Dilemma ang jul

tingeling1990

Glad i forumet
Jeg kommer opprinnelig fra en liten øy hvor man må ta ferge for å komme ut til... det tar ca 45 min å kjøre fra fergekaia til sykehuset (pluss ca 1 time ferge, men den slutter å gå kl 22 på kvelden).. der er alltid ambulansebåt tilgjengelig.. samboer har gitt meg streng beskjed om at i år feirer vi jul med hans foreldre på fastlandet, da han er livredd jeg skal føde der ute.. det er min første jul borte fra familien.. har forsont meg med dette, men jeg ønsker veldig å dra ut til familien i romjulen.. klarer ikke å gå hele julen uten å se de :( hadde avtalt med foreldrene mine at vi kom 3. Juledag og ble i 2 dager.. dette er plutselig helt uaktuelt for samboeren, han mener det ikke er forsvarlig.. jeg blir litt oppgitt fordi jeg er jo vant til denne livsstilen og har ikke noe i mot å ta verken helikopter eller ambulansebåt om det skulle være krise.. har klart å overtalt at vi blir 1 natt, så lenge det ikke er meldt storm (vestlandsjul)..har termin 13. Januar (mamma har født alle 3 barna 3 uker før tiden).. overreagerer han? Eller er jeg for avslappet mtp tidlig fødsel der ute?

Jeg forstår deg veldig godt, og synes kanskje han overreagerer ja.. men det er jo fordi jeg er i en lignende situasjon selv..

mine foreldre bor innerst i en fjord, og på vinteren kan det gå ras slik at begge sider av fjorden blir stengt.. og da er man innestengt der og kommer ingen vei.. for å komme til sykehuset må man ta ferge, enten fra ene eller andre enden av fjorden.. begge slutter å gå klokka 11/12.. og det tar vel en halvtime på glatt føre å kjøre til hver av dem.. men jeg har såå lyst å feire jul hos mine foreldre! Jeg bor rett ved den ene ferga, og bruker vanligvis 20 min på å kjøre til mamma så det er jo ikke store avstanden heller :)

jeg tenker jo selvfølgelig å bli hjemme hvis det er meldt rasfare og skikkelig uvær, siden det i jula bare er ca en uke til termin :) men mener det blir for dumt å holde seg hjemme under normale omstendigheter.. samboer er ikke enig ;) det morsomme er jo at det egentlig tar kortere tid å komme seg til sykehuset fra mamma enn hjemmefra..

Han stresser nok litt mer enn nødvendig, men igjen så vet man jo aldri. Men ambulansebåt og helikopter burde jo være bra nok, men disse mannfolka føler nok et veldig stort behov for å passe på oss nå som det nærmer seg termin og det er jo bare godt ment selv om det kan være litt frustrerende. Men om han har sagt ja til en natt - kan du ikke prøve å si at det er mer stressende for deg å kjøre fram og tilbake for en dag bare og at det vil være bedre for både deg og baby og rekke å slappe av hjemme med familien din noen dager slik at det ikke bare blir hei og hade? :)

Vi skulle egentlig hjem til min familie i år da vi har vært med hans de siste to årene. (skulle egentlig hjem i fjor men jobber turnus og måtte jobbe i jula). Så siden dette da blir tredje jula med hans familie spurte jeg svigers om vi ikke kunne invitere familien min hit i år så feirer vi sammen hele gjengen. Dette ble heldigvis godt tatt i mot av alle så da blir det stor julefeiring i år.

