Dilemma: første dag i ny jobb i dag!

HoneyBooBoo

Forelsket i forumet
Oktoberlykke 2019
Jenter, jeg trenger hjelp! Har i dag hatt første dag i ny jobb. Jeg har kun vært ansatt som ekstrahjelp i klesbutikk, og søkte for noen uker siden, som et siste desperat forsøk før magen begynte å synes, på en full stilling i en annen butikk. Jeg valgte p ikke si noe om graviditeten, da jeg visste de hadde fått inn mange søknader. Jeg fikk jobben(LYKKE!!) og hadde som sagt første dagen der i dag.

Sjefen er helt super, og vi kommer veldig godt overens. MEN, jeg er allerede 15 uker førstkommende fredag, og magen kommer sakte men sikkert de neste ukene. Jeg lurer sånn på hvordan jeg skal gjøre det her. Jeg burde kanskje ha sagt noe under intervjuet, men var egoistisk og prioriterte økonomisk sikkerhet i mammapermisjonen. Så hvordan skal jeg gjøre det nå? Skal jeg være ærlig og beklage at jeg ikke sa noe før kontrakten ble underskrevet, og risikere å få et dårligere forhold med sjefen? Eller skal jeg dra en "hvit" løgn og si at jeg nettopp fant det ut(noe som kunne ha skjedd, fant det ut rundt disse tider ved siste svangerskap)?

Hva ville dere gjort?

Sent from my iPhone using BV Forum

Oi, vanskelig og si, jeg har ikke vært i lignenende situasjon så jeg vet ikke, men jeg tror jeg ville hoppet i det og sagt det som det er....
Lykke til med hva du bestemmer deg for.

Oi... Den var kinkig! Altså, du er jo ikke pliktig til å fortelle noe før 3 mnd før permisjonsstart. Så du har loven på din side om ikke annet, du har ikke gjort noe "galt":) men skjønner veldig godt at du føler som du gjør.
Men hva du skal gjøre er en annen sak. Vet ikke hva jeg ville gjort selv heller.

Jeg hadde vært kynisk for arbeidsmarkedet krever det. :(

Gratulerer så masse med jobb:D hm.. tror jeg ville sagt det som det er.. Mer kjipt hvis hun skulle mistenke at du lyver eller skulle få høre det senere.. Feks du skulle glemme deg ut å si no.. :)

Skal ikke være lett, skal prøve jobbe selv som servitør i midten/slutten av juli og da er jeg ca 20-21 uker på vei... Har heler ikke sagt no enda.. Men hvis han er fornøyd og jeg kjenner på at jeg klarer den jobben. (heldigvis ikke dårlig eller noe annet spesielt) Så tenker jeg å si det da.. Men er litt redd for at jeg skulle fått en tlf eller no senere om at jeg ikke kan av lika vel eller no :/

Trenger virkelig en jobb hvis vi skal få kjøpt oss hus! Hvis ikke må vi håpe på at vi finner et billig.....

Sent from my C6903 using BV Forum mobile app

Gratulerer så masse med jobb:D hm.. tror jeg ville sagt det som det er.. Mer kjipt hvis hun skulle mistenke at du lyver eller skulle få høre det senere.. Feks du skulle glemme deg ut å si no.. :)

Skal ikke være lett, skal prøve jobbe selv som servitør i midten/slutten av juli og da er jeg ca 20-21 uker på vei... Har heler ikke sagt no enda.. Men hvis han er fornøyd og jeg kjenner på at jeg klarer den jobben. (heldigvis ikke dårlig eller noe annet spesielt) Så tenker jeg å si det da.. Men er litt redd for at jeg skulle fått en tlf eller no senere om at jeg ikke kan av lika vel eller no :/

Trenger virkelig en jobb hvis vi skal få kjøpt oss hus! Hvis ikke må vi håpe på at vi finner et billig.....

Takk for det! Det er en utrolig lettelse, har vært nervøs for hvordan det neste året skulle bli økonomisk. Har fått jobbe nesten fulltid i jobben som ekstrahjelp også, men plutselig er det ikke like mye behov for en ekstra på jobb som ellers. Da er det kjedelig å kun ha krav på 10 timer i måneden i kontrakten.

