Dialogmøte NAV

SHS

Elsker forumet
Noen som har vært på dialogmøte med NAV etter 8 ukers sykemelding? Hva skjer på dette møtet? Er møtet ubehagelig, med f.eks. konfrontasjoner? Er både saksbehandler i NAV og arbeidsgiver tilstedet? Er det slik at man hele tiden må sitte og forsvare seg for hvorfor man er sykemeldt, eller stoler NAV på at legen har gjort en vurdering?

Kommer an på saksbehandler og arbeidsgiver, men i mitt tilfelle var d alt du frykter, grusomt, følte meg som en drittunge på rektors kontor!
MEN, det skal jo selvsagt ikkje være sånn, d er ment å være for at dere alle har en åpen dialog, men hadde jeg vært deg ville jeg hatt legen tilstede hvis du frykter at d kan bli ubehagelig, jeg gjor d og hadde ett helt annet møte, når arbeidsgiver begynte å bli ufin tok legen til ordet og plasserte han i skammekroken ;) hihi.

Kommer an på saksbehandler og arbeidsgiver, men i mitt tilfelle var d alt du frykter, grusomt, følte meg som en drittunge på rektors kontor!
MEN, det skal jo selvsagt ikkje være sånn, d er ment å være for at dere alle har en åpen dialog, men hadde jeg vært deg ville jeg hatt legen tilstede hvis du frykter at d kan bli ubehagelig, jeg gjor d og hadde ett helt annet møte, når arbeidsgiver begynte å bli ufin tok legen til ordet og plasserte han i skammekroken ;) hihi.

Altså hadde legen med på de andre møtene siden d første var så ubehagelig :)

Uff, leit at du opplevde det slik. Det jeg også har lurt på er hvordan du og legen kan sitte på dette møtet og "forsvare" at du er sykemeldt, uten å opplyse om diagnose. Det har jo ikke arbeidsgiver noe med.

Hvorfor skulle arbeidsgiver bli så ufin, var det fordi det ble vanskelig for dem når du var borte fra jobb?

Hva er rollen til saksbehandleren fra NAV? Foregår møtet på NAV-kontoret du hører til?

Enkelte arbeidsgivere setter spm og setter deg i vanskelig situasjon. Aner ikke hvorfor de gjør det. Jeg ble skadet på jobb og under ett møte så sa sjefen: er du sikker på at du klarer den jobben her? For det er ikke jeg sikker på.
Som sagt så var jeg sykmeldt pga skade på jobb og var andre skaden på 6 mnd. Men ikke min feil at jeg sklei på isen med jobbens brodder, heller ikke min feil at det smalt i skulderen pga arbeidshøyde. Men sjefen fikk det til å høres sånn ut. Jeg sa fint lite i grunn. Ble rett å slett lei meg. Men han truet med å kaste oppsigelsen min 2 år etter. Så lurer litt på om noen bare gjør sånt for å få en til å tenke over situasjonen.

Spørs på de du skal med. Du trenger ikke være alene derimot! Jeg har tatt med legen min på de møtene. Og gitt hu tillatelse til å snakke for meg når det behøvdes.

Men det som er meningen er jo å se om det er noe de kan hjelpe med for å få deg tilbake i arbeid. Arbeidsgiver har ikke rett på å vite hvorfor du er sykemeldt.

Jeg har opplevd det alt er blitt gjort ordentlig og vi avtalte da at jeg skulle prøve gradert sykemld. OG dessverre mitt siste hvor arbeidsgiver sa på første møte at de ikke ville ha meg tilbake.... Der de også tvang gjennom møte hver mnd med meg for å psyke meg ut så jeg skulle si opp. Da sa både legen og NAV i fra. NAV har jeg ett kjempegodt samarbeid med og har vært åpen med de. Men har hatt møter uten arbeidsgiver da de var forferdelige. Går nå på AAP da. Så arbeidsgiver fikk det som de ville.

Men. Jeg har gått på hvert møte med noen. Enten legen, DPS, verneombud ellet hovedverneombud. For da holdt de seg til regler.

