy for det ligger mye mer jentetøy ute.
 
Jeg opplever at det er noe som selges enklere på de ulike markedene. På Tise selger jeg enkelt unna litt dyrere barneklær, som Hust&Claire og MeMini. På Finn går det meste bare det er billig nok. De lokale salgsgruppene på FB er det generelt lite napp, der er det altfor mange annonser og uoversiktlig. Noen klær har ligget ute en evighet, og jeg har ofte glemt de før det kommer noen som vil ha de.

Jeg selger dyrere klær/merkeklær/klær med lapp hver for seg eller som sett. Aldri som pakke, det lønner seg ikke. Lager pakker med ett merke fra kjedebutikkene og med én størrelse (eller tilsvarende størrelse). Det selger bedre enn miksa merker og størrelser. Tar aldri bilder av haug, men legger det pent ut på et samlebilde, og noen bilder av enkeltplagg. Spesielt om det er anmerkninger. Må være ærlig om anmerkninger! Har lagt ut noen plagg i ett merke som er strøkent, og lagt ut flere plagg med så og si usynlige flekker i samme annonse som de får gratis med på kjøpet, men de annonsene går aldri. Folk flest vil ha strøkent, forståelig nok.

Legger meg på 50-80% avslag av ny pris, avhengig av merke og tilstand på plagget. Lav pris og stor størrelse på pakka, da må det hentes.

Vanskelig å få solgt sesongklær på tampen av sesongen, så sitter med en liten haug ull til nyfødt som jeg pakker vekk til høsten. Har en salgskasse som ikke tar all verdens av plass, lever godt med det til sesongene nærmer seg.

Jeg er kjip og sender kun med Helthjem om varene ikke hentes. Det gir meg fint lite stress. Og folk godtar det om det virkelig er noe de vil ha, og Helthjemsender dit. Om de syns det er litt dyrt, tipser jeg de om de andre annonsene mine og gir de en fin samlepris om de kjøper mer.

Klespakker kjøper jeg sjelden, liker ikke blanda størrelser eller dårlige bilder av klær i haug. Ofte mye ræl i sånne pakker der ingenting er spesifisert. Men kjøper gjerne brukt. I vinter kjøpte jeg en del ull med lapp på fra samme kjøper, til 50-60% av ny pris. Bildene var ikke spesielt gode, men hvert enkelt plagg var synlig og med lapp er det ganske safe. Her om dagen etterlyste jeg sommerklær i en gitt størrelse på FB, og da fikk jeg noen meget pent brukte plagg gratis og før jeg hentet de fikk jeg melding fra samme selger om et helt nytt antrekk med lapp som jeg kunne få til en billig penge. Kjøpte nylig festdrakt med to skjortebodyer og strømpebukse brukt én gang til en veldig lav sum, spent på om jeg har blitt lurt når den kommer i posten :rolleyes:
 
Tror markedet også kan være veldig mettet i perioder. Følger med på en del kjøp og salg sider på fb og i perioder drunker sidene i de samme annonsene, for "alle" vil kvitte seg med samme produktene etter sesongen. Hadde man holdt på varen og lagt den ut før neste sesong hadde man nok fått mer fart i sakene, men de fleste av oss vil jo ha ting ut av huset raskt :)

Men, mange er bortskjemt på salg og forventer urealistiske priser, ikke bare på brukte varer, ser jo folk i kommentarfeltene klage på nettbutikker som har salg med 20-30% rabatt og som mener man ikke kan kalle det salg før man har kuttet minst 50% av prisen, helst 70%. Slike mennesker vet ikke hvordan butikker funker for å si det slik :meh: Slipp disse menneskene løs på finn.no og de forventet nesten ting gratis, eller til slike priser som nevnes over her.

Men, har man ikke det store økonomiske behovet for å få solgt, vurder gjerne å donere! Jeg har en kollega som sendte masse ullvarer og vintertøy til Romania og damen som tok i mot det begynte å gråte fordi det var klær i så god stand og de fikk de vist veldig sjelden. Ja det er ett tapt salg, men kan bety så mye for de som får varen eller klærne etterpå!