Jeg kommer opprinnelig fra en liten øy hvor man må ta ferge for å komme ut til... det tar ca 45 min å kjøre fra fergekaia til sykehuset (pluss ca 1 time ferge, men den slutter å gå kl 22 på kvelden).. der er alltid ambulansebåt tilgjengelig.. samboer har gitt meg streng beskjed om at i år feirer vi jul med hans foreldre på fastlandet, da han er livredd jeg skal føde der ute.. det er min første jul borte fra familien.. har forsont meg med dette, men jeg ønsker veldig å dra ut til familien i romjulen.. klarer ikke å gå hele julen uten å se de :( hadde avtalt med foreldrene mine at vi kom 3. Juledag og ble i 2 dager.. dette er plutselig helt uaktuelt for samboeren, han mener det ikke er forsvarlig.. jeg blir litt oppgitt fordi jeg er jo vant til denne livsstilen og har ikke noe i mot å ta verken helikopter eller ambulansebåt om det skulle være krise.. har klart å overtalt at vi blir 1 natt, så lenge det ikke er meldt storm (vestlandsjul)..har termin 13. Januar (mamma har født alle 3 barna 3 uker før tiden).. overreagerer han? Eller er jeg for avslappet mtp tidlig fødsel der ute?
Går nok veldig bra skal du se. Hadde termin 2 februar sist og reiste hjem 7-8 februar sist. Snuppa kom 9. Februar på natten. Men er jo folk som føder også fra landet så var ikke bekymret om det skulle startet der. Mamma har også fødtføf tiden, mn det gjorde ikke jeg:p

Hvor lenge varte fødslene til din mor? de sier jo ofte at fødselforløpet gjerne blir likt. jeg skal ærlig si at jeg ville ikke reist bort så nærmt termin. iallefall ikke med lang ferge og vei. det kan jo i tillegg være glatte veier og kø. jeg har veldig lite lyst på en transport fødsel selv.

Så jeg ville heller ha invitert familien hjem til meg selv enn å lage mye lengre reisevei hvis fødsel starter.

Men nå har jeg en fødsel bak meg som var 30 min for lang til å være styrtfødsel. Så jeg har økt sjangse for styrtfødsel denne gangen også.

Det er folk som bor verre til som blir gravide og får unger. Kan ikke stresse seg selv opp i det uendelige.. :) Vi skal feire jul 3 timer vekke fra sykehus. Noe som vil si at jeg potensielt kan føde i en tunnel etc, da min forrige fødsel gikk veldig raskt :) Men man kan ikke la det styre hele hverdagen da :) At moren din fødte 3 uker før har ingenting å si for når du føder.. mer fødselslengden osv

Kan du ikke høre med jordmor hva hun tenker?:happy: Kanskje samboeren din blir litt roligere hvis fagfolk sier det er Ok.
Jeg personlig har ikke ønsket å reise bort så "nærme" termin, men det blir en annen sak :p

Vi skal til tysnes å feire jul hos svigers, der går ikke fergen på ettermiddag/kveld i julen. Men de har ambulanse på øyen og fergen på ene siden av øyen ligger alltid i beredskap, så får eventuelt føde på Stord om vi ikke kommer oss til Bergen. Har termin 7 januar og fødte litt før sist. Feiret da også jul hos svigers og hadde termin 15 januar :)
Hvis dette er din første er det minimal sjangse for at babyen kommer så mye før, at din mor har født før termin trenger ikke å ha noe å si på når du føder, de er jo blitt enda flinkere å sette termin med årene. Hvordan oul termin i forhold til mens termin? :)

Menstermin 03.01 og oul er 13.01, så er faktisk en del forskjell :p men prøver å overtale samboer med at viss det er fint vær og ingen symptom på fødsel så kan vi være der.. kanskje jeg klarer å overtale han når vi først er der ute :p var jordmor som sa at mange føder ofte likt sin mor, derfor tenker jeg at det kan være en viss sjanse for at bebisen kommer før :p han vil også feire enn venninde som er 30 år i romjulen, og vi må ta ferge dit og.. prøver å forklare at jeg heller vil prioritere familien enn å reise hit og dit.. men han føler øya er så langt unna fordi :p alt ukjent er skummelt.. det bor jo 1000 mennesker der, og mange går jo gravide der ute også.. og rekker å føde på sykehuset :p tror han ser for seg skrekkscinario med at vannet går og bebisen kommet ut 10 min etter :p haha! Viss jeg må føde mens vi er med svigers må jeg dra til et annet sykehus også, da det andre er lengre unna :p mange dilemmaer og hensyn å ta :p

Jeg tror kansje jeg hadde blitt litt streng. Det er din familie, din kropp og du som skal føde ungen.
Forstår jo at han er påpasselig, min er beskymret bare vi drar på besøk til svigers en 30 min unna sykehuset. Men jeg satte han fint på plass.

