Gulrotmuffins basically en vanlig gulrotkakeoppskrift som jeg slenger i muffinsformene.
En halv oppskrift gir ca. 18 muffins.
Ingredienser:
8 egg
6 dl sukker
6 dl hvetemel
2 ts salt
4 ts kanel
2 ts vaniljesukker
7 dl revne gulrøtter
2 ts bakepulver
2 dl soyaolje (det funker fin-fint med olivenolje og!)
Egg og sukker røres til eggedosis. Ha i olje, det tørre og til slutt revne gulrøtter. Stekes ved 175 grader midt i ovnen i 20 min eller til en tannpirker eller gaffel kan stikkes ned og kommer ut tørr.
Fyll:
200 g philadelphiaost
2 ts vaniljesukker
100 g smør
250 g melis.
Smør og philadelphiaost røres sammen (smøret skal ha romtemperatur) Deretter har du i resten og rører alt sammen til det blir en smooth icing og ha den på muffinsene.
Sjokolademuffins med sjokoladesmørkrem:
100 g hvetemel
20 g kakaopulver
140 g sukker
1 1/2 ts bakepulver *
1/4 ts salt
40 g usaltet smør (romtemperert)
120 ml helmelk*
1 egg
1/4 ts vaniljeekstrakt
* jeg pleier å bruke 1 ts bakepulver og en 1/2 natron og erstatte helmelken med surmelk (ikke kefir, den er litt for tung) da det gir en litt saftigere og moist muffins.
Forvarm oven til 175 grader.
Ha mel, kakaopulver, sukker, bakepulver (og evt.natron), salt og smør i mixeren og bland til du får en konsistens som ligner litt på sand.
Visk egget, melk og vaniljeekstrakten sammen og ha halvparten i melblandingen, miks det sammen på høy speed for å bli kvitt eventuelle klumper. Sett mikseren ned på saktere speed og hel i resten av melkeblanding. Skrap alt sammen for å være sikker på at alt er godt blandet. Fortsett å blande det sammen en stund, men ikke overmiks!
Ha røra i muffinsformene (slik at de fyller 2/3 av formene) og stek i ca. 20 min
Sjokoladesmørkrem:
175 g mørk sjokolade (helst med 70% kakaomasse )
225 g usaltet smør (romtemperert)
1 ss romtemperert lettmelk
1 ts vaniljeekstrakt
250 g siktet melis
Smelt smøret i mikroen eller i vannbad til en smooth konsistents. La det kjølne litt, men den skal ikke bli kald.
Miks smør, melk, vanilje og melis sammen til det blir en glatt og luftig blanding - jeg synes at en smørkrem skal være litt luftig og ikke smake for mye smør og søtt, så dette bør gjøres en del minutter (ofte lengere enn du tror). Ha i smeltet sjokolade og miks det godt sammen. Om du synes smørkremen virkere litt rennende så kjør det lenger i miksren, smørkremen vil bli tykkere etterhvert.
Denne smørkremen blir nok til 15-20 muffinser.