Didaktikk

Undervisningslære :)
 
Ja.
 
Ordet didaktikk kommer fra to greske ord, didaskein, som betyr å lære, undervise eller klargjøre, bevise og didakti’ké techné, som betyr undervisningskunst. Ordet blir derfor gjerne oversatt med undervisningslære
 
Jeg er under opplæring :P Det er litt mer komplisert enn bare undervisningslære eller "learn to teach", etter hva jeg har skjønt så langt. Jeg har en bok som heter didaktikk, en bok som heter lesedidaktikk og didaktikk er forsøkt forklart i flere av de andre bøkene mine.

Min konklusjon: Didaktikk er et fint ord som noen har funnet på for å tjene penger på å skrive lange avhandlinger for å forklare og som ikke har en klar og kortfattet deinisjon... :P
 
Hvordan skal vi undervise, hva er det vi underviser og hvorfor underviser vi? Husker jeg sleit med å skille forskjellen mellom pedagogikk og didaktikk.
 
Jammen er dere gode
Er dere lærere/lærerstudenter dere som har svart?
Min lærer påstår at det bare er lærere som vet hva didaktikk er.

Hva legger dere i begrepet " didaktisk utviklingsarbeid"
 
Ja, det vet jeg.
Kort og godt handler det om å planlegge, gjennomføre og vurdere opplegg/aktiviteter/prosjekt osv. Førskolelærere jobber mye didaktisk.
 


Imogene skrev:
Ja, det vet jeg.
Kort og godt handler det om å planlegge, gjennomføre og vurdere opplegg/aktiviteter/prosjekt osv. Førskolelærere jobber mye didaktisk.


Jobber ikke dere mye med utviklingsarbeid også?
Hvordan gjør dere det?
 


Greven av gral skrev:


Imogene skrev:
Ja, det vet jeg.
Kort og godt handler det om å planlegge, gjennomføre og vurdere opplegg/aktiviteter/prosjekt osv. Førskolelærere jobber mye didaktisk.


Jobber ikke dere mye med utviklingsarbeid også?
Hvordan gjør dere det?


Ordet "utviklingsarbeid" er ikke et bevisst ord vi bruker i vårt arbeid, men da jeg studerte leste vi litt om lokalt utviklingsarbeid i barnehagen. Nå ligger fokuset på medvirkning og prosjektarbeid. Arbeidsmetoder er demokratisk tankegang og ikke minst pedagogisk grunnsyn. Synet på barn er avgjørende for fremdriften.
 


Greven av gral skrev:
Jammen er dere gode
Er dere lærere/lærerstudenter dere som har svart?
Min lærer påstår at det bare er lærere som vet hva didaktikk er.

Hva legger dere i begrepet " didaktisk utviklingsarbeid"

Jeg er pedagogisk leder.
Akkurat det begrepet har jeg ikke jobbet med selv, men jeg tolker det dithen at man skal vurdere et arbeid innad. Man har et mål, kanskje en problemstilling, som man evaluerer etter å ha brukt ulike arbeidsmetoder. Didaktikk er et vidt begrep som deles inn i flere kategorier, men begrepet du nevner mener jeg går inn under allmenn didaktikk.

 
Jeg er ikke lærer, og jeg har aaaldri hørt det ordet før:P
 


Imogene skrev:


Greven av gral skrev:
Jammen er dere gode
Er dere lærere/lærerstudenter dere som har svart?
Min lærer påstår at det bare er lærere som vet hva didaktikk er.

Hva legger dere i begrepet " didaktisk utviklingsarbeid"

Jeg er pedagogisk leder.
Akkurat det begrepet har jeg ikke jobbet med selv, men jeg tolker det dithen at man skal vurdere et arbeid innad. Man har et mål, kanskje en problemstilling, som man evaluerer etter å ha brukt ulike arbeidsmetoder. Didaktikk er et vidt begrep som deles inn i flere kategorier, men begrepet du nevner mener jeg går inn under allmenn didaktikk.



Vi skal nok legge begrepet inn i fag og yrkesdidaktikk. Men ellers så tolker du det på samme måte som meg. Utviklingsarbeid kan være å gjøre noe annerledes, eller bruke metodikken på en ny måte. Som jeg gjør i undervisningen min. Bl.a så bruker jeg dokumentasjon via Blogg, aktiv bruk av Facebook som informasjonskanal for å nå elevene og ikke minst Ungt entrepenørskap - som handler om "å lære ved å gjøre"
 


Greven av gral skrev:


Imogene skrev:


Greven av gral skrev:
Jammen er dere gode
Er dere lærere/lærerstudenter dere som har svart?
Min lærer påstår at det bare er lærere som vet hva didaktikk er.

Hva legger dere i begrepet " didaktisk utviklingsarbeid"

Jeg er pedagogisk leder.
Akkurat det begrepet har jeg ikke jobbet med selv, men jeg tolker det dithen at man skal vurdere et arbeid innad. Man har et mål, kanskje en problemstilling, som man evaluerer etter å ha brukt ulike arbeidsmetoder. Didaktikk er et vidt begrep som deles inn i flere kategorier, men begrepet du nevner mener jeg går inn under allmenn didaktikk.



Vi skal nok legge begrepet inn i fag og yrkesdidaktikk. Men ellers så tolker du det på samme måte som meg. Utviklingsarbeid kan være å gjøre noe annerledes, eller bruke metodikken på en ny måte. Som jeg gjør i undervisningen min. Bl.a så bruker jeg dokumentasjon via Blogg, aktiv bruk av Facebook som informasjonskanal for å nå elevene og ikke minst Ungt entrepenørskap - som handler om "å lære ved å gjøre"



Interessant!
Men hvis det er fagdidaktikk, har dere da retningslinjer ifht innhold, arbeidsmetoder og vurderinger innenfor fagområder da?
 


Imogene skrev:


Greven av gral skrev:


Imogene skrev:


Greven av gral skrev:
Jammen er dere gode
Er dere lærere/lærerstudenter dere som har svart?
Min lærer påstår at det bare er lærere som vet hva didaktikk er.

Hva legger dere i begrepet " didaktisk utviklingsarbeid"

Jeg er pedagogisk leder.
Akkurat det begrepet har jeg ikke jobbet med selv, men jeg tolker det dithen at man skal vurdere et arbeid innad. Man har et mål, kanskje en problemstilling, som man evaluerer etter å ha brukt ulike arbeidsmetoder. Didaktikk er et vidt begrep som deles inn i flere kategorier, men begrepet du nevner mener jeg går inn under allmenn didaktikk.



Vi skal nok legge begrepet inn i fag og yrkesdidaktikk. Men ellers så tolker du det på samme måte som meg. Utviklingsarbeid kan være å gjøre noe annerledes, eller bruke metodikken på en ny måte. Som jeg gjør i undervisningen min. Bl.a så bruker jeg dokumentasjon via Blogg, aktiv bruk av Facebook som informasjonskanal for å nå elevene og ikke minst Ungt entrepenørskap - som handler om "å lære ved å gjøre"



Interessant!
Men hvis det er fagdidaktikk, har dere da retningslinjer ifht innhold, arbeidsmetoder og vurderinger innenfor fagområder da?


Ja, det ligger jo inn under lærerplan i helse og sosialfag. Så i forhold til innhold er jo saken grei. Læreplan må vi følge. Det samme når det gjelder vurderinger, der er det jo bestemte kriterier vi må følge, for å få måloppnåelse. Så det er kun arbeidmetodene- metodikken, hvor vi står fritt til en viss grad.
 
Back
Topp