Hva med å prøve "jeg forstår at du er beskymret, men jeg ønsker veldig å besøke familien, og det kan være bra psykisk for meg å ta turen". Så går det jo også an å se det an, kjenne på kroppen i dagene før du drar. Man kan jo ofte merke det når det virkelig nærmer seg.

Selv om mange fødsler foregår likt, skjer jo statistisk sett de fleste fødsler for førstegangsfødende i uka etter termin. Håper det ordner seg. :)

Jeg tror kansje jeg hadde blitt litt streng. Det er din familie, din kropp og du som skal føde ungen.
Forstår jo at han er påpasselig, min er beskymret bare vi drar på besøk til svigers en 30 min unna sykehuset. Men jeg satte han fint på plass.

Hva med å prøve "jeg forstår at du er beskymret, men jeg ønsker veldig å besøke familien, og det kan være bra psykisk for meg å ta turen". Så går det jo også an å se det an, kjenne på kroppen i dagene før du drar. Man kan jo ofte merke det når det virkelig nærmer seg.
Ja, prøvde i går å være streng og si det er min familie og jeg har aldri feiret borte før :p men det var til ingen nytte... men skal pakke med meg en ekstra truse og så skal jeg nok få overtalt han til en natt til når vi først er der!:p hihihi! Fødebagen og bilstolen blir med oss hele julen også :)

Ja, prøvde i går å være streng og si det er min familie og jeg har aldri feiret borte før :p men det var til ingen nytte... men skal pakke med meg en ekstra truse og så skal jeg nok få overtalt han til en natt til når vi først er der!:p hihihi! Fødebagen og bilstolen blir med oss hele julen også :)
Lov å bli litt sinna, bare så du vet det. Men jeg tror nok også at det blir lettere når dere allerede er der :-)

Menstermin 03.01 og oul er 13.01, så er faktisk en del forskjell :p men prøver å overtale samboer med at viss det er fint vær og ingen symptom på fødsel så kan vi være der.. kanskje jeg klarer å overtale han når vi først er der ute :p var jordmor som sa at mange føder ofte likt sin mor, derfor tenker jeg at det kan være en viss sjanse for at bebisen kommer før :p han vil også feire enn venninde som er 30 år i romjulen, og vi må ta ferge dit og.. prøver å forklare at jeg heller vil prioritere familien enn å reise hit og dit.. men han føler øya er så langt unna fordi :p alt ukjent er skummelt.. det bor jo 1000 mennesker der, og mange går jo gravide der ute også.. og rekker å føde på sykehuset :p tror han ser for seg skrekkscinario med at vannet går og bebisen kommet ut 10 min etter :p haha! Viss jeg må føde mens vi er med svigers må jeg dra til et annet sykehus også, da det andre er lengre unna :p mange dilemmaer og hensyn å ta :p
Da tror eg ikke babyen melder sin ankomst før tidligst 3 januar, så tror ikke dere trenger å bekymre dere og er det første barnet tar fødsel gjerne litt lengre tid :) Er jo bare å dra med en gang en kjenner at nå tror eg det er i gang :)

Jeg hadde holdt det litt åpent jeg. Kjent litt på formen så tett opp mot dagen og kanskje tatt det litt på sparket. Føler du deg fresh og fin, så dra, vis ikke blir hjemme :) mamma har født 2 barn over termin og jeg har født et 11 dager før, så det trenger ikke være likt :) og kanskje droppe overnattingen som en kompromiss? Har en samboer som hadde nok sagt det samme :) men jeg tror det bunner i dems frykt for mor og barn og dems ansvar starter å merkes for dem ;) så ta det som et positivt tegn og prøv å vis litt forståelse og finn en løsning begge kan leve med :) hjulpet her å også ha en plan vi lagt sammen klar :)

Har sagt til han at jeg skjønner hva han mener, og at vi absolutt ikke kommer til å reise dersom været er dårlig og jeg føler meg dårlig.. da får evt mamma og pappa ta med brødrene mine hit på dagstur :) prøver liksom å berolige han med at det går bra, men vi får se i julen da :) håpet er å kunne reise dit :) er bare synd han er så bestemt nå, men kan hende han blir mere åpen for deet om alt ligger godt til rette for at det går bra :) tiden vil vise!

