Dialekt, ord og uttrykk

Alaskahusky

Elsker forumet
Marsmellows-15
Har du noen rare dialektord eller uttrykk andre ikke forstår?

Selv er jeg skammelig dårlig på dialekt og har havnet i mange pinlige situasjoner :)

De fleste skjønne ikkje "føysa" elle "følle du" :p

Eg gjekk på ein smell i Trondheim når eg va student, men ordet "klar" :p

Var med en venninne på tur en gang, og hun var såååå klar! Hold på å dø når jeg forsto hva hun mente :P

Hos meg har de fleste "rare" ordene forsvunnet etter jeg flyttet hjemmefra. Gidder ikke gå rundt og si "låkt" og "fole" når ingen skjønner det uansett. Her jeg bor nå er det fryktelig mange slike rare ord, men jeg har ikke begynt å bruke dem.. ennå ;-)

Jeg prater ganske bokmål så folk forstår nok meg, men jeg er skikkelig dårlig på å forstå flere dialekter :(

Hos meg har de fleste "rare" ordene forsvunnet etter jeg flyttet hjemmefra. Gidder ikke gå rundt og si "låkt" og "fole" når ingen skjønner det uansett. Her jeg bor nå er det fryktelig mange slike rare ord, men jeg har ikke begynt å bruke dem.. ennå ;-)
Hva betyr de ordene? Aldri hørt de :P

Reila - Disse
Komla - Raspeballer
Løje - Morsomt
Grævla - Kjempe
Jyslikt - Veldig

Sikkert mer. La mer merke til hvor stor forskjell det var når jeg var i Hønefoss i sommer. Mye å forklare.

Et ord noen har reagert på, var sløkt.. Som i "han var helt sløkt" :-P

Noen av de jeg kommer på nå er

spøta: strikke
skarvar: blyantspisser
Trunkj: bagasjerom
Tråskådel: dørterskel
Ogen: ovn
Snåle: søt/fin, brukes også i samme gate som koselig, for eksempel "så snålt gjort"
Føysa: disse
Fela: være redd for noe, brukes vel helst om å være mørkredd (Eg fele når eg går aleina him)
Eg ska trega deg igjen: Dette skal du få igjen for

Det har jeg sikkert, men kommer ikke på noen eksempler nå :p

Back
Topp