DieselbilF***HE****!!! *oppdatert x2*

TonjeJenta

Forumet er livet
VIP
Ja.. nå har jeg varmet bilen opp fra innsiden i 4 timer med oljeovn. Varmet panser i sola ellers hatt 2 dyner over der.
Varmt og godt.... og skulle prøve å starte nå....
[:@][:@][:@][:@] Nå er nye batteriet tomt for strøm.. etter kun 1 startforsøk i går kveld.
Så da vet jeg ikke om det ville funke... for nå har vi ikke strøm igjen. Rabler for meg snart.
Hjemme har jeg mange som kunne hjulpet meg... her er vi stuck i Sandefjord med kun verksteder til å hjelpe.. og de tar ikke hjemmebesøk.. må få bilen til dem. Og går ikke ann å dytte dette jævelskapet ut porten eller få tauet den rundt hjørnet uten servo......[:o][&o]. Flere ideer tas i mot med takk....
-----------------------------

I dag kan vi jo bare glemme det... -17 faktisk. Men lurte på å kanskje legge 2 dyner over panseret og sette på varmeovn inni det, og kanskje det fungerer. Kan alltids ta skjøteledning og sette en oljeovn baki. Full guffe og se hva som skjer.. hva er det værste som kans skje? Man gir svigermor (her vi bor midlertidig) en god strømregning. HAHA
[:-][8D]. Fikk det tipset her i tråden.... Men blir det varmt inn i motorrommet og bilen innvendig blir varm?

------------------------------------------------

ja.....
Bilen vår liker ikke kulde. I forrige uke når temperatur var under -5 fikk jeg start til slutt... når den bikka -6-7 måtte jeg bare si tuddilu. Prøvde.. men endte med at vi bare tømte batteriet. Jumpstartern var for svak for å få batteri i live. Fikk låne et kraftig batteri og kabler og prøvde det.. men null liv. Så batteri var kaputt.
Kjøpt nytt batteri.. og bilen prøver å starte... men det er fortsatt for kaldt. Så....

Hva gjør jeg da? Venter til det blir varmegrader og prøver igjen? Får ikke flyttet den inn i garasje før det faktisk er varmt nok til at jeg får start... Jeg får jo ikke akuratt frakta den til verksted for å få satt inn motorvarmer heller. Står inni en gårdsplass med så skarpe svinger ut porten at vi neppe får dytta den uten servo[8|]

Ideer? Man må ikke finne på å kjøpe dieselbil uten motorvarmer....[X(]

Prøvd å bytte glødeplugger? Det gjorde vi samtidig som vi bytta batteri i fjor vinter, da ble alt veldig mye bedre. 

har samme problemet med vår bil.. olja blir seig og automatgiret liker seg virkelig ikke.. men jeg får start på den..
var vel en gang i fjor vinter når det var ca 20 minus at den ikke ville starte [:-] men merker at den liker seg best i garasjen..

gubben innså faktisk i dag at når neste bil står for tur skal det investeres i motorvarmer..

har ikke noe tips til deg annet enn å prøve å få varma opp bilen på en eller annen måte..

I jula i fjor var det 31 minus borti høgget her. Da måtte jeg sende bilen min på "feriekoloni" (les: garasjen til pappa) i 3 dager for da frøys bremsene... 

Signerer denne.. dersom glødepluggene virker dårlig blir ikke motoren varmet nok til at den tenner.. og en diesebil vil normalt starte om den har diesel og strøm.. den her starta fint i 30 minus i fjor vinter, bare jeg glødet et par ganger...l
ORIGINAL: Labambie

Prøvd å bytte glødeplugger? Det gjorde vi samtidig som vi bytta batteri i fjor vinter, da ble alt veldig mye bedre. 

Problemet er jo da å få fraktet den til et verksted for å få bytta glødepluggene.
Man kan jo ikke dytte i gang disse bilene heller[:-]
Den er svææær og innmari tung.

Vår starter heller ikke om det er for kaldt[:-] Og vi har nytt batteri, og nye glødeplugger.... den er rett og slett bare humørsyk, og liker ikke kulde[:-]
Her får jeg dyttet den i gang da... ingen snø og bilen vår er ikke så tung tror jeg... jeg klarer det iallefall alene.

Men de siste dagene ha den fått ett stort fleecepledd på seg og en presenning.. og den har startet fint hver morgen[:-]
Men om det er fordi det bare er -7 her nå og ikke -10 som det var forrige uke vet jeg ikke.. men liker å tro att den liker teppet sitt[8D]
Ser litt snålt ut da... men vel verdt det... tungt å skubbe bil med kranglete bekken[:o]

ORIGINAL: funny_bunny

Vår starter heller ikke om det er for kaldt[:-] Og vi har nytt batteri, og nye glødeplugger.... den er rett og slett bare humørsyk, og liker ikke kulde[:-]
Her får jeg dyttet den i gang da... ingen snø og bilen vår er ikke så tung tror jeg... jeg klarer det iallefall alene.