Eller, om man kan vente, prøve å selge ved sesongstart og ikke sesongslutt :)
Lurer om du kanskje vet, er det egne foreninger eller lignende man kan sende tøy til? Jeg vil i grunnen heller betale porto for at tøyet skal komme til en organisasjon som fordeler klær til de som trenger det, enn Fretex osv som videreselger. Innenlands eller utenlands, samme bare klærne kommer gratis til noen som trenger de.
 
Lurer om du kanskje vet, er det egne foreninger eller lignende man kan sende tøy til? Jeg vil i grunnen heller betale porto for at tøyet skal komme til en organisasjon som fordeler klær til de som trenger det, enn Fretex osv som videreselger. Innenlands eller utenlands, samme bare klærne kommer gratis til noen som trenger de.

Kollegaen min hadde gått gjennom kirken hun sogner til, men det er lokale grupper som sender til både Romania og Moria. Søker du på fb eller googler ditt hjemsted + klesinnsamling ønsker sted får du nok opp mye :) Har man klær til voksne er det også en del lokale grupper som samler tøy til rusmibrukere og andre som står i sårbare situasjoner :)
 
Det har nok med at markedet "flommer over" av klær og utstyr i ulike deler av landet.
Jeg liker å kjøpe brukt, og bruker primært finn.no og "lokale søk" som jeg kan hente i stedet for å få det tilsendt.
Jeg har på autosøk, og får daglig tilsendt nye annonser som legger ut.
Hadde satt en seng som Favoritt, fordi jeg måtte vente på lønning før jeg tenkte ta meg råd til å kjøpe den (selv om den ikke var dyr), men plutselig skulle den gis bort. Da sendte jeg jo melding, og fikk den, og da fikk jeg nesten dårlig samvittighet.
Samtidig tenker jeg at når vi er ferdig med den, kommer jeg til å gi den videre, og ikke ta penger for den.

Har enn så lenge lite erfaring med å selge barneutstyr i dagens marked, men for noen år siden var det et mye mindre bruktmarked, og større interesse, så den gang da gikk salg enkelt.
 
Har ikkje erfaring med å selge sjølv Men har kjøpt litt brukt. 2 store pakker frå ei lokalt og enkeltplagg/små pakker via finn. Bur på bygda så det er ikkje så mykje lokalt her. Men jenta mi syntes det var kjempestas å kunne overta klær etter ei av dei store ungane i barnehagen.

Eg byttelåner ein del sko med naboen som har unger i ca same alder Men bruker forskjellig skostørrelse. Vil heller at dei sliter ut vintersko som berre passa på sommeren til nr 2 enn at dei støver ned på boden....

Tenker å prøve å finne nokon som kan arve etter vi er ferdige med barn. Vil gjerne at det skal kunne gå til nokon med trang økonomi som faktisk har behov, men usikker på korleis eg skal løyse det...
 
Jeg har ikke solgt noe, men forsøkt å kjøpe noe brukt. Synes det er styrete. Vanskelig å finne noe allright i nærheten, finne passende hentetid etc
En annen ting, er at på slutten av en sesong, er det ofte gode salg på utgående varer -50-70 %. Da kan det bli dyrere å kjøpe brukt om bruktpris er høy..
 
Lurer om du kanskje vet, er det egne foreninger eller lignende man kan sende tøy til? Jeg vil i grunnen heller betale porto for at tøyet skal komme til en organisasjon som fordeler klær til de som trenger det, enn Fretex osv som videreselger. Innenlands eller utenlands, samme bare klærne kommer gratis til noen som trenger de.

ikke meg du siterte, men kirkens bymisjon har et tiltak som heter «gi det videre» hvor klær og utstyr blir gitt direkte til familier som trenger det
 