Men som sagt. Det skal ikke være som jeg har hatt det. Min forrige sjef var veldig kjekk og forståelsesfull. Der prøvde han bare å få meg tilbake og lurte på hvordan han kunne best tilrettelegge for meg. MYE kjekkere :)

Etter 8 uker var det kun meg og arbeidsgiver på møtet. Gikk gjennom oppfølgingsplanen bare.

Uff, leit at du opplevde det slik. Det jeg også har lurt på er hvordan du og legen kan sitte på dette møtet og "forsvare" at du er sykemeldt, uten å opplyse om diagnose. Det har jo ikke arbeidsgiver noe med.

Hvorfor skulle arbeidsgiver bli så ufin, var det fordi det ble vanskelig for dem når du var borte fra jobb?

Hva er rollen til saksbehandleren fra NAV? Foregår møtet på NAV-kontoret du hører til?

I mitt tilfelle så var diagnosen noe de visste om, men sånn egentlig så er ikkje d noe de trenger å vite hvis du ikkje vil at de skal vite det! Det er ikkje noe du skal trenge å forsvare,det er ikkje d som er hensikten med møtet :)

Arbeidsgiver var ufin til vanlig, kjent for å være en drittsekk,så han var vel bare sånn for det er sånn han er,d var ikkje spes problematisk for de at eg ikkje var på jobb.

Møtet blei holdt på nav, og meningen er vel, for å ha en dialog om hvordan d går, om du kommer tilbake,om du vil trenge tilrettelegging osv :)

Blei litt mye, hehe men fikk du noe svar?? :)

De skal bare planlegge evt. tiltak for å få deg i jobb igjen, f.eks tilrettelegging på arbeidsplassen, omskolering, kurs osv.
Hvis det ikke er mulig å komme tilbake i jobb til tross for tiltak, fortsetter du bare å være sykemeldt.

Senk skuldrene, det er ikke skummelt å dra på dialogmøte. ;)

Jeg har kun vært sykemeldt som gravid. Med svangerskapsrelaterte årsaker (bekkenløsning bl.a)

I forrige jobb hadde jeg og nærmeste leder noen møter som besto av at vi pratet litt. Jeg var gradert sykemeldt og han fjernet oppgaver fra meg så belastningen tilsvarte arbeidsprosenten. På møtene snakket vi løselig om at det fortsatt funket fint. (det hele tok få minutter. Vi hadde åpen dør mellom kontorene og løpende dialog til vanlig uansett) også skrev han en rapport fordi det var krevet og det var det

I min nåværende jobb gjorde vi ikke det engang. Det ble bare fastslått at siden man forventer at jeg var normal igjen etter permisjonen så var ikke dette noe å følge opp. Jeg kommer tilbake etter permisjon (og ulønnet perm men det er ikke pga helsa)

Om det er mer varige problemer er jo oppfølgingen langt viktige

I mitt tilfelle så var diagnosen noe de visste om, men sånn egentlig så er ikkje d noe de trenger å vite hvis du ikkje vil at de skal vite det! Det er ikkje noe du skal trenge å forsvare,det er ikkje d som er hensikten med møtet :)

Arbeidsgiver var ufin til vanlig, kjent for å være en drittsekk,så han var vel bare sånn for det er sånn han er,d var ikkje spes problematisk for de at eg ikkje var på jobb.

Møtet blei holdt på nav, og meningen er vel, for å ha en dialog om hvordan d går, om du kommer tilbake,om du vil trenge tilrettelegging osv :)

Blei litt mye, hehe men fikk du noe svar?? :)

Ja, takk for svar!

De skal bare planlegge evt. tiltak for å få deg i jobb igjen, f.eks tilrettelegging på arbeidsplassen, omskolering, kurs osv.
Hvis det ikke er mulig å komme tilbake i jobb til tross for tiltak, fortsetter du bare å være sykemeldt.

Senk skuldrene, det er ikke skummelt å dra på dialogmøte. ;)

Supert!

Back
Topp