Etter TUL hadde jeg termin 15. Januar, og da planla vi å reise til Alta på juleferie. I Alta er det ikke sykehus, bare fødestue (hvor jeg ikke hadde fått føde pga risikosvangerskap), så nærmeste sykehus er Hammerfest, som er 2 timer unna med bil. Hverken jeg eller samboer hadde noe imot den tanken. Man blir jo enten kjørt med ambulanse eller flydd med ambulansefly...
MEN så ble jeg flyttet frem, og har nå termin 8. Januar, noe som vil si at jeg ikke hadde fått lov til å fly hjem igjen, så da blir vi i Bergen.. Jeg synes det er skikkelig kjipt, og kjenner hormonene virkelig river og sliter i meg, hadde gledet meg sånn til å feire jul med familien til mannen!

Men, for å svare på spørsmålet ditt - Ja, jeg synes mannen din er for hysterisk.

Etter TUL hadde jeg termin 15. Januar, og da planla vi å reise til Alta på juleferie. I Alta er det ikke sykehus, bare fødestue (hvor jeg ikke hadde fått føde pga risikosvangerskap), så nærmeste sykehus er Hammerfest, som er 2 timer unna med bil. Hverken jeg eller samboer hadde noe imot den tanken. Man blir jo enten kjørt med ambulanse eller flydd med ambulansefly...
MEN så ble jeg flyttet frem, og har nå termin 8. Januar, noe som vil si at jeg ikke hadde fått lov til å fly hjem igjen, så da blir vi i Bergen.. Jeg synes det er skikkelig kjipt, og kjenner hormonene virkelig river og sliter i meg, hadde gledet meg sånn til å feire jul med familien til mannen!

Men, for å svare på spørsmålet ditt - Ja, jeg synes mannen din er for hysterisk.
Uff så kjedelig :/ vi får ta igjen julefeiringen neste år med familien tror jeg! :)

Jeg hadde holdt det litt åpent jeg. Kjent litt på formen så tett opp mot dagen og kanskje tatt det litt på sparket. Føler du deg fresh og fin, så dra, vis ikke blir hjemme :) mamma har født 2 barn over termin og jeg har født et 11 dager før, så det trenger ikke være likt :) og kanskje droppe overnattingen som en kompromiss? Har en samboer som hadde nok sagt det samme :) men jeg tror det bunner i dems frykt for mor og barn og dems ansvar starter å merkes for dem ;) så ta det som et positivt tegn og prøv å vis litt forståelse og finn en løsning begge kan leve med :) hjulpet her å også ha en plan vi lagt sammen klar :)
Samme her! Mamma fødte både meg og søsteren min 2 uker på overtid, mens jeg selv fødte førstemann 11 dager før termin :)
Så det behøver ikke være likt, nei. Men sånn for å roe ned din kjære, så kunne dere kanskje bedt dem til dere denne gangen istedet?

Samme her! Mamma fødte både meg og søsteren min 2 uker på overtid, mens jeg selv fødte førstemann 11 dager før termin :)
Så det behøver ikke være likt, nei. Men sånn for å roe ned din kjære, så kunne dere kanskje bedt dem til dere denne gangen istedet?
Problemet er at det går sjeldnere ferge på røddager og vi har bare en liten gjesteseng (plass til 2 om en ikke er kresen på plassen) og begge brødrene mine er hjemme:p så da må det bli dagstur på de, og det blir ikke mange timene.. så da er det bedre at jeg får 1 døgn iallefall der :p får ta det som det kommer... først og fremst helsa og forma!:)

Back
Topp