dialekt

gira

Forumet er livet
Det hadd vært arti vesst alle kunn ha skreve et lite innlægg på dialektn sin,
sånn at vi kunn ha fått et lite innblikk i korsen vi snakk tel vanlig.[:D][:D]
Eg har bodd like mange år hær i Nordland som på Østlandet, så min dialækt e litt sånn
"fin" i forhold til den ækte dialækten som prates hær.....[;)]

heisann[:)]
Min au æ litte utvatna...
Æ uppvukse i gudbransdale,
men ha budd i oslo i 8 år,
og nå ha e budd i porsgrunn i snart 4 år[:)]
Men e å sambo æ fra såmmå plassen,
og oss prata dialekt[;)]

Ja, d ha vårre arti å sett.
Litt vanskeli å huske kvart ett ord, men d går se te ætte som en skriv ser i.
Lure litt på kossen i ska ordlegg me, men d ser ut t å bli fole kjøle t dialækt lell.[:D]

Far min e gubrandsdøl og mor mi e baillsunding, men i trur ikje i he blitt så fole påverka tå dæm.
Va væl en gong.[;)]
Sjøl he i bodd eitt år i Baillsund, eitt år i Køben, to år i Tønsberg og hæle fire år i Molle.
Men e og bli æn essar![:)]

ORIGINAL: ~~A*R*T Mamma~~

og oss prata dialekt[;)]

Hihi.. nesten som i hørre dialækta di..  korfra i Gudbrandsdal'n?

hehe dette var løye![:D] det e nesten litt vanskelig å skriva på dialekt synes eg, e så vandt med bokmål. glede meg te å lesa andres innlegg også![:)][:D]nå ska eg setta på vannkokeren og ta meg en kopp te..mmm..då kose eg meg[:)]

ORIGINAL: Bens mamma

og oss prata dialekt[;)]

I vågå[:)]Kår heill i gudbrandsdale æ far din frå?

Næi førr ein artig tråd du lagæ Gira[:D]
E ælskæ dialæktæ, syns dæ e vældi fasineranes!
Min pappæ e ifrå Troms å mi Mammæ e ifrå Nordland.
Mæn e snakke ikje sånn som hann pappæ i dæ heile tatt.
E e stålt a dialæktæ mi, sjøl om den høres helt førr jævli ut på teve å radio...

No ligg ho Tuva på gålve å lekæ å ropæ...
Theopusn fær no å trør e å litt småredd..

Løyle va dæ hær ja[:D]

[link=http://www.babyverden.no/forum/showProfile.aspx?memid=1504]~~A*R*T Mamma~~[/link] dæ du skriv e akkurat som å hør lærarn e hadde på barneskoln, ho e ifrå Gudbrandsdalen[:D]

ORIGINAL: ~Lisbeth83~

E e stålt a dialæktæ mi, sjøl om den høres helt førr jævli ut på teve å radio...

[link=http://www.babyverden.no/forum/showProfile.aspx?memid=1504]~~A*R*T Mamma~~[/link] dæ du skriv e akkurat som å hør lærarn e hadde på barneskoln, ho e ifrå Gudbrandsdalen[:D]

Da æ du kjænt mæ dialekte mi ja[:D][8D]E måtte læsa di sakte å 2 gongo,d æ nesten vansklegare å fårstå dialekt skriftleg heill muntleg..[8D][;)]

ORIGINAL: Bens mamma

og oss prata dialekt[;)]

I vågå[:)]Kår heill i gudbrandsdale æ far din frå?

Lesja[:D]

ORIGINAL: ~Lisbeth83~

Da æ du kjænt mæ dialekte mi ja[:D][8D]E måtte læsa di sakte å 2 gongo,d æ nesten vansklegare å fårstå dialekt skriftleg heill muntleg..[8D][;)]

ja dæ e sant..e mykje lættar å førstå dialækt når du høre dæ enn når du læs den

hoho... høre dialæktan når æ læs innlæggan ja... har allti syntes at dialækt e arti. Sjøl har æ bodd litt for mang år bort fra trondheim te å prat ånrtli trønder te vanlig, men mainnen min si at når vi passere fylkes grænsa te trøndelag så slår æ om.... hehe... både mamma og pappa e fra trondheim, og sjøl bodd æ dær te æ va 19. har bodd tre år i kristiansand, da gikk det i: lemster, ronse, medda osv..... bodd fæm år i kirkenes, der gikk det i: åtteti, vibeke med trykk på b, nu, dokke osv.... her i ælverum hete det: mjølk, hemmat....

