Dine beste tips til å takle søvnvansker under graviditet

Mymlens

Elsker forumet
Smånissene 2022
Septemberlykke 2024
Har alltid slitt med søvn, både innsovning og å holde meg sovende. Nå i tredje trimester får jeg sove maks 4 timer i døgnet, og det er sjeldent sammenhengende. Jeg har ikke forstyrrende elementer rundt meg som bråk, barn, snorking og jeg jobber for øyeblikket ikke. Søvnmangelen gjør meg vondt og jeg blir sløv.

Har testet de typiske tingene som å stå opp, gjøre noe annet rolig, lese, ta en varm dusj/bad før leggetid og lignende.

Hva er dine beste råd for å takle den siste tiden som gravid mtp søvn?
 
Lurer på det samme. Som deg alltid slitt med søvn, og opplever ikke egentlig at drt et graviditeten som holder meg våken. Ikke vondt å ligge eller lignende. Joda, må opp og tisse, men det har roet seg, det også, fra fire-fem ganger per natt til kanskje to.
 
Nå sliter jeg vanlighvis ikke med søvn, men når jeg var gravid i 3 trimester så sov jeg også veldig lite. Var helt nødt til å ta flere hvilepauser i løpet av dagen. Så noe av dette vil jeg tenke er helt normalt. Er dette barn nr 1? Vil tenke at noe av grunnen kan også være økt tankevirksomhet rundt det at det nærmer seg fødsel, det faktum at man skal bli mamma og alt det innebærer. Hvis det er tilfelle ville jeg snakket med jordmor om dette. Mange jordmødre kan også sette akupunktur. Går ann å spørre om jordmor kan sette noen beroligende nåler (sette nåler på steder som skal roe ned nervesystemet).
 
Har alltid slitt med søvn, både innsovning og å holde meg sovende. Nå i tredje trimester får jeg sove maks 4 timer i døgnet, og det er sjeldent sammenhengende. Jeg har ikke forstyrrende elementer rundt meg som bråk, barn, snorking og jeg jobber for øyeblikket ikke. Søvnmangelen gjør meg vondt og jeg blir sløv.

Har testet de typiske tingene som å stå opp, gjøre noe annet rolig, lese, ta en varm dusj/bad før leggetid og lignende.

Hva er dine beste råd for å takle den siste tiden som gravid mtp søvn?

Får du til å sove noe på dagen da?
Jeg hadde håpløse netter med andremann. Halsbrann, urolige legger, kramper, vondter ++. Jeg var våken minst halve natta, men sov da et par timer på formiddagen når jeg hadde tid. Var student den gangen, og kunne sove litt ekstra utenom forelesningene.

Sover ikke noe spesielt fantastisk denne gangen heller. Bare våkner midt på natta av en random plage, og ligger en stund før jeg får sove igjen. Har dessverre ingen råd annet enn å sette inn tiltak for de spesifikke plagene.. halsbrannmedisin mot halsbrann, ullsokker mot kramper og å finne behagelige sovestillingen osv.
Om det er noe trøst har jeg alltid sovet fantastisk etter fødsel og sovnet omtrent i det sekundet jeg traff puta :p
 
Får du til å sove noe på dagen da?
Jeg hadde håpløse netter med andremann. Halsbrann, urolige legger, kramper, vondter ++. Jeg var våken minst halve natta, men sov da et par timer på formiddagen når jeg hadde tid. Var student den gangen, og kunne sove litt ekstra utenom forelesningene.

Sover ikke noe spesielt fantastisk denne gangen heller. Bare våkner midt på natta av en random plage, og ligger en stund før jeg får sove igjen. Har dessverre ingen råd annet enn å sette inn tiltak for de spesifikke plagene.. halsbrannmedisin mot halsbrann, ullsokker mot kramper og å finne behagelige sovestillingen osv.
Om det er noe trøst har jeg alltid sovet fantastisk etter fødsel og sovnet omtrent i det sekundet jeg traff puta :p
Jeg har mulighet til å sove litt på dagen, så jeg gjør det når jeg får det til. Håper jeg også kan sove med en gang jeg legger meg etter fødsel :Heartred
 
Back
Topp