Står i boka mi... at bilen på ingen ingen ingen måte må trillstartes.
Men usikker på om det bare gjelder automatbilene eller alle. Tror det stod alle.... usikker[&:]
Bilen min er nå frossen til beinet.. så håper på sol i morgen og skal åpne panseret og håpe på ... at det går litt min vei. Er så lei av å være hjemme at jeg tror jeg kreperer snart... Orker ikke trille så langt når det er så kaldt og det blåser så surt heller[&o]

ORIGINAL: TonjeJenta

Men usikker på om det bare gjelder automatbilene eller alle. Tror det stod alle.... usikker[&:]
Bilen min er nå frossen til beinet.. så håper på sol i morgen og skal åpne panseret og håpe på ... at det går litt min vei. Er så lei av å være hjemme at jeg tror jeg kreperer snart... Orker ikke trille så langt når det er så kaldt og det blåser så surt heller[&o]

Ok... om det står i boken er det kanskje ikke så lurt.
Vi har manuell gir.. og det er en 2001 modell så ikke mye fancy greier på den...
Du kan ikke få startet den ved hjelp av startkabler da? eller går ikke det heller på nye fancy biler?

Håper du får start på den... utrolig kjipt uten bil.
Hadde jeg ikke hatt bil så hadde vi ikke kommet oss noen sted... er nesten 1 mil til barnehagen og butikken...  og vi må over en stor bro.. så umulig å gå på kalde vinterdager.. så all min sympati til deg

ORIGINAL: TonjeJenta

Ok... om det står i boken er det kanskje ikke så lurt.
Vi har manuell gir.. og det er en 2001 modell så ikke mye fancy greier på den...
Du kan ikke få startet den ved hjelp av startkabler da? eller går ikke det heller på nye fancy biler?

Håper du får start på den... utrolig kjipt uten bil.
Hadde jeg ikke hatt bil så hadde vi ikke kommet oss noen sted... er nesten 1 mil til barnehagen og butikken...  og vi må over en stor bro.. så umulig å gå på kalde vinterdager.. så all min sympati til deg

min er lite fancy.. 97 modell
Men startkabler funket ikke. Har prøvd fra batteri i dag og endte med at vi kjøpte nytt batteri
Så den har strøm. Er ikke strømmen som er problemet... men kulda som gjør at motoren ikke klarer å tenne.

Har ikke hatt noen problemer med de dieselbilene vi har hatt, eneste én gang da sambo hadde en idé en periode om å ikke fylle tanken før det var så og si helt tomt. Da ble vi stående på julekvelden og måtte få hjelp, fikk beskjed om at det måtte være mer drivstoff på tanken når det var kaldt. Har bare hatt helt nye biler, vet ikke om det har noe å si da jeg stort sett kan lite om bil annet enn merker. [:-]

du kjøper: En stk lang sjøteledning, en vifteovn og en sånn kontakt med timer på.

Setter timeren på en time før du må ha gang på bilen og har vifteovn inni bilen og vips har du kansje en bil som starter ?

jeg har disel bil og har ikke merket noe til problemer med start enda og vi har hatt nedi 10 minus.. i vinter som var.. hadde vi nedi 20 minus og bilen startet for det.. men var litt treigere og starte men merket ikke noe mer på det..

Pluggene kan man jo bytte selv, da.. Har aldri hatt problemer med bilen i kulda, ikke en gang på hytta i fjor jul i 30 minus..

Evt får du strekke ledning bort og varme opp bilen med vifteovn.

Webasto er gull verdt[;)] i flg sambo som er lastebilmek. Han har installert sånne på div dieselbiler(varebil) [:)]

ORIGINAL: [Malin]

Pluggene kan man jo bytte selv, da.. Har aldri hatt problemer med bilen i kulda, ikke en gang på hytta i fjor jul i 30 minus..

Evt får du strekke ledning bort og varme opp bilen med vifteovn.

kan ingenting om plugger på dieselbil... visste ikke de hadde det engang...
Om du ikke har motorvarmer og startet i 30 minus... så høres det ikke ut som en dieselbil[:-][:)]

ORIGINAL: *Madeleine**

Hadde kjøpt ny bil[8D]

ja... det er mye billigere enn å kjøpe motorvarmer. Lur ide!

ORIGINAL: Caya

ORIGINAL: *Madeleine**

Hadde kjøpt ny bil[8D]

Lur idé[8D][:D]

Nye batterier er jo ingen garanti for at de er full-ladet.
Sambo kjøpte nye til lastebilen igår, og det var såvidt strøm nok til å starte lastebilen. Dette var type dyre batterier kjøpt på Scania[:-]

80% ladet er de på biltema så det er greit. Vi har prøvd å starte OG det er nok strøm.
Det er ikke derfor den ikke starter nå.. det er for kaldt og bilen er beinfrossen av å ha stått en uke. Den må varmes.

Glødeplugger er faktisk veldig enkelt å bytte..du kjenner sikkert en eller annen som kan gjøre det også?[:)]

Dieselbiler skal jo egentlig være ganske greie selv på vinteren de [:-] Har du automat kan du ikke trille i gang nei[8D]

Sett en liten vifte ovn oppi motorrommet og varm den opp..kjøp motorvarmer [:D] det er dyrt men bedre en å ikke få start på bilen[8D]

Glødepluggene er lett å bytte selv [:D]

Back
Topp