Dilemma - vanskelig valg ang. flytting og bhg

Preggolini

Flørter med forumet
Håper det er noen kloke sjeler her, som kan komme med noen gode råd.

Jenta vår er 3,5 år og trives i barnehagen. Hun er veldig avhengig av de voksne der, da hun ikke er den som aktivt blir med i lek. Hun er en forsiktig og snill jente. Så til problemet: vi trenger større plass, og hun går i en barnehage hvor barna skal videre til en skole hun garantert ikke skal gå på.

Vi ønsker å få henne inn i en ny bhg hvor hun kan bli venninne med noen hun også skal gå på skolen med. Spørsmålet er: vil det bli traumatisk for henne å bytte barnehage i en alder av nesten 4? Nesten samtidig vil hun bli storesøster for første gang.I tillegg til at hun er såpass reservert og avhengig av de gode voksne som støtter henne i leken...

Hun kan selvfølgelig gå ferdig i den Bhg hun går i nå, og trives i, vi kan finne et større sted å bo i nærheten, men da vil hun ikke ha noen hun kjenner til skolestart. Barnehagen har dessuten svært få barn, og det er vel egentlig ingen barn der som er helt 100 % bestevenn-materiale heller, men hun er nå i hvert fall helt trygg der og gleder seg til å dra dit hver dag.

Hva gjør vi?!?!
 
Jeg er helt sikker på at det vil gå fint å bytte barnehage selv om hun er litt utrygg. Når dere får plass i bhg får dere kontakt med pedagogisk leder og jeg ville fokusert på å legge opp til innkjøring hvor dere tar ting i barnets tempo. Kan jo godt ha korte dager på kun 2-4 timer i en lenger periode slik at overgangen er best mulig for henne.

Jeg var kanskje en litt annen type barn enn du beskriver, men jeg har byttet barnehage 3 ganger pluss dagmamma og den siste barnehagen var ikke tilknyttet skolen, så jeg kjente ingen da jeg begynte på skolen heller. Og jeg har byttet skole èn gang i småskolealder :hilarious: Akkurat så mye var kanskje litt i overkant, men det gikk også fint. Om barn får ta ting i sitt tempo takler de forandringer.

Hvis det var meg ville jeg tatt sjansen på å bytte til en barnehage med samme skolekrets, særlig når hun ikke har knyttet tette vennskapsbånd med noen i den nåværende barnehagen.
Nevøen min fikk søsken, flyttet og ny bhg innenfor et veldig kort tidsrom, og han trengte litt ekstra tid til tilvenning i barnehagen men utenom det har det gått veldig fint.

Lykke til med valget, håper du finner det som blir riktig for dere ❤️
 
Enig med Veivalsa. Jeg hadde også tatt sjansen på å bytte sånn at jenta di kan knytte vennskapsbånd før skolestart.

Vi bor på bygda og har en skole og en barnehage så de fleste ungene har kjent hverandre siden de startet i barnehagen som 1 og 2 åringer. I klassene til ungene mine kom det to unger ekstra til skolestart som hadde gått i andre barnehager.
Disse nye ungene trengte forskjellig tid på å komme inn i gjengen med resten.
Spesielt den jenta som var litt sjenert kunne vi se hadde hatt fordel av å ha begynt det siste året i barnehagen kontra 1 klasse.
Det har gått seg til for henne alså, men det tok mye lengre tid for henne enn gutten som startet i samme klasse. Personlighet
 
Jeg ville ikke byttet, jeg hadde et trygt barn som stortivdes i barnehagen, men vi byttetfrdi han skulle få gå siste to årene i barnehgaen med de han skulle på skole med, jeg har aldri angret på noe så mye som jeg gjorde i etterkant, det ble ikke m noe bra for min sin det byttet der.

Jeg hadde ikke tenkt tanken på å bytte om jeg hadde hatt et barn som var litt utrygt hvertfall
 
Håper det er noen kloke sjeler her, som kan komme med noen gode råd.

Jenta vår er 3,5 år og trives i barnehagen. Hun er veldig avhengig av de voksne der, da hun ikke er den som aktivt blir med i lek. Hun er en forsiktig og snill jente. Så til problemet: vi trenger større plass, og hun går i en barnehage hvor barna skal videre til en skole hun garantert ikke skal gå på.