Vi kjøper det meste brukt. Og vil si det er mye fint som selges billig. Heldigvis. Aldri opplevd å kjøpe noe som har vært så skittent eller flekkete. Men ser jo at jeg har nok betalt langt over hva mange andre ville gjort. Har prøvd å selge det som ikke har blitt brukt her til samme pris, det var nyttesløst. Fikk etter mye om å men solgt det meste til 12 kr plagget. Helt fine klær som var feil sesong eller som jeg kjøpte i større pakker hvor noe ikke falt i smak eller var for smått. Men ser jo med gru på at man kanskje må selge ting som er kjøpt inn nytt uten å blitt brukt, da man aldri vil få solgt det til opp mot samme pris som man kjøpte det for. Samtidig så har ikke jeg råd til å kjøpe veldig mange klær til opp mot ny pris, dermed så selv om prislappen står på, så må jeg vurdere hvert plagg jeg kjøper opp mot lommeboka. Og da er det sånn at jeg heller velger et brukt plagg som er billigere. Og jeg ville heller ikke betalt 100 kr for et plagg som andre tar 20 kr for selv om det ene er hummel og det andre er h&m, da velger jeg det billigste fordi da får jeg mer for pengene. Jeg betaler heller ikke halve prisen av et plagg som er brukt. min sønn skal ikke gå i en utvasket jumper som noen andre fikk bruke ny for samme prisen.
 
Jeg syns det er styrets å selge. Folk skal ha ting besten gratis, og det er ofte 100 meldinger om alt mulig før de bestemmer seg. Jeg har ikke alltid mulighet til å svare i løpet av ti min heller, og da begynner en del å mase. Seriøst, det er helt normalt å ikke svare på alt mulig innenfor arbeidstid :eek: jeg syns ofte det er mye jobb for lite penger, så jeg gir heller bort til kjente og kaster det som ikke er aktuelt for kjente. Har solgt noe vinterklær. Jeg kjøper heller ikke brukt.
 
Selger ikke, men har gitt bort til venner. Synes det virker så styrrete å selge. Å møbler å sånt kjøper jeg ikke brukt med tanke på veggedyr og slikt. Har helt noia for det.
 
Kjøper ikke mye brukt, men har prøvd å selge. Og det er mye styr for lite penger om det blir solgt. Så nå gidder jeg ikke lenger egentlig ..
 
Jeg har sett litt på babyklær på finn og føler folk bare legger ut eldgammelt, utvasket, flekkete og skrukkete tøy som jeg ikke hadde brukt om jeg hadde arvet det en gang :oops:
Jeg er sikker på om folk hadde tatt seg tid til å ta et ordentlig bilde av hvert enkelt plagg og strukket ut litt rynker så hadde annonsen fått mer oppmerksomhet. Presentasjon er også viktig, du bør ha et tydelig bilde av hvert enkelt plagg og skrive hva det plagget koster under bilde. Det er utrolig mange annonser som bare har ett bilde av en haug med klær eller legger alt brettet og/eller oppå hverandre.
Sesong har også litt å si, jeg er en person som ikke kjøper nytt før jeg trenger det fordi jeg vet ikke hvordan den størrelsen passer da, så jeg kjøper ikke vinterdress om sommeren i tilfelle vekstspurt. Når man kjøper brukt selv om det er ubrukt så føler jeg likevel prisen burde være rundt 50% avslag, fordi når man kjøper i butikk så har man en garanti, når man kjøper brukt så har man ikke samme trygghet, så jeg hadde ikke kjøpt noe nytt brukt med bare 25% avslag med mindre det var noe som var utsolgt i butikk som jeg hadde veldig lyst på.

Jeg er kanskje litt kresen, men presentasjon er alt for meg. Skal jeg selge noe så er det vasket og strøket om det kan og lagt fint på en nøytral flate og tatt bilde av i dagslys.
 
Har god erfaring med både kjøp og salg av utstyr. Men gidder ikke prøve selge klær engang. Vi har ikke så dyre klær, og det er mer styr å selge enn det er verdt. Så her gis det til Uff.
 
Har hatt problemer med å selge klær.. tar en evighet. Gitt bort en del. Andre ting har jeg fått solgt.. babyseng fks
 
Back
Topp