Din beste oppskrift på grovbrød

sogn78

Forumet er livet
VIP
Ja, eg har tenkt lenge på at å bake brød er sikkert lurt, og så er det veldig godt med heimelaga brød.
(Er ikkje på jakt etter lavkarbooppskrift, da eg syns dei brøda smakar heilt grusomt.)

Kva er di beste brødoppskrift??? Vil du dele den med meg blir eg veldig glad.
Den må gjerne vera enkel, for eg er ingen bakar ;)

Bare"halvgrovt" men fantastisk godt! Enkelt, men tar lang tid...(i ventetid):
300g hvetemel
125g grov rug
Litt solsikkefrø
3,5 dl vann
2ts salt
0,5 ts tørrgjær

Bland godt sammen alt annet enn solsikkefrø. Det er mer røre enn deig! Dekk til og la stå Lunt i 12-24t(!!!!!).

Ha godt med mel (valgfri type) og solsikkefrøene på benken, hell deigen over og brett inn deigen fra sidene til en passe "loff". La den hvile mens du skrur på ovnen: 240 grader. Legg brødet i en romertorpf, ildfast form eller gryte (eller annet med lokk som tåler høy varme). Sett inn gryta UTEN brødet i kald ovn. Når gryta er varm, legger du brødet i, og steiker med lokk i 30 min. Steik videre uten lokk i 10-15 min.

¡Bon provecho!

Denne er enkel, og du har sannsynligvis det meste fra før:

200 g havregryn
300 g sammalt hvete
500 g siktet hvetemel
3 revet gulrøtter
ca 6,5 dl vann (lunkes)
1 pk gjær
4 ss matolje
1-2 ss sirup

Det holder til 3 brødformer. Stekes 200 g i 30-40 minutter. Jeg legger over bakepapir etter 10-15 minutter så de ikke skal bli brent oppå.

Litt of topic.. MEn jeg har prøvd så mange brødoppskrifter og jeg syns ingen blir gode.. Eller, med en gang de er ferdige. MEn etter det så blir de skikkelig kompakte. GÅr det ann å unngå dette? :P

Jeg lager bare rundstykker, synes de holder seg lengre :)

Jeg starter alltid med 11 dl vann. ( då blir det luftige og fine brød. Før brukte jeg mindre veske...men da ble de så kompakte og ekle etter kort tid)

Så tar jeg havregryn, linfrø, hvetemel og ellers det jeg har i skuffen! (Tar alt bare på slump..kun vann som er fast mengde)
1 pose tørrgjær, 2ss sirup ( gjør slik at brødet ikke blir tørt) og litt olje.

Steker på 175 g. Ca 1 time. Heve i 1 time før du baker brøda ut og etterleve 1 time før du steker.

1,5 liter lunka vann
olje
sirup
salt
havregryn
sammalt hvete grov
sammalt hvete
1 pk tørrgjær

Måler bare vann, resten på slump til passelig deig.
Blir 4 små 1,5 liter former
175 grader i ca 1 time

Hever 1 time ca, knar deigen og legger i formene, etterhever en stund før jeg setter de inn i kald ovn.

Back
Topp