dilemma fra bhg

februarogmars:)

Betatt av forumet
trenger litt hjelp og råd fra dere om hva jeg skal gjøre hær. har nevnt det tidligere at barnevogna til Mathias har fått litt jordslag eller blåmann i kalesjen etter han begynte i barnehagen. det er jo frivillig å la vognen stå igjen i utebua, og tenkte derfor at barnehagen kom til å bruke det som argument dersom vi hadde gått videre med den saken. Siden jeg har hvert gravid siden Mathias begynte i barnehagen og slitt mye med kvalme og bekkenløsning har vi bare latt vognen stå i barnehagen fast.

I dag bestemte jeg meg derimot for å ta med vognen hjem for å vaske kalesjen med en utemøbelspray som skal ta jordslag. Da jeg brettet opp ryggen på vogna så jeg at det lå en lue nederst i trekket til kalesjen, tok den opp og så at den var full av hull og datt fra hverandre. Først tenkte jeg at
den sikkert har blitt klemt flere ganger i den delen hvor man legger ned ryggen og at det var derfor det var hull i den. Etterhvert kjente jeg litt rar lukt av lua og så at den var full av musebasj.

jeg sendte melding til avdelingen og fikk til svar at de var klar over problemet og at det var satt opp feller. jeg synes det er skremmende at vi som foreldre ikke har blitt varslet i saken. det er jo en vogn som Mathias sover i 1-2 timer hver dag han er i barnehagen. Nå skal det jo sies at han har hvert ekstremt mye syk i vinter, noe mamma mener godt kan komme av bakterier fra musene. jeg tenker at når musene oppholder seg i det stoffet til kalesjen som henger ned vil det si at musene er rett under hodet til Mathias. Når ryggen på vognen alltid er lagt ned,, hvordan hvet da barnehagepersonalet at det ikke ligger mus der når Mathias blir lagt. Dersom musene klatrer opp dit kan de også ha klatrer opp i andre deler av sengen for å gjøre fra seg.

mamma jobber selv i barnehage som assistent, og hun ble sjokkert over at vi ikke hadde hørt noe om det. det kan ikke være bra at små barn ligger i museavføring. vi tenkte jo å bruke denne vogna til babyen som kommer (26.03) men har ikke lyst til at noen av barna mine skal tilbringe tid i en vogn som kan være full av musetiss og basj.

Hva hadde dere gjort? Mamma mener jeg burde kreve erstatning for vogn eller kalesje på grunn av helsefarlige bakterier i vogna på bakgrunn av at vi ikke har fått beskjed. hadde barnehagen varslet når de ble klare over problemet hadde jeg ikke latt barna stå i boden.

Herregud, så ekkelt!
Tror jeg er enig med mammaen din om å kreve erstatning. Fins det mus der barnevognene står burde foreldrene få beskjed så fort det blir oppdaget! Utrolig mange sykdommer som kan være ute og gå, så med mindre det går an å vaske vogna så den blir spotless, ville jeg ha kjøpt ny.

Jobber selv i barnehage, så føler det er en selvfølge å si ifra om sånne ting.

det er det jeg mener også. Går selv førskolelærerutdanningen og er straks ferdig utdannet. hadde jeg jobbet i en barnehagen hvor det var oppdaget mus i vognboden hadde jeg rådet alle foreldre til å ikke oppbevare vognene der, og skrevet beskjed til alle foreldrene med en gang problemet ble oppdaget.

har derimot lest litt på nettet nå om hvordan det er med erstatning på utstyr som blir ødelagt i barnehagen, og det virker ikke som om barnehagene erstatter ting uten at det er livsviktige ting barna er avhengige av.

jeg skjønner jo at barnehagene ikke kan erstatte alle strømpebukser det blir hull i eller regntrekk hvor glidelåsen ødelegges, men når barnehagen har vert klare over problemet med mus i boden og ikke gitt beskjed synes jeg det blir drøyt, og da har ikke vi som foreldre fått mulighet til å forhindre at vognene skal bli ødelagte. jeg vet at det er frivillig å la vognene stå i boden. og at det på en måte er eget ansvar, men dette synes jeg uansett barnehagen skulle opplyst om. vi hadde jo regnet med å bruke denne vognen på lillebror, men det er ikke mye aktuell med tanke på hvordan innsiden av den nederste delen av kalesjen så ut med museavføring og oppspist lue

En vogn er jo ikke akkurat livsnødvendig for et barn men det koster gjerne noen kroner ekstra enn en strømpebukse. Syns du bør ta det opp med barnehagen og kreve erstatning for vogna.
Når det gjelder at dere ikke har fått informasjon om museproblemet ville jeg tatt det opp med FAU også. Da kan FAU ta den biten av saken videre med ledelsen i barnehagen og formidle informasjon videre til de andre foreldrene.

Dette hadde jeg blitt fly forbannet for! Dette burde de virkelig informert foreldrene om og funnet ett annet sted barna kunne sove til problemet var over. Og en ting er vognene. Hva hvis musene kommer seg inn der barna ligger og gnager på de mens de sover???

Dette burde du absolutt klage på!
Mus (og andre gnagedyr) er nokon av dei dyra som sprer mest bakteriar og parasittar! Ver forresten obs med handvasken etter å ha handtert museavføring(om du har vore direkte kontakt), for mus er storspeiar av toxoplasmose, som er farleg for barnet i magen.

Heilt uhaldbart at bernehagen ikkje har varsla. De har ikkje hatt mulegheita til å forebygge museproblemet, når de ikkje veit at det er eit problem. Så at vogna no er øydelagt (reknar med at ikkje alle delar kan vaskast på 60grader eller desinfiserast), burde dei absolutt dekke heile eller deler av kostnaden det blir å erstatte vogna.
Potensielle farlege smittekjelder SKAL varslast! Noko anna er uhøyrt!

Kjenner eg vart skikkeleg sint og provosert på barnehagen der altso...

Jeg ville iallefall undersøkt hvilke rettigheter man har i slike tilfeller. Det må da finnes lover for slikt?? Er jo som flere her nevner farlige bakterier å alt mulig som barnet har blitt utsatt for.. Hadde tatt en tur til legen og jeg, hørt om det er noen prøver som burde bli tatt i tilfelle sykdom..
Barnehagen vår hadde mus i boden en gang, da fikk vi beskjed med en gang dem oppdaga d, og ble bedt om å ta med vogner og poser etc hjem hver dag, for boden ble stengt av og det ble satt opp feller med en gang. Gikk sikkert 2-3 mnd før dem tok i bruk boden igjen, for dem ville være 110% sikker på at alle musene var borte.

Dette hørtes absolutt ikke greit ut!
Jeg ville tatt det opp med personalet...
Vognene står nok i bhg på eget ansvar,men jeg synes da det er bhg`s plikt å
opplyse om at vognene kan bli utsatt for ødeleggelser i bua pga fukt og mus...!

Fysj a me... Nei klag! :) Lykke til.....

Back
Topp