Din fødselshistorie...

Jeg fikk visst en augustbaby, min lille frøken ble født 31.august (termin 11.september

Vekt: 3505, Lengde: 49cm. Født 18.48

Hadde en fantastisk fødsel i badekar, uten annen smertelindring enn vannet. Riene gjorde ikke noe vondt, kunne fint snakke gjennom de helt frem til jeg måtte presse.

Det gikk veldig raskt fra sjekk og 5cm til ho var ute. Jordmor sjekket åpningen og sa at jeg kunne slappe av i badekaret så skulle hun få seg litt mat i mellomtiden det måtte jeg bare fortelle at det kunne hun ikke fordi nå måtte jeg presse og rett etterpå svømte babyen ut.
 
Det ble en ganske rask fødsel her. 3 dager over termin kom hun, riene startet kl 2 om natta. Jeg var så trøtt at jeg først ikke visste om Det var en kynner eller en rie. Så kom neste og da visste jeg. Sist fødsel tok en del mer tid,så tenkte i utgangspunktet at samboeren bare skulle dra på jobb,så fikk jeg heller ringe når det ble nok til å dra på føden. Men riene var kraftige og tok seg fort opp, og skjønte i løpet av få timer at det ble føden ganske raskt. Lå kinn mot kinn med sønnen min på 19 mnd og puster meg gjennom riene. :) Vekket samboeren kl 06 og sa han måtte ringe søstera mi og be henne komme og passe sønnen vår, så det gjorde han. Jeg sa at vi måtte komme oss på føden snart, men så at han ikke trodde meg helt siden sist fødsel tok flere dager fra første rie. Han ringte søstera mi og ba henne bare ta det heeelt med ro, lufte hunden og ta seg tid fordi dette kom sikkert til å ta tid. :hilarious: i mellomtiden lå jeg med kraftige rier på soverommet og tenkte at hun snart måtte komme, begynte å kjenne litt lyst til å presse,men motsto. Ringte føden og de sa keg måtte komme med én gang,noe jeg kjente godt selv også. Dro til føden kl 0730,var fremme litt før kl 8. Samboere måtte parkere bilen,og jeg kjente bare at han må forte seg tilbake! I mens undersøkte jordmor meg,og da hadde jeg faktisk 9 cm åpning.

Det var ingen fødestue ledig så det ble en sånn midlertidig fødestue. Underveis i fødselen ble stua ledig og vasket,så samtykket til å trilles over dit. Ca 20 minutter etter jeg kom på fødestue og gikk over i annen seng fødte jeg jenta vår. :) Det viste seg etterpå at pressriene varte ca 20 minutter. Hun kom ut, og alt av strev var glemt. Fikk god tid på fødestuen etter det, lå der 4 timer før vi endte på rom. Totalt annerledes fødsel enn forrige,og vondere vil jeg si. Kom mye bråere og skjedde fortere også.

Veldig fornøyd med det hele og oppholdet på barsel. Dro hjem etter to dager. :)
 
Jeg fødte 4 dager etter termin. Kjente litt mensmurrinnger i 01-tiden, men var litt usikker på om det var i gang. Ringte føden 02.30 og pga rask fødsel tidligere og en times kjøring til føden. De sa jeg kunne komme når jeg ønsket.

Vi kjørte 03.30 og hadde egentlig ikke så vondt. Var fremme 04.30 og to timer etterpå var skatten min ute. Aktiv fødsel på 2,5 time og ingen rifter eller noe. Så dette var en drømmefødsel for meg.
 
Jeg fødte to dager før termin og var rimelig klar for å bli ferdig. Hadde hatt endel mensmurringer de siste ukene før, og hadde det denne dagen også, med lange pauser imellom. Denne dagen var de kraftigere, men jeg tenkte ikke det kunne være rier. Det bygget seg ikke opp som jeg var blitt fortalt at det skulle gjøre.

Hentet ungene i barnehagen og var på butikken og handlet noen småting til helga. Da var klokka rundt 17. Kjente murringene var slitsomme, gledet meg til å komme hjem og legge meg litt på sofaen. Men da kom det bare oftere. Jeg lastet ned en rietellerapp og fant ut at det var oftest 4-5 minutter imellom og varte rundt 60 sekunder. Fant ut det var lurt å ringe fødeavdelingen pga keisersnitt forrige gang + reisevei med ferge. Var på sykehuset rundt kl 20 og kom ganske raskt inn til jordmor. Hun skulle undersøke meg. Lurer på om hun var litt for ivrig, for vannet gikk i alle fall da Så da ble vi fort forflyttet til en av fødestuene.

Riene kom ofte, og ofte to på rad uten pause imellom. Ved vaktskifte rundt kl 22 (tror jeg) var det 4 cm åpning. Det ble bare heftigere og heftigere med riene. Neste jordmor kom inn og hilste, men sa ikke så mye i starten, virket som hun bare observerte og noterte mest. I ettertid kom det frem at hun skjønte at dette kom til å gå fort. Jeg var på forhånd innstilt på at jeg var åpen ift smertestillende, og måtte be tynt om jeg kunne få epidural. Det var greit, hun skulle bare undersøke meg først. Men da hadde jeg 9 cm åpning og måtte begynne å presse snart! Etter ett kvarter med pressrier var han ute

Så fornøyd med hele opplevelsen og de hyggelige jordmødrene Fikk ligge på fødestua i fire timer før vi ble flyttet over til pasienthotellet.
 
Jeg fødte en 7 dager før termin, jeg begynte å gradvis å få rier rundt 13.45 på dagen. De startet rolig, så jeg tenkte ikke noe over det, tenkte det kunne være murringer.. men ettersom de ble sterkere og sterkere, begynte jeg å ane at det var noe på gang. Jeg ringte inn til sykehuset kl. 15.30, fikk beskjed om å vente én time til hjemme, siden riene ikke var kraftige nok. Da timen var gått ringte jeg inn, og fikk beskjed om å komme inn på sykehuset.

Kl.17 var jeg der, jordmor sjekket meg, jeg hadde 5cm åpning. Kl. 21 fikk jeg epidural, som gjorde underverker med riene, og gjorde meg nummen fra livet og ned. Kl.22 fikk vi beskjed om å sove 1 time, og egentlig bare vente på at det skulle bli mer åpning. Da den ble 23, tok jordmor en til sjekk, da var det fortsatt 5cm.
De valgte å ta fostervannet, for så at jeg skulle sove til 2. Klokka 1 kom hun inn igjen for å sjekke, da hadde jeg 9cm åpning. Og skulle presse. 17 minutter senere var sønnen min født.

Jeg hadde verdens beste jordmødre, og håper jeg får de samme to igjen med barn nr. 2:Heartred
 
Back
Topp