Din beste kjøttkakesaus

Thers

Forumet er livet
♡Junigull 2016♡
Mailykke 2018
Jeg spør her for raskt og effektivt svar! :)
I går ble jeg overrasket med drømmedag av samboeren, og høygravid som jeg er, vil jeg prøve å gjøre noe godt tilbake. Han elsker kjøttkaker, men min kjøttkakesaus blir liksom aldri så god!
Hva er din beste oppskrift? :)

Toro på pose!

Jeg får liksom ikke dreisen på kjøttkakesaus. Kjøttkaker er jeg RÅ på, men sausen må faktisk komme fra pose :P

Toro på pose!

Jeg får liksom ikke dreisen på kjøttkakesaus. Kjøttkaker er jeg RÅ på, men sausen må faktisk komme fra pose :P
Hahah! Jeg var glad i posesausen selv også før, men så fikk jeg hjelp til å lage en fra bunnen av, som jeg ikke husker lenger, men som smakte godt, og nå liker jeg ikke pose lenger! :( :P

Hahah! Jeg var glad i posesausen selv også før, men så fikk jeg hjelp til å lage en fra bunnen av, som jeg ikke husker lenger, men som smakte godt, og nå liker jeg ikke pose lenger! :( :P

Jeg har aldri fått til kjøttkakesaus. Uansett oppskrifter og hjelp. Det blir bare brunt vann som smaker enten mel eller ingenting :p

Jeg har aldri fått til kjøttkakesaus. Uansett oppskrifter og hjelp. Det blir bare brunt vann som smaker enten mel eller ingenting :p
Uff! :( hehe.. det er litt trist da! :P

Her lager jeg jevning av smørr og mel, har i vann med buljong, brunost og pepper. Har jeg stående rester av fløte eller rømme, har jeg i det også. Tyttebærsylte er også godt i sausen til kjøttkaker. :)

Brune smør til det er gyldent, ha oppi mel, spe med melk. Krydre med oksekraft (bruker sånn på flaske), allehånde, muskattnøtt, pepper og salt. :) Innimellom har jeg finhakket løk oppi sammen med smøret. Det blir også veldig godt.

Toro posesaus, så har jeg oppi en litt fløte eller kraft fra det jeg lager.

Her lager jeg jevning av smørr og mel, har i vann med buljong, brunost og pepper. Har jeg stående rester av fløte eller rømme, har jeg i det også. Tyttebærsylte er også godt i sausen til kjøttkaker. :)
Supert! Jeg har jo faktisk brunost! :D

Tusen takk for fine svar, dere! :)

Jeg bruner jevning av smør og hvetemel til nøttebrunt, har i grønnsaksbuljong, en skvett fløte, kalvefond, bittelitt soyasaus og salt og pepper. Fargen kan justeres med sukkerkulør for å få lekrere brunfarge.

Jeg fikk aldri til helt perfekt smak på brunsausen før jeg oppdaget kalvefonden, nå blir det smaskens hver gang, så anbefaler den!! :)

Jeg bruner jevning av smør og hvetemel til nøttebrunt, har i grønnsaksbuljong, en skvett fløte, kalvefond, bittelitt soyasaus og salt og pepper. Fargen kan justeres med sukkerkulør for å få lekrere brunfarge.

Jeg fikk aldri til helt perfekt smak på brunsausen før jeg oppdaget kalvefonden, nå blir det smaskens hver gang, så anbefaler den!! :)
Skal kjøpes inn til neste gang! Tusen takk for tips! :)

Lager bare brun saus(smør, mel, buljongvann), jeg, og hiver oppi kjøttkakene slik at de setter smak i sausen. ;) Voila, kjøttkakesaus. :P

Smelter smør, ta hvetemel og bruner det til mørk farge, ha i buljong blandet ut i vann, så pepper og ett par skiver med brunost. Hender jeg tar litt tyttebær oppi. :)

Skikkelig luksus er det om du har kokt oksekraft som du bruker etter å ha brunet smør/mel.

Kjøttkakesausen lager mannen min, men jeg må bruke pose.

Han bruner smør hiver i hvetemel og nesten brenner det. Så sper han med vann og smaker til med pepper og salt.
Deretter koker han kjøttkakene i sausen sammen med brun svidd løk.

Det høres enkelt ut, men jeg får det ikke til selv om jeg har sett han lage den.

Bruner smør og mel, sper med vann og tilsetter buljong. Må ha i fløte og gjerne litt tyttebær :) småkoker sausen lenge :)

Lager en jevning av smør og mel, bruker helst vann med en liten dæsj kremfløte om jeg har. Tilsetter kraft fra kjøttkakene (om de er hjemmelaget, vis ikke buljong.), tilsetter brunost og hemmeligheten er en god dæsj sennep. (Er ikke begeistret for sennep, ingen her i huset er det men de undrer vær gang hva jeg har brukt. Jo nemlig, pølsesennep)

Back
Topp