Din favorittrett!

MNJ

Elsker forumet
I know, litt tidlig på mårran å begynne med dette... men husmor må planlegge!![:D] Sitter her og skal planlegge middager et stk fram i tid og så ut og storhandle... og innser at det er veldig lett å fastne i mønster!!

Så derfor spør jeg deg... hva er din favvomiddagsrett? Både tips om hverdagslige, enkle retter og mer fancy dinners ønskes! Sleng gjerne med oppskrift dersom det behøves...[;)]

kommer ikke på noen i farta, men testet ut "pølsegryta" på www.rema1000.no i går - knallgo og billig!
54kr ell noe for middag til 4, men d er en stor posjon så d ble 2 middager her[:D][:D]

Jeg kan jo begynne med å dele en rett som vi har. Enkel å lage, selv med to små barn rundt bena, men veeeeeldig godt og enkelt! Og passer til både hverdag og fest:

Sett ovnen på 225 grader.

1. Del poteter i båter og ha i ildfast form (evt. langpanne). Ha over olje, grovt salt, grovmalt pepper (+ evt et par pressa hvitløkskløfter og krydder som basilikum, oregano etc... smak og behag!) Jeg regner ca 3 poteter per person. Sett inn i ovnen så snart den har gått opp, jeg pleier å la de stå 1 time ca, da blir de myke inni og sprø utenpå. Rører bare i de et par ganger.

2. Legg laksefilet i ildfast form (eller langpanne). Jeg regner 1 filet per person. Bre et lag pesto over laksen.
3. Kutt opp champignon, rødløk og paprika og ha over. Strø over pinjenøtter. Evt litt olje.
4. Sett inn i ovnen når potetene har stekt i 30-40 min. Altså står laksen i 20-30 min.

Server med rømme.

Mmmmm.[;)]

ORIGINAL: Niceday

kommer ikke på noen i farta, men testet ut "pølsegryta" på www.rema1000.no i går - knallgo og billig!
54kr ell noe for middag til 4, men d er en stor posjon så d ble 2 middager her[:D][:D]

Mmm... pølsegryte er godt! Takk for tipset!

Kjøttkaker, brun saus, kålstuing og poteter. NAM!!
Fiskeboller i hvit saus er også høyt opp på lista.

fiskegrateng med mandelpoteter og raspet gulrot eller fylt rødspette med poteter og grønsaker nam nam[;)]

Noen middagstips:

*Pita med gryterett oppi + salat (den amerikanske er best oppi pita)
*Kylling nuggets og ris + en saus dere liker
*Spagetti og kjøttdeig (blander i løk i kjøttdeigen)

*Potetstappe form (2 poser potetstappe,1pk kjøttdeig,1pose tomatsaus,1 løk,og 1 pk pizzaost...potetstappa i bunnen i ildfast form,så kjøttdeig,så legger jeg et lag med løkringer over som jeg har stekt litt på panna..så saus og ost på toppen..står i ovnen på 200 grader til osten er gyllen[:D] Smaker best når det er litt avkjølt...

Tacopasta

Stek kjøttdeig og tilsett tacokrydder og en boks creme fresh.
Kok pastaskruer.
Bland dette sammen og ha gjerne en boks krydderost oppi. (Trengs ikke)
Ha i ildfastform med ost på.
Server med salat og rundstk..
HERLIG!

ellers:

Hjemmelaget lasagne
Kjøttboller m/potetmos
Pølse og potetmos
Fiskeboller
Kjøttkaker
Fiskekaker i brun saus
Hybelform (Makaroni, skinke og bacon med hvit saus over. Strøkavring over og i ovnen)
Fiskepinner
Fiskegrateng
Kyllinggryte av et slag (Bali, Tandori, ikka masala osv)
Kyllingnuggets
Svinesteaklets
Sweet'n'sour
Pølsegryte
Greterett generelt

Ja, det avr de forslagene jeg kom på nå..

Torsk med pesto (kjapp og billig)
Torskefilet på stekepaten, pesto oppå - inn i ovnen 15-20 minutt = ferdig
potet eller ris til + gulrot og brokkoli.

Pastasalat med godt brød til

Macaroni+skinke+kjøttdiegsaus i pitabrød med salat og hvitløksdressing til (yummy!!!)

+ rema.no har mange gode forslag nå.

Fiskeboller i hvit saus
Pølsegrateng
Hjemmelaga fløtegratinerte poteter med biff, saus og soppstuing
Grøt [8D]
Taco
Baguetter med fyll (creme fraise, majones, skinke, bacon, ost, mais og purreløk)
Hjemmelaga pizza
Kalkun med fløtesaus
Det meste med kylling [8D]

PANNEKAKER MED BLÅBÆR, SUKKER OG BACON:):)

jeg ELSKER kjøttkaker, kålstuing og poteter[:D] det skal vi ha i dag[:D]
Ellers så er fiskekaker og makaronistuing en hit
fiskeboller i hvitsaus
sweetandsour
gryteretter (amerikansk/jegergryte)
grøt på lørdager er standar[8D]
pannekaker men er tungvindt med barn som vil løftes å bæres synes jeg.

Lasagne.
Fyll
2 pk kjøttdeig
4 ss boston agurkmix
salt
pepper
litt ketchup eller tomatpurè
halvt glass dolmio pastasauce
1/2 kopp vann
1/2 fedd hvitløk

Ostesaus
100 gr smør
4-5 ss mel
ca 5dl melk
(ha mer gjevning hvis sausen blir for tynn)
salt
pepper 15-20 skiver med ost (norvegia, mozzarella eller jarlsberg)   Legg lagvis på tradisjonell måte.
Først kjøttfyll, ostesaus og pasta plater.
Helt til det er tomt. Siste runde har du ost på toppen   Velbekomme! :-)

Den lasagnen her er kjempegod ! [:)][:)]

You must log in or register to reply here.
Back
Topp