Diaré?

LilleBurugla

☆ En del av Juni-13 ☆
jentene i juni13
Tilgangsansvarlig
VIP
Altså, et barn med diaré skal holdes hjemme i 48 timer når man har diaré, men hva er egentlig diaré? Har unga diaré så fort man er løs i magen?

Jeg er muligens dum, men jeg spørr fordi jeg ikke vet, og aldri har vært i den situasjonen at jeg har mått finne det ut :)

Diaré er definert som løs, vannaktig avføring minst tre ganger I døgnet.

Står på blant annet www.nhi.no om du søker på diaré

Hvis det er grøtete og en-to ganger i døgnet er det ikke diare. Diare er vanndig og hyppig, mer enn 3 ganger.

Er nok litt variasjon også. gutten min har nesten alltid 2 bæsjebleier om dagen, av og til 3 uten at det er noe unormalt her.Konsistensen er også varierende. Så er litt usikker på det selv, når det er lurt å holde hjemme:-)

Som regel kjenner ein det på lukta om det er diaré, den er dessuten ikkje berre litt løs, men meir som brunt vatn, og hyppigare enn det normale avføringsmønsteret til barnet. Ofte er barnet også utilpass pga mageknip før avføring, er gjerne også slapp.

Sent from my iPhone using BV Forum

Husker de sa hos legen en gang, at diaré er 10 løse bleier/toalettbesøk i døgnet. Færre enn det var visst ikke diaré. Men jeg vet ikke.

Frøkna her har hatt en løs bleie om dagen etter at hun spydde en gang natt til fredag forrige uke. Bra igjen nå da.

Storebror promper litt bremsespor i trusa etter sin runde tidligere i uka, men bæsjer ikke noe heller. Så ikke godt å si hva det er, og om det er smittsomt fortsatt.

Og er barnet tydelig påvirket? Noen ganger får man i seg noe som gjør magen i ulage som ikke er smittsomt.

Veldig vanskelig - vi hadde heldigvis en barnehage som forsto at Jr. hadde kroniske fordøyelsesbesvær med tilhørende bleier i perioder, uten at det var omgangssyke/diaré av den grunn.
Men det gjorde det jo desto vanskeligere å skille mellom "normaltilstand" og faktisk sykdom. :/

Back
Topp