Dine beste oppskrifter til jul!

Nutte87

Forumet er livet
Desemberskatter 2016
Tenkte vis noen hadde noen gode oppskrifter på kaker eller annet julesnadder, så del dem gjerne her :D alltid gøy å få nye ideer :)

Her er oppskriften på mine brente mandler :)

- kok opp 1.5dl vann og 2dl sukker i en kjele uten å røre i det. La det koke på full varme til alt sukkeret har løst seg opp.

-Rør inn 1ts vaniljesukker.

-Skru ned varmen og ha i 500gr mandler. Rør rundt mens vannet fordamper. Sukkeret vil da bli til et pulver som legger seg rundt mandlene og noe blir liggende i bunnen av gryta. Det er viktig å røre rundt hele tiden!

-Sukkerpulveret vil etterhvert begynne å smelte igjen og mandlene vil da bli litt halvblanke. Det er nå du bestemmer hvor brent smak du vil ha på mandlene. Jeg pleier å skru opp varmen litt mot slutten og røre til alt sukkeret i gryta har smeltet og festet seg til mandlene, og du ser at du får en gylden fin farge. Det begynner ofte å kneppe i mandlene mot slutten.

-Tilsett ca en teskje smør og rør inn til slutt.

-Hell mandlene på bakepapir og spre de godt utover så ingen blir liggende inntil hverandre. Jeg bruker 2-3 ark pr porsjon. Oppbevares lufttett.

Lykke til :D

Her i huset elsker vi havreflarn! Så går noen runder av det i jula :) her er oppskriften:

-1 egg
-125g sukker
-1 ts bakepulver
-75g smør
-100g havregryn (små,lettkokte)

Sånn gjør du:

-pisk egg og sukker til eggedosis.
-smelt smøret og rør sammen med bakepulver og havregryn. Bland godt.

-sett deigen med teskje på stekeplater dekket med bakepapir. Ha meget god avstand mellom kakene, for de flyter mye utover under steking.

- stekes midt i ovnen ved 200grader i ca 5 min, til kakene er lysebrune. Ta kakene ut av ovnen og la de avkjøles på platen.

OBS! det er viktig å følge med på kakene! Fra ferdig til svidd går det raskere enn du tror :p la de avkjøle seg på bakepapir. Når de er kalde, så stivner de og de er da lette å fjerne og legge i en luft tett boks :)

Last edited:
Her i huset elsker vi havreflarn! Så går noen runder av det i jula :) her er oppskriften:

-1 egg
-125g sukker
-1 ts bakepulver
-75g smør
-100g havregryn (små,lettkokte)

Sånn gjør du:

-pisk egg og sukker til eggedosis.
-smelt smøret og rør sammen med bakepulver og havregryn. Bland godt.

-sett deigen med teskje på stekeplater dekket med bakepapir. Ha meget god avstand mellom kakene, for de flyter mye utover under steking.

- stekes midt i ovnen ved 200grader i ca 5 min, til kakene er lysebrune. Ta kakene ut av ovnen og la de avkjøles på platen.

OBS! det er viktig å følge med på kakene! Fra ferdig til svidd går det raskere enn du tror :p la de avkjøle seg på bakepapir. Når de er kalde, så stivner de og de er da lette å fjerne og legge i en luft tett boks :)
Åh NAM :) denne må prøves!

Back
Topp