E skriv no igrunnæn ganskæ mykjæ på dialækt til vanli da mæn...
No æ vi på besøk mæ svigærs i Nordfjord[:)] I mørga ska vi hæim te trongjevika på Sunnmøre, ska tebringæ nøken daga hæimæ mæ mitt opphav. Kjæmpæ kjækt å væræ hæimæ, å få litt avlastning i nøkræ daga[:D][:D]

Ej e no sunnmøring, men e ikkje ta dei som prata verken breiast eller "penest". He vel prata litt breiare för, men no he ej vel nåkke som ej kalla "knotedialekt". Mor mi e fra Sunnfjord og far min fra Sunnmøre, så de e ikkje den verste kombinasjonen[:D] begynte å knote en del når ej budde i Sogndal i 4 år, men he begynt å få att dialekta og tonefallet mitt no.
Ej he slutta å prate dei verste "dialekt-orda" med hensyn til sambo som er svensk, men ellers så prata ej vel ganske så greit. Kan'kje akkurat sei at de e den finaste dialekta, men ej overleve. Ord som kjennetegna oss e vel "fole låkt" som bety veldig vondt.
Blir spent på kordan Emma kjem te å prate, ho som e halvt svensk og halvt sunnmöring. Bli vel steike arti'[:)] "
Ho eine ho he men ho hi ho he'kje" e vel også nåkke oss kan sei. Eller at nåkke ligg i "neste eller hitterste skuffa"

Oj herre va ein arti trå ja gira. Her på Schørdarn (Stjørdal [:D]) e d jo så utvatna
i å me at vi e mett i mellom brei trønderan i trånheim (Trondheim) å nor trønderan på storstentjer (Steinkjer).
Men æ ska jaggu prøv mett bæste.. No hi æ flira mæ ijæl av ainneran si dialekt her, så da får æ prøv å sjerp mæ,
sånn at nånn ainner kan flir av mi å.

E rein schørdaling æ ja. mamma e fra schørdarn og pappa fra hommelvika - altså e vi heile jængen fra norges navvel.
mohaha.. men samboern min hainn e fra frosta - ein årntlig bonkaill me andre ord. rett fra fjøsa vettu.

Sett å kjike over om æ har klart å skrevvi dialekt.. og æ har velj det da.

ein hælv kælv lå i ælva å flaut.. jau hau...[:D][:D]

HEY, ikke mobb Steikjæringa....hihi
Har masse slækt dær, åsså har eg bodd ett år å studert i bartebyn[;)]

D her va arti ja...  Men æ skriv no dialekt heile tia æ da...
Æ e no ækte Heimdaling æ da... (rett sørom Trondheim) Sjølingan min e begge fra Trondheim.
Æ va lærling på kiel fergai 2 år å da gikk all å sa Hæhæhæ... så da blei d t at æ snakka Fin trønder...
No har æ no fått tebake dialekta mi ijænn da... hehe...

Jæi holder til i larvik jæi da.. Da snakker vi bræjt. HEHE

Heisann... Gått påfunn Gira[:D]
Eg e fra Sandnes men bur som sagt i Stjørdal.( ein plass eg ikkje kan udtala ein gång...Det e gale!!!) [:D]Her stortrives eg. Ein kjekke mann har eg og goe venner har me og rondt oss. og halaent(halvannet) år komme søstrene te maen og deiras familiar jem fra Thailand og Kenya. Dei fra Thailand komme faktisk jem sommar og. De glede me oss te!
Nå e de middagsti her. me snakkes... har og ein liden om ræmskrige. Må avlasta faren litt.
snakkes damår. knib fra meg

[:D]Hehe[:D] etta va løyle å lesa på dialekt[;)]Tek litte lenger ti heill mæ  bokmål,men løyle æ det[:)]
Ja Tobias sovna ve halv ni tie i kveld,og da æ d et godt å få litte ti for seg sjøl førn legg se..men e må si e æ litte trøytt i kveill ja[8|][:)]
Essa "holder til i juniklubben" signaturein va jammen fine,du gjorde eit godt arbei der Lisbeth83
Jaja...etta vart mykjy klabb å babb å useriøst,men det va litte løyle å skrive på dialekt at serru[;)]
Takk for ein super tøff tråd gira[:D]

Back
Topp