Dilemma...

*FruM*

Elsker forumet
Hva gjør man når man har blitt syk (kyssesyken), og går på skolen. Jeg er i relativt god form, men legen har sykemeldt meg til og med i dag for å vente på svar på leverprøver og slikt. Denne uken har vi nærværsplikt på skolen (20 timer tilsammen) og må ha 75% nærvær. Er jeg borte i dag så utgjør det 6 timer og 30 % om jeg har regnet rett.

Dersom jeg ikke har 75 % nærvær må jeg skrive indviduell oppgave og kjenner jeg har relativt liten energi og ork til det nå, rett før tre eksamener på en mnd! Og læreren sa dette gjaldt selvom man hadde egenerklæring!

Hva i huleste gjør man da? Bør jeg ta turen i dag?

Da møter man opp for noen timer? om du orker da..er kanskje bedre med 3 timer på skolen og slippe ekstra oppgaven? tror kroppen klarer å sitte i ro på skolen en liten stund 

Rebecca85 skrev:
Da møter man opp for noen timer? om du orker da..er kanskje bedre med 3 timer på skolen og slippe ekstra oppgaven? tror kroppen klarer å sitte i ro på skolen en liten stund 

Ja, jeg tenkte litt på det jeg også - om det var løsningen!
Kunne kommet til lunsj f. eks. Eneste jeg er litt redd for da er hva medelevene tenker, i forhold til smitte. Jeg går jo ikke rundt å kysser på folk liksom - men er jo litt med "signalene" på en måte?

Jeg gikk på vgs da jeg fikk kyssesyke. Det eneste jeg måtte gjøre var å IKKE ha gym, ikke dele drikke/mat med noen og ikke kline....  Gym måtte jeg droppe fordi jeg var en av de "heldige" som fikk kraftig forstørret milt. Men det var ikke noe problem å følge vanlig skolearbeid, jeg var bare trøttere og mer sliten en normalt. (Og det tok lærerne hensyn til. Hadde jo legeerklæring på sykdom.)
Så hadde jeg vært deg,så hadde jeg tuslet på skolen, men tatt det med ro sånn fysisk sett.

Jeg hadde dratt meg på skolen så mange timer jeg hadde klart i dag...... 
Du må jo være der resten av uken uansett?

Svigerinnen min snakket med læreren nå, og læreren anbefalte å være hjemme til vi viste med om leververdier og andre prøvesvar. Hun sa også at det bedre at jeg tok det med ro nå slik at det ikke ble værre, men at jeg heller ble frisk. Jeg kunne selv også bestemme når jeg valgte å levere individuell oppgave siden det var snakk om sykdom.

Svigerinnen min skulle sende meg notatene sine, og kunne hjelpe meg med oppgaven dersom jeg trengte det. Den skulle være på 1000 ord så det kan jeg klare! 

Det er vel fysisk aktivitet som er "farlig" når man har kyssesyken, så om du ikke er sengeliggende så er det vel bedre å ta turen til skolebenken, det er ikke "farlig" for diagnosen iallefall.. 

Kyssesyken er ikke noe man "kødder" med, jeg var skikkelig dårlig, vil ikke fortelle så mye fordi jeg vil helst glemme hele greia, så er det jo greit å ikke skremme folk så mye Men sier litt siden det er snakk om at du skal på skolen; Jeg gikk på skolen første skoledag, vi var der bare èn time, men det var egentlig for mye for meg. Jeg lever så det gikk jo bra tilslutt, men midt oppi alt så ting ikke bra i det hele tatt...

Jeg anbefaler deg på det sterkeste å være hjemme, ta det med ro, ikke gjøre noe fysisk krevende. Jeg kjenner flere som sliter med ettervirkninger av kyssesyken fordi de ikke tok det med ro. Det er bedre å ta det med ro med kyssesyken enn å presse seg selv på skole, jobb eller hjemme. Vent på svar på prøvene, snakk med legen, før du gjør noe mer. Tvilsomt at du får det så ille som meg, men du bør ta det med ro uansett. Hør på læreren din og bli hjemme:) God bedring!

Back
Topp