Diaré =prematur fødsel/abort?

Svartsol

Forelsket i forumet
Himmelbarn
Februarhjertene 2025
Jeg er gravid i uke 21. Første gang jeg var gravid, fikk jeg diaré/løs mage ute andre symptomer noen dager før fødselen. Dagen vannet gikk følte jeg meg uvel.I går og i dag har jeg fått noen runder med diaré. Ingen andre i familien er dårlige. Jeg er ikke dårlig ellers, men har vært syk med forkjølelse tidligere denne uka. I går følte jeg meg bra igjen fra deb, så har bare diaré. Kun magesmerter når jeg må på do og "slippe varene" (beklager valg av uttrykk). Ikke hørt noe om diaré i guttens bhg. Fordi jeg mistet i 2.trimester sist, blir jeg kjemperedd for at jeg går i prematur fødsel nå (eller det heter vel fortsatt abort...). Noen som har opplevd diaré i 2.trimester uten noen videre fare? Jeg vet at ingen egentlig kan fortelle meg om hva som foregår, så ønsker vel mest beroligende ord og ev. meninger om det er unødvendig å ringe til føden for dette (vi kan det i min by fra uke 16). Vet de ikke kan gjøre mye på dette tidspunktet, da men.

Har dessverre ikke gode svar til deg utenom at det kan være forstoppelse diaré, som er vanlig i graviditet. Tarmene våres går saktere og forstoppelse blir et problem. Bløtlegg litt linfrø eller chiafrø i et glass og drikk morgen /kveld feks i noen dager og se om det blir noe bedring.

Har dessverre ikke gode svar til deg utenom at det kan være forstoppelse diaré, som er vanlig i graviditet. Tarmene våres går saktere og forstoppelse blir et problem. Bløtlegg litt linfrø eller chiafrø i et glass og drikk morgen /kveld feks i noen dager og se om det blir noe bedring.
Har ikke kjent på forstoppelse, men går på 60 mg jern, så det skulle ikke forundre meg. Takk for tips.

Husker jeg bekymret meg for det samme som deg rundt uke 20 da jeg fikk diare. Men det ga seg, og graviditeten forløp helt fint frem til termin :) Når en har opplevd store traumatiske tap er det helt naturlig og tenke det verste om ting andre kanskje ikke ville spandert en ekstra tanke en gang. Sånn var det ihvertfall for meg helt til jeg fødte. Alt er nok helt fint :)

Jeg er gravid i uke 21. Første gang jeg var gravid, fikk jeg diaré/løs mage ute andre symptomer noen dager før fødselen. Dagen vannet gikk følte jeg meg uvel.I går og i dag har jeg fått noen runder med diaré. Ingen andre i familien er dårlige. Jeg er ikke dårlig ellers, men har vært syk med forkjølelse tidligere denne uka. I går følte jeg meg bra igjen fra deb, så har bare diaré. Kun magesmerter når jeg må på do og "slippe varene" (beklager valg av uttrykk). Ikke hørt noe om diaré i guttens bhg. Fordi jeg mistet i 2.trimester sist, blir jeg kjemperedd for at jeg går i prematur fødsel nå (eller det heter vel fortsatt abort...). Noen som har opplevd diaré i 2.trimester uten noen videre fare? Jeg vet at ingen egentlig kan fortelle meg om hva som foregår, så ønsker vel mest beroligende ord og ev. meninger om det er unødvendig å ringe til føden for dette (vi kan det i min by fra uke 16). Vet de ikke kan gjøre mye på dette tidspunktet, da men.

«Forkjølelse» kan være corona, som ofte bringer med seg mage-tarmsymptomer både når man står i det og i ettertid. Enterovirus (klassisk forkjølelsesvirus) også (faktisk kan man få lammelser og hjernehinnebetennelse og gud vet av enterovirus, det er skikkelig sjeldent men hører til spekteret).

Forøvrig tenker jeg at diaré i seg selv ikke må bety noe som helst, viktig er at du får i deg nok væske og elektrolytter hvis det blir kronisk og akutt, og går over flere dager slik at allmenntilstanden din blir dårlig. Og jeg tenker samtidig at en sjekk for mye er bedre for psykisk helse, enn en sjekk for lite. Gjør det du merker at kroppen din trenger :)

Tusen takk for svar til dere alle. Diareen ga seg like fort som den kom (har spist og drukket uten flere ærender på do) så mine hovedmistenkte er nå:
1. Jernpiller
2. Covid eller annen infeksjon som påvirker mage/tarm.

Det er tøft å gå gravid etter å ha mistet i 2.trimester, fort et hvert jævla symptom utenom spark i magen skremmer meg, omtrent. Føler jeg meg bra, er det feil, føler jeg meg syk, er det også feil. Så setter veldig pris på alle som svarte meg. :Heartred

Back
Topp