Dialekt?... eller ikke?

virvla

Gift med forumet
Inspirert av Goolle sin tråd om Kyr eller kuer...

Jeg kommer fra vestlandet, og snakker "dialekt". I mitt tilfelle kan
jeg lokaliseres geografisk til en plass, fordi jeg snakker denne
plassens "språk".
Min lillesøster som kommer fra Oslo og bor i Oslo sa en gang for lenge siden
"du snakker dialekt". Og jeg tenkte, det gjør vel du også, (for faen!)
Men dere som påstår at dere ikke snakker dialekt, hvorfor mener dere det?
Har dere ingen tilhørighet til en plass? Eller snakker dere helt rent bokmål eller nynorsk?
Jeg mener ALLE snakker dialekt, helt fra Oslo sine fineste fruer, til folk langt ut på bygda, der jeg kommer fra. [:)]

Hva mener dere?

ORIGINAL: Vaniljeisen

HELT enig med du!!

absolutt enig...   på øya hvor vi bor er det en ny dialekt for hver bygd du kommer til....  og du kan kjøre tvers over øya på 45 min.....[8D]

Her er det bra med dialekt ja, ganske breit til tider[8D]

Alle snakker vel dialekt, men noen områder har jo mindre særpreg enn andre områder kontra bokmål/nynorsk. Og da sier de vel ofte at de snakker penere...ikke hvet jeg da..men den bree dialekta fra særp/skjeberg området er jo blitt kåret til en av de styggeste dialketene mens samtidig til en av de morsomste dialktene...ja ja det er vel som øret oppfatter det da....snodig dette her....

ORIGINAL: Goolle

ORIGINAL: twinanne

Her er det bra med dialekt ja, ganske breit til tider[8D]

Alle snakker vel dialekt, men noen områder har jo mindre særpreg enn andre områder kontra bokmål/nynorsk. Og da sier de vel ofte at de snakker penere...ikke hvet jeg da..men den bree dialekta fra særp/skjeberg området er jo blitt kåret til en av de styggeste dialketene mens samtidig til en av de morsomste dialktene...ja ja det er vel som øret oppfatter det da....snodig dette her....

WHAAAT?? HAR DEN[:-][:-][:-]  uffda! Haha! Synes den er koselig, jeg! Den dialekten minner meg om sommerferie <3 Mormor var fra Halden, og flere av tantene mine bosatte seg i Sarp og Skjeberg. Liker den dialekten, jeg!

Men jeg liker IKKE helgelands-dialektene. Eller Brønnøysund og Nesna.. uff! HEhe
Håper jeg ikke tramper på så mange tær nå da[&:][:D]

Ja alle har vi vel hør om han Raymond.....med Halden dialekta si...he he....på god gameldags Halden/indre Østfold dialket. Men den tykkeste dialekta særlig som finnes blandt gamle bønder, har jo blitt temlig utvaska nå...de sa foresten kjyr i gamledager mener jeg...[8D]

ORIGINAL: virvla

Inspirert av Goolle sin tråd om Kyr eller kuer...

Jeg kommer fra vestlandet, og snakker "dialekt". I mitt tilfelle kan
jeg lokaliseres geografisk til en plass, fordi jeg snakker denne
plassens "språk".
Min lillesøster som kommer fra Oslo og bor i Oslo sa en gang for lenge siden
"du snakker dialekt". Og jeg tenkte, det gjør vel du også, (for faen!)
Men dere som påstår at dere ikke snakker dialekt, hvorfor mener dere det?
Har dere ingen tilhørighet til en plass? Eller snakker dere helt rent bokmål eller nynorsk?
Jeg mener ALLE snakker dialekt, helt fra Oslo sine fineste fruer, til folk langt ut på bygda, der jeg kommer fra. [:)]

Hva mener dere?

De ALLER FLESTE her i landet snakker dialekt, de ferreste snakker riksmål

Enig med deg, Virvla! Alle snakker dialekt! Bokmål og nynorsk er skriftspråk, og alle snakker norsk, med dialekt.

Jeg snakker Oslosk, med div lokalprega slæng! (Og klusser til språket mitt veldig, med å bruke mange uttrykk fra andre dialekter, gjerne på dialekt. Til sambo's irritasjon!)

Back
Topp