Dilemma i barnehagen

**kathrine**

Elsker forumet
Det har vært snakk om at barnehagen skal på noen utflukter og betyr kjøring i buss eller i privatbilen til de ansatte. Jeg har sagt at mine barn ikke får lov til det. Nå får jeg høre at på grunn av meg får nå ikke barnehagen dradd på tur. Det var visst et stort problem og de ville da at jeg måtte ha barna hjemme de dagene da hvis de skulle på tur.

Er ikke aktuellet at vi kan kjøre de selv der de skal. Må jeg godta dette?

men hvis barna blir kjørt i en privatbil så er det vel sikkert mulig å få satt inn bilsetene ihvertfall eller?  eller er det andre grunner til at de ikke kan være med?

Marthemoms skrev:
men hvis barna blir kjørt i en privatbil så er det vel sikkert mulig å få satt inn bilsetene ihvertfall eller?  eller er det andre grunner til at de ikke kan være med?

godtar over hode ikke at de skal i hverken buss eller privatbilen til de ansatte. Det er ikke seler i bussen. Er snakk om at 3 voksne skal passe på 12-13 ungen hvor mesteparten av ungene er små. Og de har tidligere kjørt med den minstegutten min på bare pute i privatbil da han var flere kilo for lett til å sitte på pute, og jeg hadde gitt skriftlig beskjed om at han ikke fikk lov.

*MamMathea* skrev:
er det en stor buss da, så de kunne brukt vogn å sitte i?

de minste ungene skal sitte i vogn. Er ikke aktuellet i det hele tatt.

Det jeg lurer på er vel egentlig om barnehagen kan kreve at jeg holder ungene mine hjemme?

har du full plass i bhg kan de ikke kreve at du har gutten hjemme på turdager - da skal de finne et alternativt opplegg til han. at han er på en annen avdeling eller lignende. du kan ikke være kresen på det alternativet opplegget.

buss er det ikke så strenge krav til sikring - jeg har full forståelse for at du ikke ønsker det. Har selv satt begrensninger der. bhg til mini har egen buss men de har seler og beltestoler - men de brukes helt ned i 1-års alderen. Så han fikk ikke lov å bli med på busstur før han var 3år og veide over 15 kg (som er kravet i bil).

Dersom de kjører privatbil er de pliktig til å sikre barna forsvarlig. dersom de hadde kjørt med min lillegutt kun på pute før han var 15 kg hadde jeg anmeldt de. Det du kan gjøre er å montere bilstolen hans i bilen til en av de ansatte når du leverer da?

Mrs Lutz skrev:
har du full plass i bhg kan de ikke kreve at du har gutten hjemme på turdager - da skal de finne et alternativt opplegg til han. at han er på en annen avdeling eller lignende. du kan ikke være kresen på det alternativet opplegget.

buss er det ikke så strenge krav til sikring - jeg har full forståelse for at du ikke ønsker det. Har selv satt begrensninger der. bhg til mini har egen buss men de har seler og beltestoler - men de brukes helt ned i 1-års alderen. Så han fikk ikke lov å bli med på busstur før han var 3år og veide over 15 kg (som er kravet i bil).

Dersom de kjører privatbil er de pliktig til å sikre barna forsvarlig. dersom de hadde kjørt med min lillegutt kun på pute før han var 15 kg hadde jeg anmeldt de. Det du kan gjøre er å montere bilstolen hans i bilen til en av de ansatte når du leverer da?

Takk. Var det jeg også trodde. Etter at de kjørte med han uten lov så gir jeg de ikke lov til å kjøre med han igjen. Skal heldigvis begynne i ny barnehage til august.

**kathrine** skrev:
Marthemoms skrev:

godtar over hode ikke at de skal i hverken buss eller privatbilen til de ansatte. Det er ikke seler i bussen. Er snakk om at 3 voksne skal passe på 12-13 ungen hvor mesteparten av ungene er små. Og de har tidligere kjørt med den minstegutten min på bare pute i privatbil da han var flere kilo for lett til å sitte på pute, og jeg hadde gitt skriftlig beskjed om at han ikke fikk lov.

I alledager.... 3 ansatte på så mange på tur? Tjohei.. høres merkelig ut!
Og "får høre det" at du ødelegger turen..? Det er jo slikt de må godta eller forandre på tilbudet.
I privatbil kan du vell putte i en bilstol!
trodde de fleste var så oppegående at de brukte bilstol... (bhg)

Jeg har også sagt at de kan kjøre buss/bil men MED bilstol. (kunne huke av for Uten Bilstol..)

jeg jobber selv i bhg,og når vi er på tur i buss eller bil så har alltid de minste sittet i riktige bilstoler uten problem. er jo rart at du nekter dem hvis de kan sitte riktig sikret da.... skjønner du er skeptisk hvis de ikke er riktig sikret,men du kan jo kreve at de skal sikres. at di ødelegger turen kan de ikke si,men jeg må si jeg kan skjønne frustrasjonen deres også...

Back
Topp