Hmm, vet virkelig ikke hvordan jeg skal gjøre det. Er kun familie og de aller nærmeste vennene våre som vet om graviditeten så langt, så er ingen andre som kommer til å avsløre det på noen måte. Uff, jeg har visst så godt de siste ukene at dette dilemmaet kom til å komme hvis jeg ble ansatt, men det er vanskeligere for samvittigheten enn jeg trodde det skulle bli :/

Krysser forresten fingre og tær for at du får jobb også, Lykke<3! Det har så mye å si for trivselen fremover.. :)

Takk for det! Det er en utrolig lettelse, har vært nervøs for hvordan det neste året skulle bli økonomisk. Har fått jobbe nesten fulltid i jobben som ekstrahjelp også, men plutselig er det ikke like mye behov for en ekstra på jobb som ellers. Da er det kjedelig å kun ha krav på 10 timer i måneden i kontrakten.

Hmm, vet virkelig ikke hvordan jeg skal gjøre det. Er kun familie og de aller nærmeste vennene våre som vet om graviditeten så langt, så er ingen andre som kommer til å avsløre det på noen måte. Uff, jeg har visst så godt de siste ukene at dette dilemmaet kom til å komme hvis jeg ble ansatt, men det er vanskeligere for samvittigheten enn jeg trodde det skulle bli :/

Ja skjønner deg godt!! Kjempe bra du fikk jobb :D Du har ikke gjort noe ulovlig! Som hun andre sa så trenger man ikke å si noe før de 3siste mnd.. Men vet hvordan du føler deg! Er så usikker selv på hva og evt hvordan jeg skal si det.. Litt kjipt å kanskje jobbe for en sur sjef..

Magen har så vidt vokset litt.. Årh hvorfor skal noen ikke ville ha oss gravide... :/

Du har vel jobbet deg opp til foreldrepenger? :)

Har ikke jeg fått gjort :/ søkt mange plasser.. Så må begynne å jobbe igjen ikke så lenge etter fødsel.. Men bare deltid da, hvis jeg får jobb..

Tusen takk, håper på det og at jeg ikke blir helt utslitt av å "løpe " rundt med brette ;p :)

Ja skjønner deg godt!! Kjempe bra du fikk jobb :D Du har ikke gjort noe ulovlig! Som hun andre sa så trenger man ikke å si noe før de 3siste mnd.. Men vet hvordan du føler deg! Er så usikker selv på hva og evt hvordan jeg skal si det.. Litt kjipt å kanskje jobbe for en sur sjef..

Magen har så vidt vokset litt.. Årh hvorfor skal noen ikke ville ha oss gravide... :/

Du har vel jobbet deg opp til foreldrepenger? :)

Har ikke jeg fått gjort :/ søkt mange plasser.. Så må begynne å jobbe igjen ikke så lenge etter fødsel.. Men bare deltid da, hvis jeg får jobb..

Tusen takk, håper på det og at jeg ikke blir helt utslitt av å "løpe " rundt med brette ;p :)

Jeg hadde fått foreldrepenger uansett, men det er så uforutsigbart. Si jeg hadde hatt mellom 13 og 20 000 utbetalt de siste månedene, som har vært typiske måneder for meg det siste året, så kunne jeg jo plutselig hatt noen måneder nå fremover hvor de ikke hadde trengt meg i det hele tatt. Når de da tar utgangspunkt i gjennomsnittet av de 6 beste av de 10 siste månedene i utregningen av foreldrepenger, kunne jeg plutselig sittet igjen med veldig mye mindre i månedene etter fødsel, noe som naturlig nok hadde gått ut over hverdagen hjemme. Jeg er derfor sjeleglad for at jeg endelig har noe fast. Forutsigbarheten er deilig å tenke på! :)

Hehe, det går nok veldig fint! med litt vilje greier man alt :D

Forhåpentligvis er sjefen din så oppegående at hun ikke blir sur, da det ikke er noe å bli sur for :) selv så anbefaler jeg alle mine ansatte til å være medlem i handel og kontor, da har du hjelp om det skulle oppstå ekle situasjoner, om de da også velger å si at de ikke har bruk for deg osv etter endt prøvetid, kan handel og kontor nekte bedriften å ansette andre i ny stilling i 3 eller 6 mnd ( ble litt usikker nå) mest sannsynlig vil ikke noe skje, men bedre føre var:) lykke til iallefall, og gratulerer med ny jobb!! :D

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jeg hadde fortalt det nå. Ellers kan du risikere å ødelegge den gode tonen med sjefen din.. ærlighet varer lengst hos meg i hvertfall. .