Vi ønsker å få henne inn i en ny bhg hvor hun kan bli venninne med noen hun også skal gå på skolen med. Spørsmålet er: vil det bli traumatisk for henne å bytte barnehage i en alder av nesten 4? Nesten samtidig vil hun bli storesøster for første gang.I tillegg til at hun er såpass reservert og avhengig av de gode voksne som støtter henne i leken...

Hun kan selvfølgelig gå ferdig i den Bhg hun går i nå, og trives i, vi kan finne et større sted å bo i nærheten, men da vil hun ikke ha noen hun kjenner til skolestart. Barnehagen har dessuten svært få barn, og det er vel egentlig ingen barn der som er helt 100 % bestevenn-materiale heller, men hun er nå i hvert fall helt trygg der og gleder seg til å dra dit hver dag.

Hva gjør vi?!?!
Men dere har ikke flyttet ennå? I så fall ville jeg ventet til det ble mer aktuelt. Hadde ikke tatt et utrygt/forsiktig barn ut av bhg det trivdes i FØR nødvendig når dere i tillegg skal ha baby. Det blir mye forandringer for barnetpå en gang. Kan man porsjonere forandringer til barna tenker jeg at det et lettere for barnet. I tillegg kan det vel tenkes at flytteplanene tar lengre tid enn dere tror eller at det ikke blir akkurat dit dere tror, da må kanskje barnet flyttes en gang til?
 
Takk for gode svar! Nå ble jeg jo enda mer usikker men.. Noen ville byttet og noen ville ventet.. Hjelp. Vi vurderer å selge leiligheten i mars, og barnahagesøknaden må eventuelt inn 1.mars... Oppstart i ny barnehage i august da i så fall.
 
Jeg tror at det er lettere å bytte mens hun går i barnehage fremfor skole. På skolen er det ingen til å "ta i mot" på samme måte som i barnehagen. Der vil jo de ansatte kunne ta ekstra hensyn til henne og hennes behov fremfor på en skole hvor man på sett å vis må klare seg litt mer selv. Men vet jo ikke om hvordan det vil være i forhold til å bli storesøster da. Har selv valgt å starte barnehage årene til min sønn som er enebarn og ikke kjenner noen andre barn med at vi starter i åpen barnehage og så får han 50% så lenge han ser ut til å trenge det eller kanskje starter på storbarnavdeling. Men vet jo ikke om det er jeg som har det behovet eller om det er han :angelic: Men jeg er nok generelt litt nølende om man kan si det sånn.
 
Ser for meg at å starte i 1.klasse uten å kjenne noen kan bli mye mer utfordrende enn å bytte Bhg. I Bhg er det flere voksne og mer fokus på tilvenning. Skolestart kan være ganske hardt for unger som har mange de kjenner til og med .
 
Ser for meg at å starte i 1.klasse uten å kjenne noen kan bli mye mer utfordrende enn å bytte Bhg. I Bhg er det flere voksne og mer fokus på tilvenning. Skolestart kan være ganske hardt for unger som har mange de kjenner til og med .

Har snakket med en jeg kjenner som er leder i bhg, og han mente faktisk at dette ikke var et utbredt problem. Ofte finner barna seg nye venner på skolen, og sklir bort fra de gamle vennene. Det var jo godt å høre
 
Jeg tror at det er lettere å bytte mens hun går i barnehage fremfor skole. På skolen er det ingen til å "ta i mot" på samme måte som i barnehagen. Der vil jo de ansatte kunne ta ekstra hensyn til henne og hennes behov fremfor på en skole hvor man på sett å vis må klare seg litt mer selv. Men vet jo ikke om hvordan det vil være i forhold til å bli storesøster da. Har selv valgt å starte barnehage årene til min sønn som er enebarn og ikke kjenner noen andre barn med at vi starter i åpen barnehage og så får han 50% så lenge han ser ut til å trenge det eller kanskje starter på storbarnavdeling. Men vet jo ikke om det er jeg som har det behovet eller om det er han :angelic: Men jeg er nok generelt litt nølende om man kan si det sånn.

