Dine beste tips til en perfekt fødebag

Mymlens

Elsker forumet
Smånissene 2022
Septemberlykke 2024
Skal snart pakke fødebaggen, må derfor bli ferdig med en del innkjøp om noe skal bestilles på nett. Ser at mange skal ha med ganske mye greier. Jeg vil helst pakke så lett som mulig.

Hva fikk du mest bruk for i fødebaggen?
Hva var helt bortkastet?
Hva angret du på at du ikke tok med deg?

Vært på sykehuset lenge med begge, men det jeg fikk bruk for på barsel (2 dager) var dette:

2 mørke, myke bukser (en i reserve)
2 overdeler
2 myke BH (yoga typen)
En truse til hjemreise
2 par sokker
Innesko
Cardigan

Tannbørste, tannkem
Deoderant
Liten flaske shampoo + såpe
Skylleflaske (mye brukt!)
Linser, brillee
Barberhøvel (andre gidder sikkert ikke dette :p )
Fuktighetskrem

2 sett med body + bukse
Hentesett
2 pysj
Sokker, lue
Teppe
(Bilstol til hjemreise)
Smokk

Mobillader
Vannflaske
Litt frukt og annen snacks

Vært på sykehuset lenge med begge, men det jeg fikk bruk for på barsel (2 dager) var dette:

2 mørke, myke bukser (en i reserve)
2 overdeler
2 myke BH (yoga typen)
En truse til hjemreise
2 par sokker
Innesko
Cardigan

Tannbørste, tannkem
Deoderant
Liten flaske shampoo + såpe
Skylleflaske (mye brukt!)
Linser, brillee
Barberhøvel (andre gidder sikkert ikke dette :p )
Fuktighetskrem

2 sett med body + bukse
Hentesett
2 pysj
Sokker, lue
Teppe
(Bilstol til hjemreise)
Smokk

Mobillader
Vannflaske
Litt frukt og annen snacks
Det likner veldig på min liste med mine 3. Jeg har aldri hatt med skylleflaske (selv om jeg ble klippet mye gikk det helt fint uten). Vi har heller ikke hatt noe eget hentesett, bruk vanlig tøy. Ikke brukt pysj heller før de har vært noen mnd gamle. Det jeg har hatt med i tillegg er salve til såre brystvorter og termokopp (er veldig glad i te og greit å ha noensom holder varmen over litt tid). Var innlagt en stund pga prematur fødsel, men trengte Ikke så mye mer. Fikk plass til alt til meg og babyen i en liten bag. Av gode tips er Innesko er en ting som er veldig kjekt. Gulvene er ikke akkurat rene så veldig greit å ha noe lett å ta av og på.

-4-6 truser med plass til store nattbind
(Liker ikke nettingtrusene)
-god leppepomade
-multi-mam
-muslinteppe til baby
-hårstrikker
-lang mobillader
-spekemat
-smågodt etc
-BBHugme puta

..med mer. Men tenkte å fylle inn det jeg ville hatt med ekstra. Er mange gode tips over :D

Komfortable klær til deg selv (2 sett, men gjerne en ekstra t-skjorte og bh, kan bli mye gris og svetting i starten), slipperser som tåler å være med i dusjen, lang lader, purelan, multimam, ammeinnlegg (dette hadde de ikke på sykehuset hos oss det irriterte vettet av meg at jeg ikke pakket med!).

Vil anbefale en god og lang cardigan som du kan slenge på når man skal ut av rommet.Og en ammepute er ikke dumt å pakke med dersom man skal amme for det er så kålete i starten.

• Liker
Reactions: B82
Jeg hadde med litt forskjellig, men fant ut at det er dette jeg trengte, og som jeg vil bruke til neste mann:

• Helsekortet og andre viktige papirer
  • Medisiner
  • Frukt, sjokolade, energibarer
  • Drikkeflaske
  • Mobillader
  • Innesko
  • Lypsyl
  • Dusjsåpe og sjampo
  • Tannbørste, tannkrem
  • Deodorant
  • Hårstrikk/hårklemmer
  • Maskara
  • Ammesinglett/topp
  • Ammeinnlegg
  • Ammekrem
  • Joggebukse
  • Genser
  • Sokker
  • Ammeputa til både amming og ligge på med vond rygg
  • Mykt dopapir!!!!
Til babyen:
  • Pledd
  • Ull lue
  • Tørrservietter
  • Vogn/bilsete
  • 1 pysj
  • Bleier
  • 2 strømpebukser
  • Hentesett
  • 3 bodyer
  • 2 Sokker
  • 1 bukse
Selvfølgelig mer antall klær jo lenger du vet du blir der, feks etter planlagt keisersnitt.

Mange gode tips her!