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Gratulerer med jobb :) Bra at du tenkte på deg selv og det du har krav på! Det er vel de færreste som forteller "fremmede" folk på intervju at man er gravid, når det kanskje er så tidlig at man ikke har fortalt det til venner og familie en gang. Så det kan ikke en arbeidsgiver forvente. Jeg hadde sagt det når magen hadde poppet frem. Dersom forholdet til sjefen blir ødelagt av at du er gravid så er h*n en helt utrolig elendig sjef. Jeg tenker at h*n nok blir glad på dine vegne - uansett når du forteller det :)

Jeg sitter i akkurat samme dilemma. Og det er fryktelig kjedelig å ikke vite hva en skal gjøre. Jeg begynte nettopp i ny jobb på fredag som var, og har ikke fortalt at jeg er gravid. Men har sagt det til både venner og familie. Men som moren min og svigermoren min sa, jeg er ikke pliktig til å si noe før jeg er 6mnd på vei. Selv har jeg begynt å få litt mage. Men jeg har ikke signert noe kontrakt enda. Og kommer ikke til å si noe før kontrakten er signert. Så venter jeg kanskje ett par uker etter det før jeg sier noe, med mindre dem spørr meg om jeg er det.
Jeg må rett og slett tenke egoistisk, og tenke på at jeg vil ha en god og sikker økonomi i permisjonstiden. :-)

Så ja, jeg velger å vente noen uker til med å "røpe" meg, eller bare vente å se om dem heller spør. Og da kommer jeg bare til å si at grunnen til jeg ikke sa noe var fordi jeg trodde ikke det hadde så mye å si, så det falt meg ikke inn å si noe da. Og at siden det er ny jobb så ville jeg vente med å si noe før etter ultralyd, for å være på den sikre siden :) Blir litt løgn, men det får være.

Jeg fikk også nettopp kontrakt , i ett firma som til og med har ansettelsestopp , men de ville absolutt ha meg med . Har heller ikke sagt jeg er gravid , vet ikke helt hvordan jeg skal si det :( gruer meg masse!

Desember 2014 spire - etter 6 års prøving!

Tenker så lenge du ikke er pliktig til å si noe før 3 mnd før så har du ikke gjort noe galt.. og siden du er 15 uker så har du mange uker igjen før du måå si noe :-) kanskje du ville vente fordi du ville være helt sikker på at alt var bra med lille i magen og har derfor valgt å vente å si noe.. når har du OUL da? Evt venye til etter den om du har lyst å vente så lenge..
Uansett så trur eg ho vil forstå..det er jo ikke uvanlig å ikke si noe om å være gravid på ibtervju i dag..det trur eg de fleste arbeidsgivere vet..for de vet at graviditet kan sette deg tilbake om det er lov eller ei.. lykke til ;-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Bedre å være ærlig og si at du er gravid, du har jo tid etter permisjonen også;) og de valgte deg fordi du var best;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg starter i ny jobb i august og var å signerte kontrakt nå mandag, var da nesten 17 uker på vei og valgte å si det som det er :) Jeg tror det er lettere for sjefen å "ta det bra" jo tidligere de får vite det, og at de ikke føler at man har gått bak ryggen på de over lenger tid (selv om man ikke er pliktig å si noe før 3 mnd før) :) Nesten ingen som sier noe på intervju, og det tror jeg ikke de forventer heller :) Men du må kjenne på hva som er rett for deg :)

Gravide trenger jo også jobb så om sjefen er sånn passe oppegående skjønner h*n at det er ikke noe man forteller på et intervju. Hvertfall ikke når man er i første trimester.
Selv om det ikke er lov og ikke vurdere gravide på lik linje som alle andre er det jo inhen hemmelighet at det blir gjort.
Ville fortalt at jeg var gravid uten og utdype det noe mer om jeg visste det eller ikke under intervjuet.

♡ Venter en skatt i Desember 2014 ♡

Taster på appen :)

Back
Topp