Skole er det ikke aktuelt å bytte! :) er bytte av Bhg nå, evt siste året. Eller at hun bare går der til skolestart... Heller mot det siste nå. Blir nok litt mye for henne med ny Bhg og ny lillesøster...
 
Har snakket med en jeg kjenner som er leder i bhg, og han mente faktisk at dette ikke var et utbredt problem. Ofte finner barna seg nye venner på skolen, og sklir bort fra de gamle vennene. Det var jo godt å høre
Handler mer om å ha personer rundt som man kjenner, behøver ikke være venner. Snakker av egen erfaring.rekner med du skal ha permisjon også, så å
Bytte Bhg kan jo egentlig være topp tidspunkt mtp tilvenning
 
Har snakket med en jeg kjenner som er leder i bhg, og han mente faktisk at dette ikke var et utbredt problem. Ofte finner barna seg nye venner på skolen, og sklir bort fra de gamle vennene. Det var jo godt å høre
Det stemmer veldig godt
 
Handler mer om å ha personer rundt som man kjenner, behøver ikke være venner. Snakker av egen erfaring.rekner med du skal ha permisjon også, så å
Bytte Bhg kan jo egentlig være topp tidspunkt mtp tilvenning

Ja, med tanke på permisjon så er det jo lettere å bytte nå.. Sant det.

Problemet er bare at hvis det ikke blir bra med et bytte, så tar jeg fra henne 2 gode år til i en bgh hun elsker.... Hadde noen kunne gitt meg en garanti hadde jeg jo byttet, hehe.
 
Hadde byttet barnehage nå, min byttet da han var 3.5 og jeg gikk hjemme i permisjon. Var veldig fint å være i permisjon den tiden han byttet slik at han kunne få korte dager. Han ble ganske sliten de første ukene før han fant seg skikkelig til rette i den nye barnehagen. Så veldig glad for at jeg var hjemme og hadde mulighet til å gi han korte dager i starten :)
 
Håper det er noen kloke sjeler her, som kan komme med noen gode råd.

Jenta vår er 3,5 år og trives i barnehagen. Hun er veldig avhengig av de voksne der, da hun ikke er den som aktivt blir med i lek. Hun er en forsiktig og snill jente. Så til problemet: vi trenger større plass, og hun går i en barnehage hvor barna skal videre til en skole hun garantert ikke skal gå på.

Vi ønsker å få henne inn i en ny bhg hvor hun kan bli venninne med noen hun også skal gå på skolen med. Spørsmålet er: vil det bli traumatisk for henne å bytte barnehage i en alder av nesten 4? Nesten samtidig vil hun bli storesøster for første gang.I tillegg til at hun er såpass reservert og avhengig av de gode voksne som støtter henne i leken...

Hun kan selvfølgelig gå ferdig i den Bhg hun går i nå, og trives i, vi kan finne et større sted å bo i nærheten, men da vil hun ikke ha noen hun kjenner til skolestart. Barnehagen har dessuten svært få barn, og det er vel egentlig ingen barn der som er helt 100 % bestevenn-materiale heller, men hun er nå i hvert fall helt trygg der og gleder seg til å dra dit hver dag.

Hva gjør vi?!?!

Mine barn går i en bhg som ikke hører til skolen. Det bekymrer jeg meg ingenting for. Det er masse leker og bli kjent-opplegg på skolen. Ville heller fortsatt i nåværende bhg hvis både dere og barnet trives der. Ingen garanti for at ho blir like trygg i ny bhg :)
 
Da vi flyttet til ny kommune fortsatte ungene i bhg, jeg ville ikke bytte og siden jeg jobbet i den gamle kommunen, gjorde ikke 2 mil reise vei noe. Gruet meg litt til skole start da de ikke kjente noen.

Men det gikk supert. Tenker at det gjør det for de fleste, det er alltid mest dramatisk for mammaene, vi har en tendens til å overtenke :p

Mellomste er en sjenert gutt, eldste hadde så gode venner og gruet meg til å splitte de. De holdt litt kontakt senere da. Om det så varskole eller bhg så tror jeg de hadde blitt tatt godt vare på :)
 
Back
Topp