Jeg vil legge til å forebygge såre brystvorter med å smøre på purelan i et tynt lag etter hver amming også før du blir sår - men smør BARE med q-tips. Og en ny q-tipende hver gang du tar salve fra tuben. Veldig viktig å unngå bakterier i salven og på såre brystknopper for det kan man få brystbetennelse av.

Jeg har ikke hatt skylleflaske eller kjølebind, har blitt klippet ved èn fødsel men ellers bare hatt milde rifter. MEN om jeg skulle hatt en av de to, så kjølebind. Det hadde vært digg etter klippet for det gjorde så vondt de første dagene etterpå.

Av andre ting har jeg brukt kompresskluter for å vaske/tørke ved dobesøk (de har det på sykehuset også kaster man dem i søpla i stedet for do).

-4-6 truser med plass til store nattbind
(Liker ikke nettingtrusene)
-god leppepomade
-multi-mam
-muslinteppe til baby
-hårstrikker
-lang mobillader
-spekemat
-smågodt etc
-BBHugme puta

..med mer. Men tenkte å fylle inn det jeg ville hatt med ekstra. Er mange gode tips over :D
hva er grunnen til BB-hugme puta? Er ikke den veldig upraktisk å ta med seg,

Jeg hadde med min sist - eller fikk samboer til å hente den. Ble satt igang og klarte ikke slappe av ordentlig eller sove godt i den sykehussenga uten. Brukte den bak ryggen i fødsel også. Men etter fødselen var det rett ut med puta siden den er ræva å amme med synes jeg. Hadde ikke tatt dne med tror jeg om jeg hadde kommet inn i aktiv fødsel :)

Jeg hadde med mye av det som er nevnt over. Brukte omtrent ingenting fordi jeg begge gangene dro hjem dagen etter.
Det jeg fikk bruk for var:
Et klesskift til meg selv - løs, lett bukse, ammesinglet og genser.
Mobillader
Klær som ungen dro hjem i - på sykehuset brukte jeg body de hadde der.

Joda, stor og upraktisk å drasse på, men uunnværlig i sykehusseng spør du meg.
Forrige fødsel ble igangsatt, og var innlagt i 4 døgn før småen var ute. Sover jo ikke uten den hjemme heller :dummy1:

Jeg hadde med min sist - eller fikk samboer til å hente den. Ble satt igang og klarte ikke slappe av ordentlig eller sove godt i den sykehussenga uten. Brukte den bak ryggen i fødsel også. Men etter fødselen var det rett ut med puta siden den er ræva å amme med synes jeg. Hadde ikke tatt dne med tror jeg om jeg hadde kommet inn i aktiv fødsel :)

Joda, stor og upraktisk å drasse på, men uunnværlig i sykehusseng spør du meg.
Forrige fødsel ble igangsatt, og var innlagt i 4 døgn før småen var ute. Sover jo ikke uten den hjemme heller :dummy1:

Da skjønner jeg. Jeg tenkte rett og slett ikke på at en fødsel selvsagt kan vare i flere dager. Den puta har vært helt uunnværlig for meg også så ser absolutt behovet når en fødsel tar 4 dager :)

Jeg brukte veldig lite, i grunnen. Men det skal sies at fødselen min var veldig rask og baby var ute en time etter ankomst til sykehuset, så om du er 12 timer i aktiv fødsel kan det jo være andre ting som er kjekke å ha. Og det vet man jo ikke på forhånd. :wacky:

- komfortable klær til deg selv
- lang cardigan er fint hvis du har, som noen andre sa
- klær til partner
- et par klesskift til baby (vi brukte bare pysj hele tida)
- klær til avreise for baby
- toalettsaker
- mange vil ha lypsyl og fuktighetskrem siden sykehuslufta kan være tørr (og det kan bli mye pusting med munnen under fødsel)
- mobilladere
- helsekort
- tøfler (lurt med noe som tåler vann, jeg hadde crocs)
- husk å ha bilstolen klar i bilen

Medisiner, nettingtruser, store bind/voksenbleier får du på sykehuset etter behov, samme med bleier, dyne, teppe og sånt som babyen trenger under oppholdet. Kjølebind hadde ikke jeg bruk for, men tror de kan ordne det også. Skylleflaske er greit for noen, men jeg fikk ikke bruk for det. Hadde med en imsdalflaske i tilfelle, men den ble ubrukt.

Det jeg fikk bruk for var kjølebind, klær til meg selv, toalettsakene mine (inkl sjampo osv), klær til hjemreise til baby og innesko. Bleier, body til baby, bind osv hadde de på sykehuset. Av snacks under fødsel (var på sykehuset kun i aktiv fødsel, men det tok åtte timer før baby var ute) var det veldig lite som fristet, hadde noen frosne druer jeg spiste, men ellers var jeg så tørr i munnen at ingen kjeks, sjokolade, tørkede frukter, nøtter osv fristet. Vannflaske som man kan drikke av med en hånd er praktisk, også til amming hjemme.

Back
Topp