Dine beste tips mot halsbrann

Sille92

Elsker forumet
Julistrålene 2025 ♡
Junibollene 2023
Julilykke 2023
Da er vi der igjen: halsbrann. Slet så sinnsykt med det sist svangerskap, og nå har det blitt plagsomt igjen (er i uke 18). Kommer helst på kveld og hvertfall om natten. Har prøvd gaviscon og reduflux. Hater smaken av begge deler, men det tar jo halsbrann, for en stund... blir så uggen av dette her! :( Håper på mange gode råd og erfaringer her.

Rå gulerot hjalp for meg forje SV. Sto på natta og spise gulerot :laughing002

Jeg sliter heldigvis ikke med det (ennå), men har spiserørsbrokk og har lært å passe på kostholdet for å leve uten medisiner.
Tips: Unngå store måltider om kvelden, og prøv å unngå også mat med mye fett (pølser, stekt mat, osv.) Finn ut om det er matvarer som gjør halsbrannen verre... Det er veldig individuelt.

Kaldt vann og sure epler kan hjelpe. Kald naturell yoghurt virker lindrende hos meg.
Anbefaler IKKE melk.

Om reseptfrie midler ikke har tilstrekkelig effekt ville jeg bedt legen om å få Nexium ☺️ Fikk et nytt liv! Jeg fikk halsbrann av ingenting og av å drikke vann, kunne ikke forebygget det. Ingen av remediene fra apoteket hjalp.

Har kjent på det selv et par ganger bare, og ikke så kraftig - har da spist lovehearts etter anbefaling fra flere :laughing002 funka godt nok for meg nå. Ellers vet jeg mamma var en del plaget med det under svangerskapet med meg, og hun sa at sitronvann, varmtog kaldt, var det eneste som funka. Drakk kun det gjennom store deler av svangerskapet.

Støtter love hearts! Men hvis man er veldig plaget så er det kanskje andre midler som må til, hvis ikke sitter man jo og trøkker nedpå med det hele dagen :hilarious:

Jeg bruker link tyggis, det hjelper godt på dagen. Har begynt å drikke kun vann med sitron i og det har redusert halsbrannen noe veldig. Ellers tar jeg en tskje natron og svelger ned med vann om jeg er skikkelig plaget før jeg legger meg, det hjelper!

Har du forsøkt titralac? Tabletter som smaker lite. Jeg har selv hatt problemer med lukkemuskelen til magen og har derfor vært mye plaget med syre. Jeg tok da omeprazol (som gjør at kroppen produserer mindre magesyre), men jeg vil anta at det ikke skal benyttes i graviditeten. Uansett, titralac er reseptfritt og noe jeg brukte mye ved siden av medisinering for å nøytralisere og lindre.

Tusen takk for mange gode tips! Skal innom apoteket i morgen :)

Lovehearts. Spis det gjerne etter du har spist mat som gir deg halsbrann eller så fort du kjenner noe. Er for kvalm til å ta det andre.

Update: Hun på apoteket anbefalte Galieve,fordi det nøytraliserer syren OG legger et "lokk" så ikke syren kommer opp. Mange av produktene legger bare lokk,og da kommer det opp igjen om du spiser/drikker noe. Galieve har fungert topp for meg! Ikkje fått halsbrannen tilbake samme dag/natt som jeg har tatt det. Finnes både som tyggetablett og pulver som man blander i vann. Begge deler har fungert bra :D

Back
Topp